• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Követelések elévülése

2016.04.04. /

Közmű díjtartozás, mobil előfizetés hátralék – mit tegyünk, ha a szolgáltató évekkel korábbi követeléssel áll elő?

A Békéltető Testületekhez beérkezett panaszok alapján előfordul, hogy a szolgáltatók évekkel korábbi közmű díjtartozást, utazási pótdíjtartozást vagy mobiltelefon előfizetéshez kapcsolódó tartozást követelnek a fogyasztóktól.  Az alábbiakban bemutatunk néhány példát és a legfontosabb tudnivalókat az elévülésről.

 

Követeléssel kapcsolatos esetek

Már követeléskezelő cég szólította fel a fogyasztót, hogy fizessen meg egy 4 évvel korábbi, gázszolgáltatási tartozást. A fogyasztó már jó ideje nem volt az érintett ingatlan tulajdonosa, mégis tőle követelték a tartozás megfizetését.  Ebben az esetben, a Testület közbenjárásával egyezséggel ért véget az ügy és a fogyasztó tartozását törölték.

Egy másik esetben a fogyasztótól évekkel korábban elhunyt édesanyjának közüzemi tartozását követelték. Mint a vizsgálatból kiderült, a lakás önkormányzati tulajdonú volt, nem is a fogyasztó örökölte. A tartozást a szolgáltató a hagyatéki eljárásban sem jelentette be, miközben egy másik tartozást bejelentett – tehát tisztában volt a haláleset tényével és időpontjával. Ebben az esetben is végül törölték az elévült tartozást.

Olyanra is volt példa, hogy a mobilcég a fogyasztótól évekkel korábbi tartozást követelt. Ráadásul csupán SMS-ben értesült a fogyasztó a 65.000 forintos tartozásról. A tartozás részleteit, hogy pontosan miből áll össze ez a tartozás, csak a Testületi eljárásban sikerült tisztázni, a fogyasztónak a cég ügyfélszolgálatán nem tudtak felvilágosítást adni. A követelés egy része számlatartozás volt, melyet az elévülés miatt töröltek. A tartozás másik részét viszont a fogyasztónak meg kellett fizetnie, mert az mobilkészülék vásárlással kapcsolatos tartozás volt és az még nem évült el.

 

Legfontosabb tudnivalók az elévülésről

  • Az elévüléssel maga a tartozás nem szűnik meg, tehát követelhető, viszont bírósági úton már nem kikényszeríthető, azaz végrehajtani sem lehet.

  • Ha a fogyasztó azonban önkéntesen teljesíti az elévült követelést – mivel a tartozás fennállt – utólag nem követelheti vissza a kifizetett összeget, akkor sem ha utólag kiderül, hogy az már elévült.

  • 5 év az elévülési idő általánosságban, de vannak olyan szolgáltatások, melyeknél ez rövidebb

  • 2 év az elévülési idő pl. a gáz és villamos energia esetében

  • 1 év az elévülési idő az elektronikus hírközlési szolgáltatások esetén

  • Bizonyos események megszakíthatják az elévülési időt, ilyenkor a számítása újraindul – pl. a tartozás elismerése, követelés megegyezéssel történő módosítása, ha az csődeljárásban bejelentésre kerül, vagy bírósági eljárásban érvényesítik.

 

Mire figyelj, ha régebbi tartozást követelnek tőled?

  • Nézz utána a vitás terület elévülési idejének

  • Ne feledd, ha kifizeted az évekkel korábbi követelést, utólag azt már nem tudod visszakövetelni (még az elévülésre hivatkozva sem)

  • Ha már követeléskezelő céghez került a tartozásod és az fizetési meghagyás kibocsátását kezdeményezi, ellent kell mondanod az elévülésre hivatkozva.  Ha nem teszed, a tartozásod végrehajthatóvá válik akár elévült, akár nem.

  • Ha bírósági eljárásba kerülnél, minden esetben hivatkozz az elévülésre, mert a bíróság az hivatalból nem vizsgálja.

  • Ha egy tartozás jogalapjával, törlésével vagy bármilyen más részletével kapcsolatban nem tudsz a vállalkozással megegyezni, kérelmezd a Budapesti Békéltető Testületnél az ügyed kivizsgálását

 

 

Forrás: Budapesti Bélétető Testület

Fotó: www.pixabay.com

 

 

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

  Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-15. 15-2015-00014 jelű pályázat keretében készült. 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében