fbpx

| Olvasói Levél

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Intézkedik a profi tudatos vásárló

Olvasónk utasjogainak védelmében állt ki a magáért. A légitársaság 50 euróval akarta jóvátenni a 10 órás járatkésést, de olvasónk 1200 eurót harcolt ki magának. Rengeteg hasznos és kipróbált tanács a légi utasok jogairól a cikkben. 

Az Európai Unióban a légitársaságok kötelesek kártérítést fizetni a nem szerződésszerű teljesítés miatt. Ilyen lehet a járat késése, törlése, vagy a beszállás megtagadása túlfoglalás (overbooking) miatt. A csomagokban okozott kár után is jár kártérítés.

 

A kártérítés mellett egyéb kötelezettségek is vannak: például a törölt járat helyett a légitársaságoknak gondoskodniuk kell egy másik járatról, késés esetén ellátásban (étel, ital, kommunikáció, szállás) kell részesíteni az érintett utasokat.

 

Ezek mellett a légitársaságoknak tájékoztatási kötelezettségük is van, sőt bizonyos esetekben fel kell ajánlaniuk a repülőjegy árának visszatérítését is – azonban ha ezt választjuk, minden egyébként járó jogunkról lemondunk.

 

Sajnos nehéz pontos, részletes információt szerezni az egyes részletszabályokról, ezért érdemes magát a jogszabályt tanulmányozni. A 261/2004 /EK rendelet magyarul elérhető itt.

 

További hasznos kisfilmek a témában az EU youtube csatornáján (angolul)

 

Miért mennyit fizetnek?

A késések esetén fizetendő kártérítés mértéke függ az útvonal hosszától és az elszenvedett késéstől:

 

a) legalább két órás késés 1500 km-nél rövidebb utak esetén a kártérítés mértéke 250 euró utasonként

b) legalább három órás késés 1500 km-nél hosszabb út az Európai Közösségen belül, vagy 1500 és 3000 km közti távolság a Közösségen kívül – 400 euró utasonként

c) legalább négy órás késés minden egyéb távon – 600 euró utasonként

 

Milyen utakra vonatkoznak a szabályok?

Kérdés, hogy pontosan milyen utakra vonatkozik egyáltalán a rendelet. Minden olyan járatra, amit az Európai Unióban székelő légitársaság nyújt, továbbá az összes légitársaság EU-ból induló, vagy EU-ba érkező járatára is, ideértve a menetrenden kívül közlekedő, de bárki számára igénybe vehető járatokat is. A kivételek közt van például a helikopterrel történő szállítás, illetve az európai államok tengerentúli területeire is speciális szabályok érvényesek.

 

Az átszállás helye fontos

A csatlakozó járatok kérdéséről sajnos elfelejtkeztek az európai törvényhozók, pedig igazán jelentős késéseket így lehet okozni. Szerencsére egy német bíróság egy konkrét ügyben kimondta, hogy a csatlakozó járatokra is alkalmazni kell a rendeletet, mégpedig olymódon, hogy a végcél állomásra éréskor elszenvedett késést és a teljes út hosszát kell figyelembe venni. Ilyenkor azonban az is lényegessé válik, hogy hol kell átszállni.

 

Hogyan tudjuk jogainkat érvényesíteni?

A törlés, beszállásmegtagadás vagy késés esetén közvetlenül a légitársaságot kell megkeressük, mindegyikük honlapján kell legyen egy (többnyire jól eldugott) lehetőség a kártérítési igényünk bejelentésére. Ezek vagy formanyomtatványok, vagy szabad szöveges panasz/követelésbejelentés részek, sőt, többnyire fel is tudunk tölteni dokumentumot.

 

Készült egy EU panaszbejelentő nyomtatvány, melynek magyar nyelvű verzióját innen lehet letölteni.

 

A beadott igényünkre a légitársaságok kötelesek válaszolni, azonban gyakori, hogy még a legegyértelműbb esetekben sem ismerik el kártérítési kötelezettségüket, vagy valami nevetséges ajánlatot tesznek. Például a mérföldgyűjtő programukba beírnak több ezer kilométert, vagy kedvezményt adnak a következő jegyvásárláskor, stb.

Ennek oka feltehetően az, hogy nem kalkulálják be a jegyárakba a várható jelentős kártérítések költségeit versenyképesség fenntartása érdekében, ezért többnyire csak akkor fizetnek, ha egyértelművé válik számukra, hogy ez elkerülhetetlen, illetve vonakodásuk értelmetlen, mert csak többletköltségeket okoz számukra.

 

Szem előtt tartva a fentieket, nem érdemes „kiegyezni” a légitársasággal. Ha jogosultak vagyunk kártérítésre, semmi okunk sincs bármennyivel is kevesebbel beérni.

 

Azonban valószínű, hogy elutasításban lesz részünk. Ekkor érdemes segítséget kérjünk követelésünk érvényesítéséhez. Az EU-ban számos cég specializálódott a légiutasok kártérítésének intézésére. Érdemes keresni pl. az ’EU passenger rights” kifejezésre.

 

Nagyjából hasonló feltételekkel és díjakkal dolgoznak ezek a cégek, és bár egyiküket sem övezi egyöntetű elismerés az utasok részéről, jelentős különbség van köztük.

 

A piac tanulmányozása után az EUClaim társaságot tudom ajánlani, velük dolgoztam én is.

 

 

A saját példám

 

Tavaly októberben jöttünk hazafelé New Yorkból az Air Berlin légitársasággal, berlini átszállással. Már New Yorkba bő két órát késve érkezett a gép, nyilvánvaló volt számunkra, hogy le fogjuk késni a berlini csatlakozást, amire eredetileg 50 perc lett volna. A check-in pultnál nemcsak nem hívták fel a figyelmünket erre, de kifejezett kérdésünkre is letagadták, hogy lecsúsznánk a csatlakozásról, majd kezünkbe adtak két beszállókártyát egy 10 órával később induló járatra. Berlinben különösen rossz fejek voltak, adtak 10 eurót, hogy mulassunk fél napot a reptéren. Nem árulok el nagy titkot, hogy reptéri árakon túl nagy tivornya nem jön ki ennyiből.

 

Végül hazaértünk 10 órás késéssel, és elkezdtünk utánanézni, hogy biztosan kötelesek vagyunk-e szó nélkül tűrni az Air Berlin bunkó hozzáállását. Kiderült, hogy egyáltalán nem, sőt, kettőnknek összesen 1200 euró kártérítés jár.

 

Miután elolvastunk rengeteg ellentmondó és tévedésektől hemzsegő cikket, eljutottunk a fent belinkelt jogszabályig és az EU formanyomtatványhoz. Ezt kitöltöttük és a beszállókártya és a foglalás másolatával feltöltöttük az Air Berlin honlapján eldugott menüpontba.

 

Három hét múlva kaptam egy emailt, amiben a légitársaság kéri, hogy töltsek ki egy kérdőívet. A kérdőívbe pontosan ugyanazokat az adatokat kellett beírjam, mint amiket három hete már elküldtem nekik. Mi értelme volt ennek? Talán annyi, hogy hátha spambe érkezik a levél és a kedves ügyfél soha nem tölti ki a kérdőívet, vagy hátha lenyugodott már, és legyint az egészre, vagy sajnálja az újabb fél órát rászánni az egészre.

 

Egy hónap múlva érkezett egy levél, melyben hatalmas bocsánatkérések mellett fejenként 50 euró kedvezményt ajánlott fel a légitársaság a következő jegyvásárlásnál. Ekkor eltört valami bennem.

 

Előkerestem a korábbi internetes kutakodásom során előkerült jogász szolgáltatókat, akik vállalják, hogy behajtják a kártérítéseket a légitársaságoktól.

 

Hosszas tépelődés és tájékozódás után az EUClaim társaság mellett döntöttem a pozitív értékelések miatt(9.3/10 a Trustpiloton), valamint azért, mert kifejezetten vállalták (nemcsak a reklámokban, hanem az apróbetűs szerződésben is), hogy semmiféle bírósági illetéket, a másik fél jogi költségeit sem kell kifizessem, ha perre kerülne sor, amit elvesztenék. Erre érdemes odafigyelni, mert abban a nem valószínű esetben, hogy a légitársaság elmenne a perig és azt meg is nyerné, jelentős költségek tudnak összegyűlni, amit alapesetben nekünk kéne állnunk. Ez nem összetévesztendő azzal, hogy az általunk megbízott jogi képviselő kér-e költségtérítést a sikerdíjon felül.

 

A társaságot már másnap megbíztam a kártérítés behajtásával. Regisztráltam az angol nyelvű oldalon, kitöltöttem az utazás adatait, ami alapján megbecsülték, hogy mekkora kártérítés jár. Feltöltöttem még aznap a beszállókártyák és foglalások másolatát is. 12 nap múlva küldtek egy ügyvédi megbízást és meghatalmazást, amit aláírva, postán kellett visszaküldjek. 20 nap múlva (közben karácsony, szilveszter) értesítettek, hogy elküldték a légitársaságnak a követelés bejelentéséről szóló levelet.

 

Három hét múlva értesítettek, hogy a légitársaság nem óhajt fizetni, ezért beadták a bírósági keresetet. Egy héten belül megérkezett a teljes követelés a számlájukra. Az 1200 euróból 270 euró + 19% ÁFA-t vontak le a jogi szolgáltatásért, 879 eurót pedig néhány napon belül átutaltak.

 

Az internetes fórumokban ennél jóval hosszabb elintézési időkről is lehet olvasni, úgyhogy valószínű szerencsém volt.

 

 

Fotó: Flickr

 

 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás