fbpx

| Gulyás Emese, Andrea Ben Lassoued, Konrad Rehling

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Honnan jön a banánunk?

Hogyan szövik be a banánellátási láncok a világot? Mit eredményez az átláthatatlanság és mit okoz Ecuadorban az, hogy mi európaiak télen több banánt eszünk?

Az Európába behozott banán legnagyobb része ecuadori, ahogy azt cikksorozatunk első részében is bemutattuk. Ez a dél-amerikai ország az egész világ legnagyobb banán-exportőre 24%-os világpiaci részesedéssel: közel százmillió kilót exportál hetente.

A nagy banáncégek az elmúlt évtizedekben kiszervezték a termelést (és ezzel átpasszolták a felelősséget is). A jól ismert márkák csak egy részét termelik a nagyvállalatok saját földjein, a termés nagy részét kisméretű gazdaságok adják. A termelők 90%-a kis- és középméretű gazdaság, területük nem éri el az 50 hektárt, a maradék 10% pedig 5 hektárnál is kisebb.

Az ecuadori termelők és az európai áruházláncokat ellátó exportőrök közötti közvetlen kapcsolatot nehéz felderíteni. Az egész ellátási láncra jellemző az alacsony átláthatóság, ami részben a banánpiac elaprózottsága miatt alakult ki: a termeléstől a boltokig sokan vesznek részt az ellátási láncban, a szerződéseket ráadásul legtöbbször titkosítják.

 

Segíts Banán Ferinek, hogy legyen fairtrade banán a boltokban!


 

Szövevényes hálózat Ecuadortól Európáig

Ecuadorban több száz banántermelő mintegy 200 nagyobb exportcégnek értékesíti áruját. Az exportcégek ecuadori vagy nemzetközi tulajdonosi körök érdekeltségei. Jelentős a koncentráció: a 10 legnagyobb exportcég az ecuadori banánexport 50%-át intézi, és ehhez még hozzá jön a közvetítők hálózata is.

Ők a termelők és exportőrök között bonyolítják a kereskedelmet, és a megtermelt banán jelentős hányada megy át a kezükön. Mindez annak ellenére történik, hogy a 2011 januárja óta a hatályos jogszabályok szerint csak a gazdálkodói szövetségeknek van kereskedelemi joguk.

Egy a Tudatos Vásárlók Egyesületével kiegészült nemzetközi kutatócsoport nemrégiben közölt tanulmányt a témában, amelyhez helyben gyűjtött adatokat. A terepkutatást Ecuador legnagyobb banánültetvényén, Los Ríosban kezdték, majd délebbre, El Oróban folytatták, ahol a kisléptékű, 10-30 hektáros ültetvényeken folyó termelés jellemző. Ezen a két területen termelik az ecuadori banán legnagyobb részét.

Az Európába importáló cégek maguk állnak kapcsolatban a banánérlelőkkel és a kiskereskedőkkel. Európában 60 és 100 közé tehető az ecuadori banánt importáló cégek száma.

A legjelentősebb európai szintű importcégek a Dole Europe GmbH, a Delmonte Fresh, a Chiquita Fresh, a Favorita LP (Reybanpac) és az Univeg. Nagy-Britannia jelentősebb importőre a Tesco Food Sourcing és a Fruesh Ltd., Németországé az Anton Dürbeck, a Cobana Fruchtring és az Afrikanische Frucht Compagnie.

Ha az átláthatatlansághoz mindez nem volna elég, az ellátási láncokban a tulajdonosi átfedéseknek különböző formái lehetnek.

A következők táblázatban bemutatjuk Ecuador banániparának legnagyobb szereplőit és az európai importőrökhöz fűződő kapcsolatukat.

 

Exportáló cég és főbb márkái

Vállalati háttér

A főbb európai importőr

Kapcsolat a kereskedelmi láncokhoz

UBESA (Union De Bananeros Ecuatorianos S.A.)

 

Legfőbb márka:

Dole

 

Az UBESA a Dole Ecuadorhoz tartozik, amely a Dole Food Company leányvállalata. Az UBESA biztosítja a Dole Ecuador déligyümölcs részlegének a forgalmazást és az exportszállítmányozást elsősorban a Dole tulajdonában álló cégeknek. A UBESA az ecuadori banánexport 10%-át bonyolítja, és ezzel az ország legnagyobb exportőre.

Dole Europe GmbH

Európa-szerte

Reybanpac (Rey Banano del Pacifico C.A.)

 

Legfőbb márka: Favorita

 

A Reybanpac a Grupo Wong-ként is ismert Favorita Fruit Holding Company legfőbb vállalata. A cég részt vesz a termelésben, az exportban és a kereskedelemben is. A banán mellett például pálmaolajjal, műanyag tárolóval is kereskedik.

Leányvállalatai a Favorita Holding égisze alatt érdekeltek a légi permetezésben is, a termeléshez szükséges technikai hátteret is biztosítják, valamint műtrágyát, agrárvegyszereket és állati termékeket importálnak, állítanak elő és értékesítenek.

A Reybanpac majdnem minden kontinensre exportál, importőrök széles körének.

Favorita LP, Tesco Food Sourcing, Moderate Capital Inc., Luki Fruit, Zeilberger, FruturaObst GmbH (Ausztria)

Tesco, Spar

Comersur és Exbaoro

 

Legfőbb márkák: Cobana, Pretty Liza, Bonita, Citronex, Rewe

Mindkét cég a Grupo Palaciosként is ismert Corporacion Palmarhoz tartozik, amely 17 céget foglal magába. A két cég ugyanarra a címre van bejegyezve.

A két cég együtt a harmadik legnagyobb banánexportőr Ecuadorban. A termeléshez kapcsolódó termékekkel, szolgáltatásokkal is foglalkoznak, mint a műtrágya, fertőtlenítés és permetezés, banándobozok és címkék gyártása.

Comersur: Citronex (Lengyelo.)

 

Exbaoro: CobanaFruchtring (Németország)

Tesco, Metro Group, Carrefour, JMD, Intermarché

Rewe (Penny), Aldi, Kaufland

Truisfruit

 

Legfőbb márka:

Bonita

 

A Truisfruit az ecuadori milliárdos üzletember és politikus, Álvaro Noboa nevéhez fűződik. A Los Ríos tartományban található La Clemetina ültetvény 2013-ig Noboa tulajdonában állt, most szövetkezetként működik. 11 500 hektárjával az egyik legnagyobb banánültetvény Ecuadorban.

A Truisfruit exportja jelentősen csökkent 2013-óta, de még így is az ország negyedik legnagyobb exportőre.

Leon Van Parys (Belgium)

Norma (Németország)

Oro Banana S.A. (OBSA)

 

Legfőbb márkák:

Excelban, Del Monte, Equapak

 

Az 1970-ben alapított családi vállalkozást Servio Serrano és fia, Jorge Alex Serrano vezeti, akik emellett a Jasafrut nevű termelő és exportcég tulajdonosai is.

Az Oro Banana leányvállalatai számos tevékenységgel foglalkoznak az ültetvényekhez kapcsolódóan, például mezőgazdasági permetezéssel, szállítással és szállítmányozással, műanyaggyártással.

Anton Dürbeck (Németország), DelmonteFresh, Tesco

Tesco

Coragrofrut

 

Legfőbb márkák:

Derby, Slobana

A Coragrofrut a Cooproclem szövetkezet legfőbb exportőre, amely a La Clementina ültetvény tulajdonosa Los Ríosban (lásd a Truisfruit-ot feljebb). Elsősorban Európába exportál, a szlovén Rastoder vállalatnak.

Rastoder (Szlovénia)

Spar

Banacali

 

Legfőbb márka:

Excelban

A Banacali hatalmas exportőr, amely kizárólag a német Anton Dürbecknek exportál.

Anton Dürbeck

 

Tropical Fruit Export

 

Legfőbb márkák: OnkelTuca, Selvática

A Tropical Fruit Export elsősorban a német Afrikanische Frucht-Compagnie-nek exportál, valamint a holland De Groot International BV-nek és a belga Banafood BV-nek.

Afrikanische Frucht-Compagnie GmbH (Németország), De Groot és Banafood (Hollandia és Belgium)

Lidl

Exbafruc

 

Legfőbb márkák:

Fair Nando, Golden Bio, Golden B

Az Exbafruc elsősorban a Port International-nek és a Port International Organics-nak exportál Németországba.

Port International (Organics) GmbH

 

Brundicorpi

 

Legfőbb márka: Chiquita

A Brundicorpi a Chiquita Brand International leányvállalata és a Chiquita Fresh, valamint a Chiquita Banana Co. exportőre.

Chiquita Fresh, Chiquita Banana Co.

Európa-szerte

Dialinspect

Legfőbb márka: Excelban

A Dialinspect a német Anton Dürbeck fontos exportőre.

 

Anton Dürbeck

 

 

Tisztességtelen forgalmazói magatartás

A tisztességtelen forgalmazói magatartás a banántermelést is sújtja. Lényege, hogy az erősebb üzleti partner kihasználja fölényét a gyengébbel szemben.

Ez hosszú távon hátrányosan befolyásolja a fogyasztói árakat és a választékot, de hatással van a termelők és a beszállítók nyereségére és versenyképességére, valamint a földeken dolgozók munkakörülményeire is.

Az általános félelem miatt a tisztességtelen forgalmazói magatartást nehéz feltárni: akik szenvednek tőle, inkább hallgatnak, mert féltik a meglévő szerződéseiket, megrendeléseiket.

Bár léteznek jogorvoslati lehetőségek, a termelők nem jelentik a problémákat, mert a “banántermelők köre egy szűk kör”, és a panaszuk kitudódna. Az idősebb termelők sokszor nem is tudják, kinél, hogyan kell panaszt tenni, így ők még kiszolgáltatottabbak.

Nem meglepő, hogy a nagyobb piaci szereplők jobban meg tudják védeni érdekeiket. Azok az exportőrök, akik nagyobb ültetvényekkel dolgoznak együtt, erősebb alkupozícióban vannak az európai felvásárlókkal szemben, a kisebb termelők kiszolgáltatottabbak.

Feltételek, visszamenőleg

A tisztességtelen forgalmazói magatartás számos formában megjelenik az Ecuador és az Európai Unió közötti beszállítói láncokban. Annak ellenére, hogy Ecuadorban van egy jogilag szabályozott minimálár, a termelők nem mindig kapják ezt meg.

A felvásárlók elvileg ugyan nem nyomhatják a minimum alá az árakat, de próbálnak többet kisajtolni a pénzükért. Például extra minőségi követelményeket szabnak, vagy visszamenőleges hozzájárulást kérnek a csomagoláshoz.

Becslések szerint a termelők a banán mintegy 50-70%-áért kapják meg a minimálárat, a fennmaradó részt alku alapján a világpiaci árhoz igazodva. A világpiaci ár a fogyasztási szezonban lehet magasabb, de jelentősen alacsonyabb a szezonon kívül.

A durva áralkuk az árakat a termelési költségek alá szorítják, ami árt a kistermelők életképességének. Egy bizonyos ár alatt már képtelenség beruházni a gazdaságba vagy a növényvédelembe, ami végül aláássa a megtermelhető banán mennyiségét és a minőségét is.

Az is előfordul, hogy a felvásárlók (pl. az európai áruházláncok) visszamenőleges minőségi kifogásokkal állnak elő. Ahelyett, hogy azonnal jeleznék a problémát, hónapokkal a szállítás után hosszú listával rukkolnak elő, amikor a termelő nem tudja ellenőrizni vagy cáfolni a panaszokat.

Télen kellesz

Az ecuadori banánra nagyobb az európai kereslet a téli időszakban. A nagy termelőknek és exportőröknek kiszámíthatóbb szerződéseik vannak, mivel az alkupozícióik is jobbak, mint a kicsiknek. Ők egész évben tudják értékesíteni árujukat az európai piacokra.

A kereslet ingadozását a kisebb termelőktől érkező banán egyenlíti ki. Velük akkor szerződnek a kereskedők, ha a nagyoktól stabilan érkező árut meghaladó kereslet mutatkozik. Ez azt jelenti, hogy a kisebb termelők jobban ki vannak szolgáltatva a piaci erőknek és az árlenyomó alkudozásnak.

Az árak lenyomása önmagában nem tekinthető ugyan tisztességtelen forgalmazói magatartásnak, de a törvényes minimumárat is alulmúló felvásárlási árak nem fenntarthatók és hátráltatják a munkakörülmények javítását.

A durva árprésre általában a termelékenység rövidtávú növelése a válasz, a szakértők szerint ennek legkézenfekvőbb módja az agrárvegyszerek használatának növelése.

Segít-e mindezeken a problémákon, ha mélyebben a pénztárcánkba nyúlunk, és bio-, fairtrade vagy környezetbarát minősítésű banánt veszünk? Erre a kérdésre válaszolunk az ecuadori banán termelését és kereskedelmét feltáró cikksorozatunk következő részében.

 

Támogasd Banán Ferit!

Állj virtuálisan Banán Feri, a kampány nagykövete mellé, hogy együtt mondhassátok ” Szeretném, hogy a fairtrade elérhető és könnyen megtalálható legyen.”

Írd alá a lenti petíciót, hogy megmutassuk , a fogyasztók is igénylik a változást és fairtrade termékeket szeretnének a boltokba. A levelet címezheted egy vagy akár az összes szupermarketláncnak. A kérésed közvetlenül a szupermarketláncnál landol, így tudni fogják, hogy a méltányos kereskedelem ügye fontos a vásárlóknak.

Részletek itt.

Szerezz te is támogatókat és juttasd el kampányunkat minél több ismerőshöz: oszd meg a petíciót, Banán Feri facebook eseményét, és kérd ismerőseidet, hogy ők is csatlakozzanak.

 

Mindeközben a TVE

A TVE levélben kereste meg a szupermarketláncok vezetőit a fenti kéréssel. Tájékoztatni fogunk, hogy milyen válasz érkezik a szupermarketektől.

Írd alá a petíciót itt!

 

 

 

 

 

 

Kép: Gulyás Emese

 

Tetszett a cikk, szeretnél még több akciót? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 3000 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

    

Ezt a projektet az Európai Unió finanszírozza.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás