fbpx

| Kalas Györgyi

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Ingujjban a klímaváltozás ellen

Tavaly arra az elhatározásra jutott a japán környezetvédelmi minisztérium, hogy arra bíztatja a cégeket, nyáron engedélyezzék alkalmazottaiknak a lezserebb öltözködést. A „kivetkőzés” igen nagy lépés a mélyen hagyomány- és etikett-tisztelő Japántól.

A kormány szerint 2005-ben mintegy 460 tonna szén-dioxid kibocsátását előzték meg azzal, hogy nem kényszerítettek öltönyt a dolgozókra – így ugyanis kisebb mértékben kellett igénybe venni a légkondicionáló berendezéseket.

A „Cool Biz” nevű program keretében a kormány átfogó kampányt indított annak érdekében, hogy a munkahelyeken 28 fokra állítsák a klímaberendezéseket. Így kevesebb áram fogy, és sokkal kevesebb káros anyag kerül a levegőbe, mintha a berendezéseket 20-24 fokra állítanák. A felmérések szerint a javaslatot a legtöbb cég be is tartja: a dolgozók mintegy 30 százaléka nyilatkozott úgy, hogy munkahelyén a korábbi évekhez képest magasabb hőmérsékletre állítják a klímaberendezést.

Az úgynevezett „nyári üzleti stílus” keretében továbbá vékony és kényelmes ruhák viselésére buzdítják az alkalmazottakat, hogy 28 fokban is hatékonyan tudjanak dolgozni. Ugyanez a rendelkezés egyébként fordítva is igaz: télen a lenge öltözet helyett kardigánok, pulóverek viselését javasolják, hogy az irodákat kevésbé kelljen fűteni.

Az új, lezserebb stílus népszerűsítését a vezetőkre bízták. Japánban ugyanis elképzelhetetlen, hogy egy beosztott „alulöltözze” a felettesét. Ezért az olyan nagy cégek vezetői, mint a Fuji vagy Sanyo, rendszeresen mutatkoznak ingujjban. A kampány eredményeképpen ma már az üzletemberek és parlamenti képviselők fele zakó és nyakkendő nélkül jár nyáron dolgozni.

Ennek ellenére az intézkedés sokakban keltett zavart. Egyesek egyenesen a divatcégek összesküvését sejtik a program mögött, mondván, ha meg akarnak felelni a rendelkezésnek, egész ruhatárukat le kell cserélni. A férfiak körében is nagy lett az aggodalom, hogy mit fognak majd viselni a hagyományos zakó és ing helyett, a japán a közfelfogás szerint ugyanis csak a munkanélküliek járnak öltöny nélkül. Ennek megfelelően sokan legalább nyakkendőjüket maguknál hordják a zsebükben, hátha hirtelen szükség lesz rá. A nőknek is szüksége van egy-két új ruhadarabra, mivel az eddig 20 fokosra hűtött irodák helyett 28 fokban, tehát sokkal lengébb öltözékben kell dolgozniuk. Mindez a ruhaipar nagyarányú fellendülését is eredményezheti.

De a környezetvédelmi szervezetek sincsenek elragadtatva az intézkedéstől: szerintük a kormány kis hatású ál-intézkedéseket tesz, ahelyett hogy komolyabb lépésekkel védekezne a klímaváltozás ellen.

Bár Japán egyelőre nem látszik megvalósítani a Kiotói Egyezményben rögzített célt – azaz, hogy 2010-re az 1990-es évi szinthez képest 6 százalékkal csökkentse széndioxid-kibocsátását -, az mindenesetre tény, hogy a megváltozott öltözködésmód valóban támogatja az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését.

Japán példáját követve most Anglia is hasonló dress-code bevezetésén gondolkozik. Sőt, szintén a formalitások kedveléséről ismert britek egész merész lépéseket terveznek: a hírek szerint a rövid ujjú ing mellett például a rövidnadrágot is engedélyeznék.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás