alap kinézet

System Messages

Olvasónk panaszolja: „Márciusban vásároltam a kisfiamnak 8500 forintért egy iskolatáskát, aminek az alja teljesen szétment az iskolaév vége felé. Visszavittem a boltba, ahol azt mondták, hogy az általam aláírt jegyzőkönyv alapján elviszik a gyártóhoz, és ők aztán vagy kicserélik, vagy kijavítják. Mivel a táska használhatatlan volt, és a tanév még tartott, kellett vennem egy új táskát. Köteles vagyok elfogadni ilyen esetben a kijavított táskát vagy a felajánlott cserét, vagy visszakérhetem a pénzem?”

A polgári törvénykönyv (Ptk.) határozza meg, mire van lehetőségünk akkor, ha azt észleljük, hogy egy termék hibás, elromlott, feslik, vagy bármilyen egyéb rendellenessége akadályozza a használatot. A fogyasztó javítást és cserét mindenképp kérhet, függetlenül attól, hogy a vásárlás óta egy-két hét vagy egy év telt el. A vétel időpontjától számított hat hónapig a jótállás időszakáról beszélünk, a szavatosság két évig érvényes. A két dolog az első hat hónapban párhuzamosan fut egymás mellett, és ezalatt a fogyasztó kérhet javítást, cserét, a vételár leszállítását, de vissza is kérheti a pénzt, ha más igény teljesítése nem lehetséges.

Kapcsolódó jogszabályok:
Polgári törvénykönyv 306. § rendelkezése
49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről

A szakvéleményt kibocsátó szervezetek névsora >>>

A jótállás és a szavatosság közötti különbség az első fél év után kezdődik, és a bizonyítási kötelezettségben jelentkezik. Ha a táskát nem akarják nekünk kicserélni jótállási időben, azaz az első hat hónapban, akkor a bolt kötelessége igazolni (lehetőleg szakértővel), hogy a hibát a fogyasztó okozta: például a gyerek állandóan focizott a táskával, vagy orvul túlpakolta azt. A vásárlást követő hat hónap után viszont nekünk kell igazolni, hogy a hiba gyártási eredetű (rendellenesen gyenge az anyag, bűnösen rossz a varrás, gyárilag feszül, akadozik az átkozott zipzár), már ha a forgalmazó önként nem végzi el a javítást vagy cserét.

Elviekben a fogyasztó választhat, hogy javítást vagy cserét kér-e. A kereskedő a választott igény teljesítését csak akkor tagadhatja meg, ha számára ez aránytalan többletköltséget eredményezne a másik lehetőséggel szemben. Vagyis egy iskolatáskánál a zipzár hibája, egy fényvisszaverő leesése nem jogosítja fel a fogyasztót a cserére. Egy zipzár cseréje vagy egy macskaszem pótlása 300-400 forintos munka, a csere viszont 8-10 000 forint is lehet. A kialakult gyakorlat szerint akkor jelent aránytalan többletköltséget a csere, ha a javítás értéke kevesebb, mint a csere értéke.

Gyakorlati tapasztalat, hogy a boltok automatikusan a javítást ajánlják fel, és a cserét csak akkor vállalják, ha első látásra szembetűnő, hogy nem sok mindent lehet kezdeni a hibával. A bolt akkor jár el helyesen, ha a fogyasztó igényéről és magáról a hibáról jegyzőkönyvet vesz fel. Ennek elmaradása esetén írjunk a Vásárlók Könyvébe, a mulasztást ugyanis a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság fogja „honorálni”.

Ha a javítás nem lehetséges, mert például olyan helyen szakadt el a táska, hogy nem lehet visszavarrni, akkor a fogyasztó természetesen cserére jogosult.

Mivel olvasónk kénytelen volt új táskát venni, jelen esetben a kérdés inkább az, hogy visszakérheti-e a vételárat, hiszen maga orvosolta a hibát, amikor újat vásárolt. Az, hogy a Ptk. szerint elsősorban javítani kell a terméket, nem azt jelenti, hogy a fogyasztó nem tarthat igényt a vételár visszafizetésére. Ha a terméket a vállalkozás nem tudja vagy nem akarja javítani, és cserére sincs lehetőség, vagy ezek jelentős kényelmetlenséget okoznak a fogyasztónak, akkor jogosan kérhető a vételár visszafizetése. (Ne feledjük, hogy a vételárat nem kérhetjük vissza, ha a hiba jelentéktelen, és nem akadályoz a használatban!) Ha a boltos megmakacsolja magát, nekünk kell igazolnunk, hogy a csere, a javítás elhúzódása kényelmetlenséget okoz, ezért nem tartunk már igényt az általa felajánlott lehetőségre. Amennyiben ez nem megy, az olvasó inkább fogadja el a javítást vagy a cserét.

Ha már a táska visszavitelekor tisztázzuk, hogy nekünk az iskolaszezonban táskára van szükségünk, és jó lenne minél gyorsabban elkészülni a bevizsgálással, javítással, különben cserét kérünk vagy elállunk a vásárlástól (és ennek akár levélben vagy a jegyzőkönyvben hangot is adunk), akkor később könnyebb helyzetben leszünk a csere vagy akár a pénz visszatérítése kapcsán. Ha ugyanis gyorsan veszünk egy másikat, és kiderül, hogy az eredeti rövid időn belül javítható, cserélhető, akkor hirtelen két hátizsákunk lesz. Év közben tehát ragaszkodjunk a cseréhez, hiszen a boltos sem gondolhatja komolyan, hogy a gyerek nejlonszatyorban vagy a feje tetején cipelje a könyveket, amíg a gyártó a terméket vizsgálgatja.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 20. számában.

 

Kép [cc] kookoobearkids









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében

Smink