• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Hogyan vegyük rá a gyereket a zöldségevésre?

2010.05.13. /
A zöldségfélék élelmi rostot, vitaminokat, ásványi anyagokat és antioxidánsokat szolgáltatnak. Azonban a fiatal gyerekek fogyasztásukra való motiválása gyakran jelent kihívást. Álljon itt néhány javaslat, mit tehetnek a szülők.

Biztosan sok szülő ismeri, hogy a kisgyerekek akaratossá és válogatóssá válhatnak, sokan közülük utálják a zöldségeket, és ezzel küzdelemmé változtatják az étkezési időt. Tudva, hogy a kisgyermekek ételválasztása meghatározza jövőbeli táplálkozási szokásaikat, fontos felismerni, hogy ezek az ételválasztási szokások formálhatóak.

 

Miként alakulnak ki a gyermekekben az ételválasztási szokások?

A kisgyermekek öröklötten kedvelik az édes, és kerülik a savanyú vagy keserű élelmiszereket. Érdekes módon, úgy tűnik, hogy a kisbabák ízpreferenciáját az is befolyásolja, hogy mit fogyasztott az anya a várandósság és a szoptatás alatt. Egy vizsgálatban, olyan anyák csecsemőinél, akik várandósságuk és a szoptatás közben rendszeresen fogyasztottak sárgarépalét, kevesebb negatív arckifejezés mutatkozott, mikor sárgarépa ízesítésű gabonapelyhet fogyasztottak - az ízesítetlen gabonapehellyel összehasonlítva.

Továbbá, azok a csecsemők, akik az anyjuk által elfogyasztott sárgarépa révén szereztek tapasztalatot megszületésük előtt, jobban szerették a sárgarépa ízű pelyhet a natúrnál. Azoknál a csecsemőknél, akik anyja vizet ivott a várandósság és a szoptatás alatt, nem mutatkozott ilyen különbség. Ezért, ha egy várandós nő változatosan, zöldségfélékben dúsan étkezik, gyermeke valószínűleg több különböző ízt megkedvel, mint az a gyermek, aki csak korlátozottan volt kitéve a különféle élelmiszerek megtapasztalásának a várandósság és a szoptatás közben.

A különféle élelmiszerek preferálása gyerekkorban tovább fejlődik, és a szülőknek fontos szerepük van az egészséges étkezési szokások kialakulásának elősegítésében. Ha kellemes környezetet sikerül teremteni, és az új élelmiszerek önkéntesen, nem kényszerítve kerülnek bevezetésre, a gyermek sokkal nagyobb valószínűséggel részesíti előnyben azokat. Az étkezéssel kapcsolatos szülői bátorítás és szokások pozitív kapcsolatban állnak a zöldségfogyasztással. 

 

Neofóbia, válogatósság és akaratosság

A neofóbia idegen szó az újdonságoktól való félelemet, esetünkben a gyermek új élelmiszerek kipróbálásával kapcsolatos averzióját jelöli. A szülők gyakran folytatnak küzdelmet azért, hogy gyermekeik új élelmiszereket, ételeket próbáljanak ki, majd könnyen feladják, mikor a gyermek nem hajlandó azokat elfogyasztani.

A gyermekek alkalmanként az ismerős élelmiszerekre is rosszul reagálnak, amit válogatósságnak nevezünk. Az akaratosság az újdonságtól való félelem és a válogatósság kombinációja. Ezek a problémák 2-6 éves kor között érik el csúcspontjukat, majd felnőttkorra egy állandósult alacsony szintre csökkennek.

 

Amit a szülők tehetnek a kedvező étkezési környezet kialakításáért

A szülők ismételt próbálkozásokkal, a modellszerep vállalásával és a környezet szabályozásával fontos szerepet játszanak abban, hogy a gyerekeket a zöldségfélék fogyasztására bátorítsák, és abban segítsék. Minél több új élelmiszerrel találkozik a gyermek, annál valószínűbbnek tűnik, hogy azokat kipróbálja és megszokja.

Egy gyermeknek 10-15 ízlelési alkalomra is szüksége lehet egy új élelmiszer esetében, amíg megkedveli azt, ezért ha pár próbálkozás után feladjuk, azt jelenti, hogy meghiúsul az újdonság bevezetése.  A szülőknek nem szabad nagy mennyiségű új élelmiszer elfogyasztását erőltetniük, hanem helyette dicsérjék meg őket egy- vagy két új élelmiszer kis mennyiségben való kipróbálásáért. Ezt folytatva a gyerek idővel a megszokja és megkívánja az új zöldésgfélét.

A mintaadás fontos része a gyerekek motiválásának a zöldségfélék fogyasztásában is. Ha a gyerekek azt látják, hogy egy felnőtt élvezettel próbál ki új ételeket, valószínűbben próbálják ki azokat maguk is. Ráadásul, ha a zöldségfélék azonnal hozzáférhetőek a gyerek számára, akkor ez fokozhatja fogyasztásukat.

Az étel tetszetősebb módon, több szín és forma felhasználásával tálalva jobban felkeltheti a gyerekek érdeklődését az új élelmiszerek kipróbálására. Például, a szülő arcokat vagy képeket alakíthat ki a tányéron, és eltérő formákra, alakzatokra vághatja a zöldségeket. Az élelmiszer, egy további lehetőségként, kínálható nyers vagy feldolgozott (hőkezelt) formában is. Sőt, a gyerekek bevonása az ételkészítésbe, és ha lehetséges a zöldségek kerti vagy cserepes termesztésébe, szintén növelheti vágyukat az új zöldségfélék kipróbálására.

 

Kép [cc] hopkins

Forrás: EUFIC



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében