fbpx

| Zölden és Nyereségesen

Környezettudatos terméktervezés

Termékek környezetközpontú értékelése, életciklus-elemzés, a termék életútjának egészére kiterjesztett gyártói felelősség, ipari szennyezés-megelőzés a hazai termelő vállalatok számára új, kihívást jelentő fogalmak. A közeljövőben ezek a fogalmak bekerülhetnek a vállalat stratégiai és napi célkitűzései és feladatai és közé.

A környezettudatos terméktervezés- és fejlesztés (ökodizájn) alapja a termék környezeti jellemzőinek nyomonkövetése, és a lehetőségekhez mért javítása a „gyárkapukon kívül” is: a vállalat figyelme a gyártáson túl kiterjed a beszállítóira, szállítóira, a kereskedelem és felhasználás és hulladékká válás szintjére is, és környezeti szempontból elemzi, értékeli terméke jellemzőit. Az így kapott ismeretek birtokában a termelő vállalat már a tervezőasztalon befolyásolni tudja terméke környezeti jellemzőit. Egy kávéfőző előállítása során például a gyártó figyelemmel lehet arra, hogy a termék előállításához milyen műanyagokat használ fel, melyek a különböző felhasználható műanyagfajták előállításának környezeti jellemzői, annak hulladékká válása során milyenek az újrahasznosítás esélyei, és hogy ennek érdekében milyen bontható kötések alkalmazhatók.
Hazánkban ugyanakkor ezeknek az eszközöknek a vállalati gyakorlatban való alkalmazása még nem terjedt el. Az iparnak szüksége van gyakorlatias, használható ismeretekre és új elképzelésekre ahhoz, hogy kezdeményezőbb szerepet vállalhassanak a környezetmenedzsment különböző területein és innovatívabban vegyenek részt a megelőző környezetvédelemben.

A cél az, hogy a gyártó terméke környezeti jellemzőinek javulását mint versenyképesség javító, a cég arculatát és minőségét befolyásoló tényezőt tartsa számon. A környezettudatos terméktervezés- és fejlesztés vállalati gyakorlatba való átültetéséhez elengedhetetlenül szükségesek az innovatív kezdeményezések, minta programok. Ezek tapasztalatai, a felmerülő problémák, az ezekből készült esettanulmányok segítik igazán a módszerek elterjedését.

Erre az igényre és kihívásra válaszolva a KÖVET elindít egy kezdeményezést, amelynek keretében az “ökodizájn” koncepcióját, mint a környezetmenedzsment egyik eszközét kísérleti projektek segítségével kívánja terjeszteni. A program Észak-európai és Latin-amerikai tapasztalatokat használ fel ipari vállalatok és felsőoktatási intézmények bevonásával. A program megvalósulását külföldi szakértőnk, a kolumbiai Andres Gonzales Elias segíti, aki saját országában már sikeresen végigvezetett egy hasonló programot.

A KÖVET programja a “cselekedve tanulás” (learning by doing) elvét követve terjeszti az önkéntesen vállalkozó ipari partnerek és felsőoktatási intézmények hallgatói körében az életciklus-elemzés és ökodizájn koncepcióját. A résztvevők egy – 2004 februárjában kezdődő – 8-10 hetes műhelymunka során ismerkednek meg az alapelvekkel, a gyakorlati megvalósítás lépéseivel, a környezettudatos terméktervezés-és fejlesztéssel. A program megvalósítása a vállalati szakemberek, egyetemi hallgatók és tanárok csoportmunkája során alakul ki, külföldi szakértőnk koordinálásával. A projekt végén – jövő év júniusában – minden munkacsoport bemutatja az általuk kidolgozott “zöld” termékek prototípusát vagy részletes tervét, elemzésekkel és bizonyítékokkal támasztva alá azok környezettudatosabb voltát.

A program hozadékaként megvalósuló ipar-egyetem együttműködés várhatóan a kezdeményezés egyik legfontosabb eredménye lesz a kész esettanulmányokon, tervezett környezetbarát termékeken és a megvalósítás során nyert tapasztalatok mellett. Egyesületünk célja, hogy a vállalkozó ipari partnerek igényeit, tapasztalatait és az egyetemek tudáshátterét a közös kutatás és fejlesztés során egymáshoz igazítsa az ipari szennyezés-megelőzés, környezettudatos terméktervezés, életciklus-elemzés és a zöld piaci lehetőségek témájában.
A 2004. elején induló projekthez várjuk ipari partnerek jelentkezését.

További információ: Herner Katalin (KÖVET) és Juranics Judit (KÖVET)

A cikk megjelent a Zölden és Nyereségesen c. KÖVET Hírlevél 18. számában 2003-ban.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás