fbpx

| Consumers International

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Junk food nemzedék

Az egészségtelen ételek gyermekeknek való reklámozása minden korábbinál vitatottabb politikai kérdéssé válik az egész világon.

Plakátokon mosolygó hírességek, villódzó képek az interneten
és a televízióban, mérkőzéseken feltűnő szponzori reklámok: bárhol is legyünk a
világon, úgy tűnik, nem léphetünk ki úgy az ajtón, hogy ne bombáznának
bennünket hirdetések. A legkönnyebben a gyorsételek reklámjai ismerhetők fel. Közkeletű
márkáik logóit előbb ismerik fel a gyerekek, mint hogy saját nevüket
megtanulták volna.

 

Szülők kontra nyaggatás

A cinikusok megkérdezhetik: „Hát nem sokkal inkább a
szülőkön múlik, mint az élelmiszergyártó vállalatokon, hogy a gyerek túl sok
cukrot, zsírt vagy sót fogyaszt? Végül is a szülők döntik el, hogy megveszik-e
ezeket az ételeket a gyerekeiknek, nem?”

De ne becsüljük alá a nyaggatás erejét! A Fogyasztóvédelmi Világszervezet
(Consumers International, CI) nemrégiben készített jelentése
például rámutatott: Malajziában a gyermekműsorok közben vetített tévéhirdetések
fele-háromnegyede élelmiszerreklám.

Még nehezebb a dolguk a szülőknek, amikor a reklámcégek
kifinomultabb eszközöket vetnek be a gyermekek figyelmének felkeltésére.
Ilyenek például a vetélkedők, az internetes játékok – de a márka még szponzoráció
révén is bejuthat az iskolákba.

Az élelmiszer a fogyasztók számára mindig is alapvető kérdés
volt. Most azonban az egyik legsebezhetőbb fogyasztói csoport, a gyerekek nevében
kell felemelnünk a hangunkat. Őket a cinikus reklámozás könnyen kihasználja. Óriási
kihívás áll előttünk: korlátoznunk kell a multinacionális élelmiszer-hirdetők
tevékenységét.

 

Vállalati ellenállás

Az élelmiszergyártók és -hirdetők persze foggal-körömmel
harcolnak az ellen, hogy viselkedésüket határok közé szorítsák. 2008
februárjában a francia egészségügyi és sportminiszter nyomatékosan
felszólította az élelmiszergyártókat és -hirdetőket, hogy hagyjanak fel a magas
zsír-, só- és cukortartalmú élelmiszerek reklámozásával gyermekműsorok előtt-közben-után,
és további intézkedéseket helyezett kilátásba.

Ezt az érintett cégek zárt ajtók mögötti intenzív
lobbitevékenysége követte, amelynek hatására a Kulturális Minisztérium Médiafejlesztési
Igazgatósága új, önkéntes reklámozási irányelveket készített elő, amellyel
gyakorlatilag szabad kezet adott a cégeknek. Erre válaszként 22 szervezet,
közöttük két fogyasztói csoport közös nyilatkozatot írt alá, amelyben felszólította
a francia Kulturális és Művészeti Minisztériumot, hogy ne álljon az olyan intézkedések
útjába, amelyek arra irányulnak, hogy gátat szabjanak a gyermekeket célzó
hirdetéseknek.

Hasonló ellenállást láthatunk az élelmiszer-címkézés
területén. Németországban a fogyasztóvédelmi miniszter jóváhagyta egy olyan, a
közlekedési lámpa jeleit (piros-sárga-zöld) használó címkerendszer bevezetését,
amelyet már használnak az Egyesült Királyságban, Írországban és
Franciaországban. Mindazonáltal ez a szabályozás önkéntes (akárcsak az Egyesült
Királyságban), és igen valószínűtlen, hogy a gyártó piros figyelmeztető
jelzéssel látja majd el a jégkrémjeit és a pizzáit, ha nem kényszerítik erre –
teszi hozzá a Stiftung Warentest teszteléssel
foglalkozó fogyasztóvédelmi szervezet.

Anny Friis, az ausztráliai CHOICE fogyasztóvédelmi magazin
főszerkesztője szintén a közlekedési lámpa jeleit használó címkerendszer bevezetését
szeretné elérni. A Which? fogyasztóvédelmi
magazin és a brit
élelmiszerfelügyelet
(Food Standards Agency, FSA) kutatásaira hivatkozva
amellett érvel, hogy az ausztrál fogyasztóknak jobb, egyszerűbb
élelmiszer-címkézési rendszerre van szükségük, annak ellenére, hogy az
élelmiszeripar egy másik, „a napi bevitel százalékán” [ilyen a magyar piacra
bevezetett INBÉ-jelölés is – a szerk.]
alapuló rendszer bevezetése mellett kardoskodik.

 

Fenntartani a nyomást

A fogyasztóvédők egyaránt fenntartják a kormányokra és az
élelmiszeriparra gyakorolt nyomást. Például Lunch Box
Challenge
-eket tartottak Malajziában, Hongkongban és Vietnamban, amelyek
keretében arra kérték a gyerekeket, hogy válasszanak az egészséges ételek és a
rengeteg zsírt, cukrot és sót tartalmazó, mindazonáltal intenzíven reklámozott
ételek között.

Ausztráliában a CHOICE fogyasztókat hívott meg, hogy
segítsenek befolyásolni a döntéshozókat, és osszák meg velük tapasztalataikat a
Fed Up! A Tale of Junk Food Marketing to Kids (Elég volt! Mese az ‘ócskaja’
gyereket célzó reklámjairól) című elbeszélés-gyűjteményükben, és mondják el,
hogy milyen hatással van a gyermekekre és a családokra a valóságban a junk food
(magyarul kb. silány gyorskaja, vagy „ócskaja”) gyermekeket célzó reklámozása.

Noha a kormányok hozzáállása országonként változik, a
gyermekek számára reklámozott egészségtelen ételek gyakran teljesen ugyanazok.
A CI véleménye szerint ez megerősíti egy közös, globális politika szükségességét.
A CI olyan nemzetközi szabályzásért kampányol, amely megtiltja az egészségtelen
ételek gyermekeknek szóló reklámozását az egész világon. Csatlakozz
Te is, írd alá a CI Egészségügyi Világszervezetnek címzett szabályozási javaslatát!
>>>

 

Megjelent az Ethical Consumer 2008. szeptember-októberi
számában. Lefordítva és közzétéve a kiadó engedélyével.Fordítota Malik Tóth István.

Kép [cc] sekihan

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás