| Gulyás Emese, Andrea Ben Lassoued, Konrad Rehling
Honnan jön a banánunk?
Az Európába behozott banán legnagyobb része ecuadori, ahogy azt cikksorozatunk első részében is bemutattuk. Ez a dél-amerikai ország az egész világ legnagyobb banán-exportőre 24%-os világpiaci részesedéssel: közel százmillió kilót exportál hetente.
A nagy banáncégek az elmúlt évtizedekben kiszervezték a termelést (és ezzel átpasszolták a felelősséget is). A jól ismert márkák csak egy részét termelik a nagyvállalatok saját földjein, a termés nagy részét kisméretű gazdaságok adják. A termelők 90%-a kis- és középméretű gazdaság, területük nem éri el az 50 hektárt, a maradék 10% pedig 5 hektárnál is kisebb.
Az ecuadori termelők és az európai áruházláncokat ellátó exportőrök közötti közvetlen kapcsolatot nehéz felderíteni. Az egész ellátási láncra jellemző az alacsony átláthatóság, ami részben a banánpiac elaprózottsága miatt alakult ki: a termeléstől a boltokig sokan vesznek részt az ellátási láncban, a szerződéseket ráadásul legtöbbször titkosítják.
Segíts Banán Ferinek, hogy legyen fairtrade banán a boltokban!
Szövevényes hálózat Ecuadortól Európáig
Ecuadorban több száz banántermelő mintegy 200 nagyobb exportcégnek értékesíti áruját. Az exportcégek ecuadori vagy nemzetközi tulajdonosi körök érdekeltségei. Jelentős a koncentráció: a 10 legnagyobb exportcég az ecuadori banánexport 50%-át intézi, és ehhez még hozzá jön a közvetítők hálózata is.
Ők a termelők és exportőrök között bonyolítják a kereskedelmet, és a megtermelt banán jelentős hányada megy át a kezükön. Mindez annak ellenére történik, hogy a 2011 januárja óta a hatályos jogszabályok szerint csak a gazdálkodói szövetségeknek van kereskedelemi joguk.
Az Európába importáló cégek maguk állnak kapcsolatban a banánérlelőkkel és a kiskereskedőkkel. Európában 60 és 100 közé tehető az ecuadori banánt importáló cégek száma.
A legjelentősebb európai szintű importcégek a Dole Europe GmbH, a Delmonte Fresh, a Chiquita Fresh, a Favorita LP (Reybanpac) és az Univeg. Nagy-Britannia jelentősebb importőre a Tesco Food Sourcing és a Fruesh Ltd., Németországé az Anton Dürbeck, a Cobana Fruchtring és az Afrikanische Frucht Compagnie.
Ha az átláthatatlansághoz mindez nem volna elég, az ellátási láncokban a tulajdonosi átfedéseknek különböző formái lehetnek.
A következők táblázatban bemutatjuk Ecuador banániparának legnagyobb szereplőit és az európai importőrökhöz fűződő kapcsolatukat.
Exportáló cég és főbb márkái |
Vállalati háttér |
A főbb európai importőr |
Kapcsolat a kereskedelmi láncokhoz |
UBESA (Union De Bananeros Ecuatorianos S.A.)
Legfőbb márka: Dole
|
Az UBESA a Dole Ecuadorhoz tartozik, amely a Dole Food Company leányvállalata. Az UBESA biztosítja a Dole Ecuador déligyümölcs részlegének a forgalmazást és az exportszállítmányozást elsősorban a Dole tulajdonában álló cégeknek. A UBESA az ecuadori banánexport 10%-át bonyolítja, és ezzel az ország legnagyobb exportőre. |
Dole Europe GmbH |
Európa-szerte |
Reybanpac (Rey Banano del Pacifico C.A.)
Legfőbb márka: Favorita
|
A Reybanpac a Grupo Wong-ként is ismert Favorita Fruit Holding Company legfőbb vállalata. A cég részt vesz a termelésben, az exportban és a kereskedelemben is. A banán mellett például pálmaolajjal, műanyag tárolóval is kereskedik. Leányvállalatai a Favorita Holding égisze alatt érdekeltek a légi permetezésben is, a termeléshez szükséges technikai hátteret is biztosítják, valamint műtrágyát, agrárvegyszereket és állati termékeket importálnak, állítanak elő és értékesítenek. A Reybanpac majdnem minden kontinensre exportál, importőrök széles körének. |
Favorita LP, Tesco Food Sourcing, Moderate Capital Inc., Luki Fruit, Zeilberger, FruturaObst GmbH (Ausztria) |
Tesco, Spar |
Comersur és Exbaoro
Legfőbb márkák: Cobana, Pretty Liza, Bonita, Citronex, Rewe |
Mindkét cég a Grupo Palaciosként is ismert Corporacion Palmarhoz tartozik, amely 17 céget foglal magába. A két cég ugyanarra a címre van bejegyezve. A két cég együtt a harmadik legnagyobb banánexportőr Ecuadorban. A termeléshez kapcsolódó termékekkel, szolgáltatásokkal is foglalkoznak, mint a műtrágya, fertőtlenítés és permetezés, banándobozok és címkék gyártása. |
Comersur: Citronex (Lengyelo.)
Exbaoro: CobanaFruchtring (Németország) |
Tesco, Metro Group, Carrefour, JMD, Intermarché Rewe (Penny), Aldi, Kaufland |
Truisfruit
Legfőbb márka: Bonita
|
A Truisfruit az ecuadori milliárdos üzletember és politikus, Álvaro Noboa nevéhez fűződik. A Los Ríos tartományban található La Clemetina ültetvény 2013-ig Noboa tulajdonában állt, most szövetkezetként működik. 11 500 hektárjával az egyik legnagyobb banánültetvény Ecuadorban. A Truisfruit exportja jelentősen csökkent 2013-óta, de még így is az ország negyedik legnagyobb exportőre. |
Leon Van Parys (Belgium) |
Norma (Németország) |
Oro Banana S.A. (OBSA)
Legfőbb márkák: Excelban, Del Monte, Equapak
|
Az 1970-ben alapított családi vállalkozást Servio Serrano és fia, Jorge Alex Serrano vezeti, akik emellett a Jasafrut nevű termelő és exportcég tulajdonosai is. Az Oro Banana leányvállalatai számos tevékenységgel foglalkoznak az ültetvényekhez kapcsolódóan, például mezőgazdasági permetezéssel, szállítással és szállítmányozással, műanyaggyártással. |
Anton Dürbeck (Németország), DelmonteFresh, Tesco |
Tesco |
Coragrofrut
Legfőbb márkák: Derby, Slobana |
A Coragrofrut a Cooproclem szövetkezet legfőbb exportőre, amely a La Clementina ültetvény tulajdonosa Los Ríosban (lásd a Truisfruit-ot feljebb). Elsősorban Európába exportál, a szlovén Rastoder vállalatnak. |
Rastoder (Szlovénia) |
Spar |
Banacali
Legfőbb márka: Excelban |
A Banacali hatalmas exportőr, amely kizárólag a német Anton Dürbecknek exportál. |
Anton Dürbeck |
|
Tropical Fruit Export
Legfőbb márkák: OnkelTuca, Selvática |
A Tropical Fruit Export elsősorban a német Afrikanische Frucht-Compagnie-nek exportál, valamint a holland De Groot International BV-nek és a belga Banafood BV-nek. |
Afrikanische Frucht-Compagnie GmbH (Németország), De Groot és Banafood (Hollandia és Belgium) |
Lidl |
Exbafruc
Legfőbb márkák: Fair Nando, Golden Bio, Golden B |
Az Exbafruc elsősorban a Port International-nek és a Port International Organics-nak exportál Németországba. |
Port International (Organics) GmbH |
|
Brundicorpi
Legfőbb márka: Chiquita |
A Brundicorpi a Chiquita Brand International leányvállalata és a Chiquita Fresh, valamint a Chiquita Banana Co. exportőre. |
Chiquita Fresh, Chiquita Banana Co. |
Európa-szerte |
Dialinspect Legfőbb márka: Excelban |
A Dialinspect a német Anton Dürbeck fontos exportőre.
|
Anton Dürbeck |
|
Tisztességtelen forgalmazói magatartás
A tisztességtelen forgalmazói magatartás a banántermelést is sújtja. Lényege, hogy az erősebb üzleti partner kihasználja fölényét a gyengébbel szemben.
Ez hosszú távon hátrányosan befolyásolja a fogyasztói árakat és a választékot, de hatással van a termelők és a beszállítók nyereségére és versenyképességére, valamint a földeken dolgozók munkakörülményeire is.
Az általános félelem miatt a tisztességtelen forgalmazói magatartást nehéz feltárni: akik szenvednek tőle, inkább hallgatnak, mert féltik a meglévő szerződéseiket, megrendeléseiket.
Bár léteznek jogorvoslati lehetőségek, a termelők nem jelentik a problémákat, mert a “banántermelők köre egy szűk kör”, és a panaszuk kitudódna. Az idősebb termelők sokszor nem is tudják, kinél, hogyan kell panaszt tenni, így ők még kiszolgáltatottabbak.
Nem meglepő, hogy a nagyobb piaci szereplők jobban meg tudják védeni érdekeiket. Azok az exportőrök, akik nagyobb ültetvényekkel dolgoznak együtt, erősebb alkupozícióban vannak az európai felvásárlókkal szemben, a kisebb termelők kiszolgáltatottabbak.
Feltételek, visszamenőleg
A tisztességtelen forgalmazói magatartás számos formában megjelenik az Ecuador és az Európai Unió közötti beszállítói láncokban. Annak ellenére, hogy Ecuadorban van egy jogilag szabályozott minimálár, a termelők nem mindig kapják ezt meg.
A felvásárlók elvileg ugyan nem nyomhatják a minimum alá az árakat, de próbálnak többet kisajtolni a pénzükért. Például extra minőségi követelményeket szabnak, vagy visszamenőleges hozzájárulást kérnek a csomagoláshoz.
Becslések szerint a termelők a banán mintegy 50-70%-áért kapják meg a minimálárat, a fennmaradó részt alku alapján a világpiaci árhoz igazodva. A világpiaci ár a fogyasztási szezonban lehet magasabb, de jelentősen alacsonyabb a szezonon kívül.
A durva áralkuk az árakat a termelési költségek alá szorítják, ami árt a kistermelők életképességének. Egy bizonyos ár alatt már képtelenség beruházni a gazdaságba vagy a növényvédelembe, ami végül aláássa a megtermelhető banán mennyiségét és a minőségét is.
Az is előfordul, hogy a felvásárlók (pl. az európai áruházláncok) visszamenőleges minőségi kifogásokkal állnak elő. Ahelyett, hogy azonnal jeleznék a problémát, hónapokkal a szállítás után hosszú listával rukkolnak elő, amikor a termelő nem tudja ellenőrizni vagy cáfolni a panaszokat.
Télen kellesz
Az ecuadori banánra nagyobb az európai kereslet a téli időszakban. A nagy termelőknek és exportőröknek kiszámíthatóbb szerződéseik vannak, mivel az alkupozícióik is jobbak, mint a kicsiknek. Ők egész évben tudják értékesíteni árujukat az európai piacokra.
A kereslet ingadozását a kisebb termelőktől érkező banán egyenlíti ki. Velük akkor szerződnek a kereskedők, ha a nagyoktól stabilan érkező árut meghaladó kereslet mutatkozik. Ez azt jelenti, hogy a kisebb termelők jobban ki vannak szolgáltatva a piaci erőknek és az árlenyomó alkudozásnak.
Az árak lenyomása önmagában nem tekinthető ugyan tisztességtelen forgalmazói magatartásnak, de a törvényes minimumárat is alulmúló felvásárlási árak nem fenntarthatók és hátráltatják a munkakörülmények javítását.
A durva árprésre általában a termelékenység rövidtávú növelése a válasz, a szakértők szerint ennek legkézenfekvőbb módja az agrárvegyszerek használatának növelése.
Segít-e mindezeken a problémákon, ha mélyebben a pénztárcánkba nyúlunk, és bio-, fairtrade vagy környezetbarát minősítésű banánt veszünk? Erre a kérdésre válaszolunk az ecuadori banán termelését és kereskedelmét feltáró cikksorozatunk következő részében.
Támogasd Banán Ferit!
Állj virtuálisan Banán Feri, a kampány nagykövete mellé, hogy együtt mondhassátok ” Szeretném, hogy a fairtrade elérhető és könnyen megtalálható legyen.”
Írd alá a lenti petíciót, hogy megmutassuk , a fogyasztók is igénylik a változást és fairtrade termékeket szeretnének a boltokba. A levelet címezheted egy vagy akár az összes szupermarketláncnak. A kérésed közvetlenül a szupermarketláncnál landol, így tudni fogják, hogy a méltányos kereskedelem ügye fontos a vásárlóknak.
Szerezz te is támogatókat és juttasd el kampányunkat minél több ismerőshöz: oszd meg a petíciót, Banán Feri facebook eseményét, és kérd ismerőseidet, hogy ők is csatlakozzanak.
Mindeközben a TVE
A TVE levélben kereste meg a szupermarketláncok vezetőit a fenti kéréssel. Tájékoztatni fogunk, hogy milyen válasz érkezik a szupermarketektől.
Írd alá a petíciót itt!
Kép: Gulyás Emese
Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással. Köszönjük!
Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!
A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.
Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.
Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza.