• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Hogyan vásárolj ételallergiásként?

2013.07.30. /

Praktikus és általános tanácsok azoknak, akik valamilyen érzékenységben, allergiában, intoleranciában szenvednek, és nem tudják, mit kell figyelembe venni vásárláskor vagy egy étteremben.

 

Az első és legfontosabb: mi legyen a nálad?

  • Mindig legyen nálad a szükséges gyógyszer, és mondd el azoknak, akikhez vendégségbe mész vagy akik téged látogatnak meg, hogy mit ehetsz és mit nem.
  • A gyógyszert vagy injekciót (vész esetén szükséges eszközöket) említsd meg, főként, hogy hol találják nálad – gond esetére.
  • Súlyos allergiás reakció esetén megmozdulni sem szabad, ebben az esetben hívni kell a mentőket – ezt tudasd a környezeteddel is.
  • Sose kockáztass – bizonytalan tartalmú ételt inkább ne fogyassz!

Feliratokról

Mindig nézd meg az összetevők listáját a termékeken.

  • Még akkor is, ha mát többször megvetted a terméket, mert előfordulhat, hogy időközben változtattak az összetevőkön.
  • Érdemes keresned a feliratok között: van-e külön felhívás doboz (néhány gyártó külön kiemeli a glutén- vagy tejtartalmat stb., sőt néha még képet is mellékel figyelemfelhívásként). Ez nem kötelező jelölési mód, tehát ne számíts arra, hogy mindenki megteszi, de könnyebben megtalálod az információkat, ha van ilyen.
  • Fontos, hogy a fenyőmag és a kókusz (angolul „pine nut” és „coconut”, nem a diók, azaz angolul a „nut”-ok közé tartoznak), tehát ha a vigyázat „nut” felhívást látod, nem jelenti azt, hogy az előbbi kettő nincsen benne. Újfent melegen ajánlott az összetevők listájának áttekintése.
  • Ha azzal a szövegezéssel találkozol az összetevők listájában vagy a címkén, hogy „nyomokban tartalmazhat”, vedd komolyan, mert lehet, hogy valóban belekerült az említett összetevő.

Boltban

  • Akkor is olvasd el az összetevők listáját, ha esetleg az adott üzlet külön szortírozza a gluténmentes stb. termékeket. Egyrészt, mert azok összetevőiben is lehetett időközben változás, másrészt mert lehet olyan eseti (véletlen) hiba, hogy valamit félrepakolnak a polcok között (és gluténmentes polcra pl. glutént tartalmazó termék kerül).
  • A speciális termékek (kifejezetten diabetikus vagy gluténmentes) sokszor drágábbak, de nem kell feltétlenül csak azokat venned, hiszen az átlagos, vagyis más polcokról levehető termékek is jók lehetnek számodra. Ez a tanács a pénztárcádnak szól, érdemes tájékozódni.
  • Az internetes vásárlások során is legyél nagyon precíz, és csak akkor rendelj, ha utánajártál a tartalomnak.
  • A nem előrecsomagolt termékek esetében, ahol nem elérhető az összetevők listája (pl. pékáru), csak akkor vásárolj, ha az eladóban biztosan megbízol, hiszen, ha kérdezed, a felelős választ ő adja.
  • Figyelj oda arra, hogy bizonyos ételek érintkezhetnek egymással pl. delikáteszekben (mellé eshet, hozzá érhet stb.).
  • A rejtett többszörös összetevőkre is figyelj oda, pl. a marcipán összetevőiben mandula van, török mogyoró lehet a felhasznált csokoládéban, vagy tojás a cukormázban.

Étteremben

  • Már az asztalfoglalásnál is jelezheted, ha bármire figyelni kell. Érdemes külön a szakácsnál is utánakérdeztetned. Ha nem kapsz teljesen megnyugtató választ, ne menj oda.
  • Amikor megérkezel, újra hívd fel a figyelmet az allergiára, és jelezd annak jelentőségét, kérve, hogy a szakács biztosan tudjon róla. Ha nem kaptál teljesen megnyugtató választ, inkább hagyd el az éttermet.
  • Alaposan olvasd végig az étlapot, illetve próbálj utánagondolni, miben is lehetnek rejtett összetevők (pl. mártásban tejpor, salátán vaj). Ha a pincér nem biztos abban, hogy az adott ételben mi van pontosan, kérd meg, hogy beszéljen a szakáccsal, vagy ne egyél az ételből.
  • Ha elégedett voltál, és szívesen mész vissza, ugyanúgy, mint a csomagolt élelmiszereknél – újra és újra legyél nagyon alapos.
  • Az önkiszolgáló éttermekben arra is figyelj, hogy az egyes ételek keveredhetnek picit (közel vannak egymáshoz, a vendégek ugyanazzal a merőkanállal nyúlnak át stb.).
  • Dió, mag, földimogyoró allergia esetében légy elővigyázatos a thai, indiai, malajziai konyháknál, mert gyakran tartalmazzák ezeket, és nem is mindig nyilvánvalóan. Például földimogyorólisztet is használnak a szószok sűrítésére, vagy dióolajat a főzéshez. A wokban készült ételeknél előfordulhat azonos kanalak használata (egyik étel kicsit keveredhet a másikkal, ami egy allergiásnak pont elég).

Diétáról

  • Nyugodj meg, ha el is kell hagynod egy élelmiszert, meg lehet találni azokat a helyettesítőket, amik az egyensúlyt továbbra is fenntartják az étkezésedben.
  • Ha valamit „el kell felejtened”, próbáld meg hasonló tápanyagtartalmú élelmiszerrel helyettesíteni. Mindenképpen konzultálj dietetikussal.
  • A diéta miatt csak orvos tanácsára hagyj el élelmiszercsoportokat az életedből.

Mit tehetsz általában a témában?

Van további tanácsod, praktikád? Írd meg alul, kommentben, hogy közkinccsé válhasson!

Kép: Dreamstime

Forrás: Food Standars Agency „Buying food when you have a food allergy or food intolerance” tájékoztatója

A projekt a Svájci–Magyar Együttműködési Program (www.svajcihozzajarulas.hu) támogatásával valósul meg.

    









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében