fbpx

| Szvetelszky Zsuzsanna

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Januárban újra vesszük…

Az év végi, karácsonyi bevásárlóhajrát januárban egy jóval alacsonyabb, de a statisztikák segítségével ma már határozottan érzékelhető vásárlási csúcs követi.

Január első munkanapján elmentem a közeli bevásárlóközpontba, ahol a kora délutáni órákban igazán nem sokkal kevesebb ember nyüzsgött-nézelődött – sőt: vásárolt! –, mint a karácsony előtti csúcsidőszakban.

A jelenségnek több magyarázata is van. Egyfelől, kézenfekvő motiváció a visszaváltósdi: az ember, ha módjában áll, fogja a karácsonyra kapott, „nem megfelelő” (kicsi cipellő, másodpéldányú könyv stb.) ajándékok blokkjait, és megpróbálja becserélni. Másfelől ott a beváltósdi is: ritkábban ajándékutalványok, gyakrabban bélelt borítékok formájában került a „motiváció” a fa alá, és nem egy ajándékozó már napok múlva érdeklődik a megajándékozottól: na, mit vettél belőle? Valamint sok mindenre – termékre, árucikkre – felfigyeltünk decemberi körútjainkon, amelyeket akkor alaposabban megnézni, esetleg felpróbálni nem volt idő – s most itt az alkalom, hogy pótoljuk a mulasztásokat, hátha ott vár még a polcon, ami pár nappal, héttel ezelőtt úgy odanőtt a szívünkhöz.

Több világvárosban – például Dubaiban vagy Cannes-ban – a január kimondottan a nagy leárazások hónapja: ilyenkor ünneplik a hivatalos „Shopping Festivalt”. De idehaza maradva, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a januári időjárást sem. A gyakran fekete, csontig hatolóan hideg és nedves, máskor lucskosan olvadós hónap színeiben és hőmérsékletében néha olyannyira deprimáló, hogy sokan érzik: ilyenkor méltó szabadidős program egy séta a meleg és csillogó, kellemes zenével ringató szupermarketekben…

…ahol január során nem kevés kísértésnek, pontosabban: pszichológiailag jól kiszámított ingernek van kitéve az ember. Mert minden ok és magyarázat közül a leginkább meghatározó, bennünket mágnesként a plázába vonzó a táblák, cédulák, feliratok tömkelege: leárazás (kiárusítás stb.)! Aki nem látja, az akarva-akaratlanul is meghallja: az ismerősök, jóbarátok lelkesen terjesztik a jobbnál jobb tippeket, megpillantva bevásárló-körútjukon valamit, amelynek láttán „rögtön ránk gondoltak”. Kiegészíti ezeket a híreket, hogy sajnos gyakran a prominens személyiségek, az ismert véleményvezérek is pótlékként, vigaszként, már-már gyógyszerként emlegetik a vásárlást – különösen igaznak tűnik ez januárban, a letargia hónapjában. A nagytakarítás, sütés-főzés és vendégjárás hónapja után egyesek még relaxációként, vagy felszabadító erejű aktusként is megélhetik a vásárlást.

Fogadalmak helyett ma akciókkal kezdjük az újévet. A rutinos fogyasztók egy része már tudatosan januárra időzíti a téli beszerző túrát a tavalyi, tavalyelőtti árleszállítási, leértékelési, kiárusítási tapasztalatai alapján. Még akkor is, ha ez a tapasztalat csalóka: néha a kedvezményes ár nem más, mint az eredeti ár – ugyan ki emlékszik arra, hogy mikor mi mennyibe került? És ha emlékszünk is, van az úgy, hogy se a józan ész, se az anyagi szempontok, se a lelkiismeret nem játszik szerepet abban, melyik termék felé nyújtjuk ki a kezünket, amikor úgy érezzük, hogy valami odavonz bennünket, másképpen: egy belső hang állítja, hogy erre szükségünk van.

Nem árt tudni, hogy a belső hang külső: kívülről plántálták belénk hosszú évek szívós marketing-erőfeszítéseivel. A kereskedelem a szoros versenykörülmények között felismerte, hogy az időtényező is lehet szempont: ha a decemberi vásárlási lázat szép finoman átvezetjük januárra, jócskán marad a fogyasztói lendületből – talán több is, mint az év más hónapjaiban. Nem is olyan nehéz ez: főképp azokat győzi meg könnyen a marketing, akik az ünnepeket stresszforrásként vagy társas magányban élték meg – nekik különösképpen nagy stresszoldó szereppel bír a januári bevásárlás.

Egyetlen elv vezérelheti januári beszerzéseinket is: mire van szükségünk. Mert amire nincs, az nem olcsó: akkor is drága lenne, ha fizetnének, hogy elvigyük, hiszen jelenlétével – a tárolás kérdésével – legalábbis teret rabolna az életünkből.

A januári vásárlási láz legveszélyeztetettebbjei – mint annyi más esetben is – a kisiskolások. Gyorsan végére járnak a karácsonyra kapott képes albumba diszkréten elhelyezett „könyvjelzőnek”, s mivel legtöbbjük híján van áruismeretnek, fogyasztói értékrendnek, nem tudják magukat távol tartani a szuggesztív marketinghatásoktól, ezért hamar elmegy a pénz az éppen divatos gadgetekre.

Kedves emlékem Németországban töltött éveimből a különleges, januári bolhapiac: a kiárusítás kisközösségi „inverze”. Ez az intézmény arra volt hivatott, hogy segítsen megszabadulni a háztartásoknak a karácsonyi ajándékdömpingtől, egyben arra, hogy akinek szüksége van rá, az akár fele áron hozzájusson a gyakran még bontatlan gyári csomagolású termékekhez.

A kereskedők nemcsak januárban, de februárban, sőt később is szeretnék eladni áruikat, és meg is tesznek mindent ennek érdekében. Jövőre is lesz január, a jelszó azonban marad az idei, a tavalyi: csak most!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás