• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Kockázatos részletek

2006.01.03. /
Mosogatógép tíz havi kamatmentes részletre, 30 napos kockázatmentes kipróbálási lehetőséggel, ajándék mosogatószerrel, ajándéksorsolással. Túl szép, hogy igaz legyen?
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa az Indesit Company Magyarország Háztartástechnikai Kft.-t és a Reckitt Benckiser (Magyarország) Termelő és Kereskedelmi Kft.-t a fogyasztók megtévesztésére alkalmas reklámjai miatt 3, illetve 4 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.

A „Ne te mosogass!” akcióban azok a vásárlók, akik 2005. április 25. és június 19. között „Indesit” és/vagy „Ariston” (meghatározott típusú) mosogatógépet vásároltak, sorsoláson vettek részt, amelyen egy fogyasztó egy 200.000 Ft értékű utazási utalványt nyert. Az akció időtartama alatt 0% THM-mel, 10 havi részletre lehetett megvásárolni a mosogatógépeket. Az Indesit Company Magyarország Háztartástechnikai Kft. és a Reckitt Benckiser (Magyarország) Kft. (a Calgonit gyártója) egy reklámkampányban népszerűsítette az akciót, a reklámokban arról adva tájékoztatást, hogy a fogyasztó 30 napig „kockázat nélkül” próbálhatja ki az „Indesit” mosogatógépet, amelyhez egy ajándék „Calgonit” csomagot is kap. Egy havi törlesztőrészlet befizetésével a fogyasztó hazavihette a mosogatógépet, s ahhoz ingyen kapott egy „Calgonit” csomagot. Ha a fogyasztó egy hónap elteltével úgy döntött, hogy nem kívánja megtartani a mosogatógépet, akkor a kereskedések visszavették a gépet, azonban a befizetett egy havi részlet nem került visszafizetésre. Ha a fogyasztó a mosogatógép megtartása mellett döntött, a további kilenc havi részletet kellett kifizetnie.

A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárásának indítékát az adta, hogy a reklámok nem adtak tájékoztatást arról, a fogyasztónak egy havi részletet meg kell fizetnie ahhoz, hogy egy hónapig kipróbálhassa a mosogatógépet, s ezt az összeget akkor sem kapta vissza, ha az egy hónap elteltével nem kívánta megvásárolni a terméket.

A fentiekre tekintettel a Versenytanács megállapította, az Indesit és a Reckitt Benckiser a „Ne Te mosogass!” akcióval kapcsolatos reklámkampányban a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor a reklámok arról adtak tájékoztatást, hogy a fogyasztók kockázat nélkül próbálhatnak ki egy „Indesit” mosogatógépet egy hónapon keresztül. A fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatással kapcsolatban a Versenytanács a két cég versenyjogi felelősségét egyaránt megállapította, figyelemmel arra, hogy az akció, illetőleg az ehhez kapcsolódó reklámkampány mindkét vállalkozás érdekét szolgálta, s a reklámok elkészítése során együttműködtek. A Versenytanács ezért az Indesitet 3 millió forint, a Reckitt Benckisert pedig 4 millió forint bírság megfizetésére kötelezte. A Reckitt Benckiser esetében a Versenytanács súlyosító körülményként vette figyelembe, hogy az elmúlt években a vállalkozással szemben több versenyfelügyeleti eljárás indult.

A versenyfelügyeleti eljárás kiterjedt az Auchan Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. magatartásának a vizsgálatára is. A Versenytanács az Auchan-nal szemben azért szüntette meg az eljárást, mert a fogyasztóknak nyújtott tájékoztatás kapcsán nem volt megállapítható versenyjogi felelőssége.

A Gazdasági Versenyhivatal sajtóközleménye alapján








  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében