fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Kender és hegyek – Fair Wear ruhák itthonról

Magyarországon több olyan gyártót is találunk, amelyek valamelyik etikus kezdeményezéshez csatlakozott ismert ruhamárkának gyártanak. Cikkünkben a Fair Wear Foundation-tagokkal együttműködő hazai vállalkozásokat mutatunk be, Dobos-Nagy Emese divatújságíró kereste fel őket.

A fenntarthatóságra törekvő hazai brandek többsége Magyarországon gyártat. Előremutató, ha azt is vissza tudják követni, hogy a felhasznált alapanyagok előállítása mennyire fenntartható.

Az etikus ruhaiparról szóló cikksorozatunk előző részeiből kiderült, hogy az etikus címkéknek három alapvető fajtája van. Bemutattuk azt a 3 független minősítőt, amelyek címkéje garantálja, hogy a gyártás során figyelmet fordítottak a munkakörülményekre, a bérezésre és a környezeti fenntarthatóságra. Ellátogattunk két hazai gyártóhoz, amelyek ilyen minősítéssel rendelkeznek.

Egyre több márka tagja valamilyen méltányos kereskedelmet, fenntarthatóságra irányuló törekvést zászlajára tűző szervezeteknek, köztük számos divatcég rendelkezik hazai beszállítókkal. Vajon az ilyen etikus kezdeményezésekhez tartozó márkák jobbak a problematikus, fast fashion láncokhoz képest? Jobb munkakörülményeket, illetve fizetést biztosítanak a ruhadarabokat készítő beszállítóknak, ezáltal a varrónőknek?

 

Az 1990-es években kezdődő ún. outsourcing (vagyis a gyártás Távol-Keletre történő kiszervezése) utáni visszarendeződés (resourcing) következtében a kelet-európai országok a nyugati világmárkák fontos beszállítójává váltak. Magyarországon hivatalosan körülbelül 33 ezer munkavállalót – közel 80%-ban nőket – foglalkoztat a textil- és ruhaipar, 6300 vállalkozásban, ám szakértők valójában 20-30%-kal több tényleges foglalkoztatottról beszélnek az iparágban. A fizetések döntően a minimálbér és a garantált bérminimum (köznyelvben „szakmunkás minimálbér”, középfokú, szakirányú végzettséget igénylő munkakör) körül alakulnak.

Érdekesség, hogy egy hazai ruhagyár átlagosan 3-4 megrendelőnek szállít: ezek közül az egyik márka tagja lehet valamilyen etikus divat iparági kezdeményezéseknek, a második tart saját auditot, a harmadik cég pedig egyáltalán nem auditál – a szóban forgó termékek viszont ugyanolyan körülmények között, ugyanazok munkája nyomán készülnek.

 

Fair Wear Foundation

Az 1999-ben alapított, amszterdami székhelyű Fair Wear Foundation (FWF) nonprofit szervezet: márkákkal, gyártókkal, szak- és civil szervezetekkel, néha kormányokkal dolgoznak együtt, hogy ellenőrizzék és javítsák a ruhaipari munkások munkakörülményeit.

Tizenegy gyártó országot fednek le Ázsiában, Európában és Afrikában, Európán belül kifejezetten Bulgáriára, Macedóniára és Romániára fókuszálnak. A szervezet nyomon követi tagjai fejlődését, és ezt szaktudásuk megosztásával, közösségi dialógusokkal és az iparági kapcsolatok erősítésével segítik. Az FWF-nek több mint 80 tagja van, több mint 120 európai márkát képviselnek – a tagok termékei világszerte több mint 80 országban és több mint 20 ezer kiskereskedelmi egységben találhatóak meg. A legismertebb tagok, illetve márkák közé tartozik az Acne Studios, a Filippa K, a HempAge, a Takko, a Jack Wolfskin, Katherine Hamnet, a Nudie Jeans és az Ortovox, korábbi tagok közé a Mexx és az O’Neill.

 

Az FWF-tagság „kritériumai”:

• az európai ruházati cégnek minimum 2,5 millió eurós éves forgalma legyen,

• a gyártás legalább 50%-a saját kézben legyen,

• a termelés 50%-a olyan ország(ok)ban történjen, ahol az FWF aktív.


Ne hagyd magad átverni a Black Friday akciókkal!

Segítünk Neked. Iratkozz fel a TVE tesztes hírlevelére, hogy megtudd mivel készülünk.

* indicates required


 

Munkaügyi normák, amiket be kell tartani

A szervezet és a tagok együttműködésének alapja a Code of Labour Practices, ami a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (International Labour Organization – ILO) és az ENSZ által elfogadott emberi jogok egyetemes nyilatkozatán alapszik. Az ILO nemzetközi munkaügyi normáival az alapvető munkavállalói jogok minimális szintjét határozza meg, amelyek a munka világának teljes spektrumában szabályozzák a feltételeket.

Magyarország 1922 óta tagja a Nemzetközi Munkaügyi Szervezetnek, itt található, hogy melyik egyezményt mikor ratifikáltuk. Az FWF által is kiemelt egyezmények a munkaidőre (C1), a kényszermunka felszámolására (C29 és C105), az egyenlő díjazásra (C100), a hátrányos megkülönböztetésre (C111), a gyermekmunka legrosszabb formáira (C182), az egyesülési szabadságra és a szervezkedési jog védelmére (C87), a szervezkedési és a kollektív tárgyalási jogra (C98), a munkavállalói képviseletre (C135), a bevándorló munkásokra (C143), a legkisebb munkabérek megállapítására vonatkozó eljárásra (C26 és C131), a munkavédelemre (C155)  és a kötelező érvényű, hivatalos, törvényes foglalkoztatásra vonatkoznak.

 

Itthon is készülnek FWF-ruhák

Az FWF honlapja alapján 14 tag 23 gyárral dolgozik együtt Magyarországon. Hazánkat alacsony kockázatú országnak tekintik, olyannak, ahol megfelelően funkcionálnak olyan intézmények, szervezetek, amelyek garantálni tudják a nemzeti illetve nemzetközi szabványok és törvények betartását. Emiatt nem tartják szükségesnek a rendszeres auditot.

Az alábbi márkák gyártatnak, illetve rendelkeznek beszállítókkal Magyarországon: GREIFF, Engelbert Strauss, Bel-Confect, ORTOVOX, Albiro [rendelkezik legalább egy saját, tapolcai varrodával, amelyet 2016-ban vettek meg és késztermék összeállítás folyik ott], Swiss Post, Heigo, HempAge, Uniform Brands. Többségük munkaruházattal foglalkozik, döntően a termelésük viszonylag kis (körülbelül 0,5-4) százalékát szerzik be Magyarországról.

A német GREIFF például alapanyagot és paszományokat szerez be Magyarországról, hazai kizárólagos forgalmazója pedig a Kávai Design. Minden termék bevarrt címkéjén található egy kód, ezt a myGREIFF online felületére beírva pontos képet kapunk a termék alapanyag-összetételéről, a kezelési útmutatóról és arról is, hogy a termék anyaga, kellékei melyik országból származnak. Az összeállítás helyét is megtudjuk, (az országot a konkrét gyártót nem) és képeket is látunk az üzemről, amelyben a termékek készülnek.

 

Outdoor világ Komlón

Több FWF-tagnak is partnere az 1995 óta működő PI-ER Technical Kft., akik mentőmellényekre és technikai ruházatra specializálódtak, skandináv (norvég és svéd), holland, angol, francia, spanyol és német piacra gyártanak.

Magyarországon két telephelyen is működnek, Komlón és Sellyén, ami 240-248 főnek biztosít munkát, 1998-ban létrehoztak egy ukrán leányvállalatot is, az üzem 170-180 főt foglalkoztat. Ezen felül Szerbiában még 300-400 és Romániában is (egyelőre) 30 főt foglalkoztatnak. Összesen legalább 740 fő, négy országban. A cég bedolgozik, ám nem a klasszikus értelemben vett bérmunkát végzik: késztermékeket állítanak elő, ebben benne van a tervezés, az anyagbeszerzés, a gyártmányfejlesztés, mintadarabok elkészítése, szériázás és piackutatás is – általánosságban nem ez jellemző a hazai vállalkozásokra, hanem a kevésfokú kreativitást igénylő bérmunka. Magyarországon a fejlesztés, a beszerzés, a logisztika, a mintagyártás és a cég saját (technológiai) képzése kap helyet.

A cég komlói telephelyét látogattam meg, a helyiségek világosak, tiszták, rendezettek, klímával felszereltek. A folyosón jól látható helyen ki van függesztve egy üzenőfalon, hogy milyen kérdésekkel (fizetéssel, munkaidővel vagy bármilyen egyéb kérdéssel) kihez és hogyan fordulhatnak a dolgozók, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet alapvető egyezményei (magyarul), az FWF elérhetősége és a cég teljes etikai kódexe. Az elkészült termékek függő címkéin szerepel az FWF logója és (három nyelven) a szervezet célja.

 

A PI-ER Kft. többek között az Ortovox outdoor márka hazai beszállítója, kapacitásának 30%-át az Ortovox termékei teszik ki, ez évente körülbelül 80-90 ezres darabszámot jelent. A márka FWF-tag, akikkel immár 6 éve partnerek. Az Ortovox termelésének 14,6%-át a magyar rész adja, az ukrán és szerb üzem is dolgozik a márka termékein. A PI-ER-nek 1997 óta partnere a Helly Hansen, 15 éve pedig a Mountain Equipment – a márka az Outdoor & Sports Co. Ltd. (OSC) cégcsoporthoz tartozik, a Ronhill, a Hilly, valamint a Sprayway márkákkal együtt. Részükre évente körülbelül 25-26 ezer terméket állítanak elő. Emellett a svéd Tierra márkával is együtt dolgoznak.

„A nagyobb márkák, mint a Tierra és a Helly Hansen transzparensen működnek, saját rendszerrel. Bármikor jöhetnek és ellenőrizhetnek” – meséli Pidl István, a cég kereskedelmi vezetője és egyik tulajdonosa. A Fair Wear Foundation azoknál a kisebb márkáknak nyújt lehetőséget, akik mögött nincs egy kiépült apparátus, hogy ellenőrizzék a partnereiket – folytatja. A cégnél külföldi termelőegységek tekintetében is csak olyan jöhet szóba, aki „FWF-kompatibilis”. A szervezet kétévente tart auditot, Ukrajnában már kétszer ellenőrizték az ottani egységet és Szerbiában is. Az audit során végigjárják a helyiségeket, fotóznak, négyszemközt beszélnek mindenkivel, majd egy összegző jelentést állítanak össze, esetleges javítási, fejlesztési javaslatokkal.

A vállalat hazai telephelyein dolgozók teljesítménybér alapján kapják a fizetésüket, azonban minimálbér felett kapnak a dolgozók (plusz juttatások, bónuszok). Ritkán fordul elő túlóra, amit „lecsúsztathatnak” a dolgozók (munkaidőkeret). Állításuk szerint a bérek kifizetése szent a cég számára, a kezdetektől fogva működik szakszervezetet és az üzemi tanács is.

 

Kenderzoknik egy fenntarthatóbb jövőért

A HempAge egy 1999 óta működő, kenderből készült ruházati termékekre specializálódott német vállalat, 2009 óta tagja a FWF-nek. Hazai együttműködő partnere a nagykátai szék- és telephellyel rendelkező, 1996 óta működő Max-Lindner Kft.

A vállalkozás 2011-2012 óta partnere a HempAge-nek, kötött zoknikat gyártanak a márkának (más márkával nem dolgoznak együtt), idén körülbelül 30 ezer párat kötöttek. „Évente 100%-kal növekszik a termelés volumene az egyre növekvő piaci igényeknek, a pozitív vásárlói visszajelzéseknek köszönhetően. Rohamosan növekszik a kenderből készült darabokra az igény, viszont ehhez mérten nagyon kevés alapanyag áll rendelkezésünkre” – meséli Bernhard Lindner, a cég alapítója és ügyvezetője. A termékeket egyébként nem reklámozzák.

A vállalkozás már három embert foglalkoztat, a megrendelővel nem csak jó üzleti, de jó emberi kapcsolatot is ápolnak. A zoknikat a tágas, világos nagykátai üzemben kötik, a termelés szinte teljesen automatizált és számítógépes program vezérli a kötőgépeket. A gépekből „kipottyanó” zoknik orrát már máshol varrják össze, ezután még színezés, festés, finishing, vasalás és csomagolás vár rájuk.

„Még ha rövid határidővel is kérnek valamit és túlóráznunk kell, le szoktuk csúsztatni” – meséli nekem az egyik itt dolgozó varrónő. Nyár végén – a legnagyobb melegben – általában van egy leállás a varrodában, de elmesélte azt is, hogy az üzem fel van szerelve légkondival, nem tudna beszámolni olyan körülményről, ami akadályozná a dolgozókat, vagy megnehezítené a munkakörülményeiket. A fizetése egy kicsivel a minimálbér felett van, az ugyanannál a cégnél dolgozók darabszám alapján kapják a fizetésüket: „eddig mindig megkaptuk időben, nem szokott gond lenni. A norma elérését én nem tartom vészesnek” – mondja. Beszámolt még a feletteseikkel való jó emberi kapcsolatról is, úgy érzi, megbecsülik őket a vállalatnál.

A nagykátai üzemben készülő kenderzoknik 576 kiskereskedőnél találhatóak meg 24 országban, főleg Németországban, Franciaországban, Svájcban és Ausztriában. A kész zoknik címkéjén szerepel a FWF-logó, más minősítéssel nem rendelkeznek a termékek. A kenderre még egyelőre nem dolgoztak ki – akár a pamuthoz hasonló – minősítő-rendszert, de a növény tulajdonságaiból kifolyólag nem igényel különösebben vegyszeres kezelést.

 


Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.

 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000FT adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint – kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.

   

Köszönjük!


 

 

A kutatás a Friedrich Ebert Stiftung támogatásával, a cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás