fbpx

| Siklósi Máté

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Jogok és jogvédők az egészségügyben

Az orvosokkal, ápolókkal, gyógyszertárakkal kapcsolatos élményeinknek fogyasztóvédelmi vonatkozásuk is lehet. Az államilag finanszírozott ellátások felett felügyeleti rendszer őrködik, a magánpraxis kliensei viszont jóval kevésbé védettek. 

Míg korábban a gyógyszerek biztonságosságának vizsgálatán kívül az egészségügyben tulajdonképpen nem létezett intézményesített fogyasztóvédelem, a 2007 óta működő Egészségbiztosítási Felügyelet (EBF) a társadalombiztosítás (TB) által finanszírozott ellátásoknál segíti a fogyasztókat: ellenőrzi a kórházakat, gyógyszertárakat, orvosokat.  Az EBF-hez érkezett panaszok többsége tiszteletlen személyzetről és orvosokról, a betegjogi tájékoztatás teljes vagy részleges hiányáról, a sürgősségi ellátás visszautasításáról, rossz orvosi döntésekről szól.

A határozatokból az látszik, hogy a hatóság sok esetben bizonyíték hiányában nem intézkedik, más esetekben a felkért szakmai testület (Országos Tisztifőorvosi Hivatal, OTH) nem talál hibát az orvosi ellátásban. Az EBF például nem tehet semmit, ha a beteg szerint tiszteletlenül beszéltek vagy bántak vele, és a felek egymásnak ellentmondó nyilatkozatain kívül nincs más bizonyíték – az ilyen pedig elég gyakori.

A panaszok, bejelentések többsége egyébként olyan sérelmeket takar, amelyeket a hatóság jogsértés hiányában nem is tud szankcionálni – úgy tűnik, a bejelentők sokszor nem ismerik megfelelően a jogszabályokat. De az EBF nemcsak panaszok nyomán, hanem saját hatáskörben (hivatalból) is vizsgálódhat. Ez általában akkor történik meg, ha a bejelentő nem kíván részt venni az eljárásban, vagy a felügyelet egyéb módon – az újságból, helyszíni ellenőrzéssel – szerez tudomást valamiről.

A felügyelet emellett a szolgáltatókról számos értékes összefoglalót is készít, amelyekben bizonyos mutatók (pl. minőségi szempontok, fekvőhelyek, kényelmi szolgáltatások, betegjogok stb.) alapján hasonlítja össze az intézményeket.

A „fizetős” szolgáltatások viszont fogyasztóvédelmi szempontból tulajdonképpen felügyelet nélkül működnek. A magánrendeléseken ellátott emberek jogvédelmét szinte csak a bíróságok látják el, ami a hazai gyakorlatban hosszú ideig tartó peres eljárást és tetemes költségeket jelenthet. Ha egy orvos, szolgáltató nem TB finanszírozású szolgáltatást végez, az Egészségbiztosítási Felügyeletnek nincs joga eljárni, a panaszt kivizsgálni. Sajnálatos módon ezt a vakfoltot a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) sem szünteti meg a gyakorlatban.

Az NFH határozatai, vizsgálati programja, kommunikációja alapján úgy tűnik, hogy a hatóság több olyan területen (árfeltüntetés, tájékoztatás, szerződési feltételek, tisztességtelen magatartás) sem vizsgálódik, ahol egyébként az általános jogszabályi felhatalmazás alapján erre minden joga meglenne. Fogyasztóvédelmi fórumok, panaszok, cikkek tanúsága szerint ezt a helyzetet a privát intézmények (fogorvosok, nőgyógyászati rendelők, bőrgyógyászok, szemklinikák) ki is használják; a fogyasztók tájékoztatása, panaszaik kezelése terén sok a jogsértés.

 

Kihez forduljak?

Az Egészségbiztosítási Felügyelet (Az Egészségbiztosítási Felügyelet a cikk megjelenése óta – 2010. szeptember 26-án – megszűnt. Szerk) 2009 első felében 350 első fokú határozat hozott, pénzbírságot mintegy 100 esetben szabtak ki. Ezek több mint kétharmada a szakellátást, több mint negyede pedig az alapellátást, mentést és betegszállítást érintette. Az eljárások többsége a szülészet-nőgyógyászat, sebészet, belgyógyászat területével állt kapcsolatban.

A felügyelet az alábbi ügyekben vizsgálódik:

▪         Méltósághoz való jog sérelme: tiszteletteljes bánásmód, személyhez fűződő jogok tiszteletben tartása. A betegen kizárólag a vizsgálatához és a gyógykezeléséhez szükséges beavatkozások végezhetők el.

▪         Ellátás visszautasítása: a sürgős életmentő, illetve súlyos vagy maradandó egészségkárosodás megelőzéséhez szükséges ellátást nem utasíthatja vissza az egészségügyi ellátó.

▪         Az ellátottak egészségi állapotáról folyamatosan tájékoztatást kell adni, a beavatkozások megkezdése előtt minden lényeges körülményt tudomására kell hozni.

▪         A fentieken kívül foglalkozik még a nem megfelelő térítési díjak alkalmazásával, a beutalók kiállításával és elfogadásával, a várólistákkal kapcsolatos panaszokkal.

▪         Az EBF ellenőrizheti, hogy megfelelőek-e a betegekkel kötött szerződés feltételei.

 

A betegjogi képviselők 2000 nyara óta védik az ellátottak érdekeit az intézményeken, például a kórházakon belül. 2004 óta a Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány fogja őket össze, és a képviselők a közalapítvány alkalmazásában állnak. Tájékoztatást és jogsegélyt nyújthatnak az ellátottaknak, segítik a beteget hozzájutni az egészségügyi dokumentációhoz (ha, mondjuk, nem kapják meg az eredeti példányokat, vagy másolatra lenne szükségük), közreműködnek a beteg panaszának megfogalmazásában, illetve kezdeményezhetik annak kivizsgálását is. Hogy megelőzzék a jogsértéseket, az egészségügyi dolgozókat rendszeresen tájékoztatják a betegek jogairól és azok érvényesüléséről házon belül.

A képviselők tanácsot adhatnak egy esetleges per kezdeményezése előtt, segíthetnek a panasz megírásában, felülvizsgálhatják a kórház vagy más intézmény betegjogi rendszerét, és a megfelelő helyre továbbíthatják az ellátott panaszát.

Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány.
1051 Budapest, Akadémia u. 3. (Postacím: 1122 Budapest, Városmajor u. 48/B), telefon: (061) 225 3294
A betegjogi képviselők személyes elérhetősége és fogadóóráinak időpontja megtalálható a honlapon.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Mint láttuk, egészségügyi szolgáltatásokkal gyakorlatilag nem foglalkozik, noha általános felhatalmazással rendelkezik minden esetben, ahol természetes személy által igénybe vett szolgáltatással kapcsolatos panasz merül fel.

A magánpraxis hathatós ellenőrzéséhez egyébként a megfelelő jogszabályok is hiányoznak részben. Pedig alighanem jelentős visszhangja és haszna lenne, ha az NFH nekidurálná magát és például ellenőrizni kezdené, hogy a magán fogorvosi rendelőkben kirakták-e a Vásárlók Könyvét, és megfelelő-e az ártájékoztatás. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény értelmében eljárhat a fogyasztót megtévesztő vagy a fogyasztóval szemben alkalmazott agresszív gyakorlatok esetén.

Az NFH vizsgálhatja az ártájékoztatás hiányát, a nem megfelelő árfeltüntetést, a megtévesztő reklámozást, tájékoztatást, az egészségügyi szolgáltatás igénybevevőjével szemben alkalmazott agresszív gyakorlatokat (betegen erőszakkal elvégzett beavatkozás stb.), és ha a fogyasztók írásos panaszára a szolgáltató nem adott választ.

 

Amikor nem segíthet a hatóság

Jó, ha tudjuk, hogy a hatóság, a betegjogi képviselő nem kötelezhet egyetlen intézményt sem a minket ért (és pénzben is kifejezhető) kár megtérítésére. Vagy megegyezünk, vagy bírósághoz kell fordulnunk. Mivel a bírók többsége nem rendelkezik orvosi ismeretekkel, általában szakértőt rendel ki, akik viszont a károsultak félelme szerint inkább a szakmához lojálisak.

A nyertes perhez az orvosi műhibának mindenesetre a napnál is világosabbnak és támadhatatlanul bizonyítottnak kell lennie. Amerikai filmek sokaságában láthattuk, hogy a beteg (és ügyvédje) jelentéktelen orvosi gikszerek nyomán is komoly pénzeket kaszál, nálunk ez távolról sincs így, a kártérítési „ipar” egyelőre gyerekcipőben jár.

Azért ne essünk kétségbe: az egyértelmű hibákat a TB finanszírozású intézmények egy része elismeri, vita inkább a kártérítés mértékén lehet. Minden ilyen esetben érdemes kikérni a betegjogi képviselő véleményét is – ők ott vannak a közvetlen közelben, ingyenesek és segítenek. Megtudhatjuk tőlük, érdemes-e tovább lépnünk, vagy sem, és előfordulhat, hogy ott helyben megoldják a gondunkat. 

 

Megjelent a Tudatos Vásárló magazin 18. számában.

Kép: zoe J (CC)

****

Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre.
Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!

Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás