• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Hogyan méregtelenítsünk?

2010.08.06. /

A jó méregtelenítés nem nagy zabálás utáni koplalást, hanem hosszú távú életmódváltozást jelent. Néhány tipp az Ecologist újságírójától, hogy mire érdemes figyelnünk.

A méregtelenítés lényege a toxinoknak való kitettség csökkentése, illetve azok kitisztítása és eltávolítása a testünkből. Ennek nem kell szélsőségesnek vagy szigorúnak lennie. A mérsékelt méregtelenítő étrendek általában a tápláló, könnyen felvehető ételekre helyezik a hangsúlyt (főként gyümölcsök és zöldségek), emellett sok tiszta víz fogyasztását javasolják.

Gyakran ajánlott olyan kiegészítők szedése, amelyek elősegítik a máj, a vese és a bél tisztulását. Hús, tejtermékek, búza, cukor, koffein, alkohol ilyenkor korlátozott mennyiségben, vagy egyáltalán nem fogyasztható.

Emellett a jó méregtelenítő étrendek az alábbiakat javasolják:

• Fogyasszunk bioélelmiszereket.

• Magunk készítsük el saját ételeinket friss összetevőkből, és kerüljük a feldolgozott vagy készételeket.

• Amikor csak tehetjük, nyersen fogyasszuk az ételt, és egészítsük kis friss gyümölcs- és zöldséglével. A gyengén párolt zöldségek megőrzik tápértékük nagy részét.

• Vásárlás előtt olvassuk el a termékek címkéjét. Kerüljük a tartósítószereket, mesterséges ízesítőket és színezékeket.

• Ne együnk kapkodva. Rágjunk alaposan – a nyál emésztőenzimeket tartalmaz.

• Tartsunk mindenben mértéket; ne együk túl magunkat.

• Igyunk szűrt csapvizet.

• Végezzünk (könnyű) testmozgást.

• Naponta dörzsöljük át szárazon a testünket, hogy élénkítsük a keringést, és eltávolítsuk az elhalt sejteket a bőr felszínéről.

• Ismerjük fel a toxicitás más forrásait is, amelyeknek ki lehetünk téve a hétköznapi termékek – szintetikus légfrissítők, tisztítószerek és kozmetikumok – által. Cseréljük le ezeket természetes összetevőjűekre.

• Lassuljunk le, pihenjünk és vezessük le a stresszt. Próbáljunk ki egy egyszerű meditációt.

• Nincs azonnali megoldás. A cél, hogy hosszú távú változásokat alakítsunk ki az életvitelünkben, és megszabaduljunk a rossz szokásoktól. Ne essünk a jojódiéta csapdájába: ne kezdjünk el dőzsölni a méregtelenítés befejezése után. A Hale Klinikát megalapító Theresa Hale így fogalmaz: „A mi kultúránkban jellemző az a gondolkodásmód, hogy ’most megeszem ezt az ételt, aztán méregtelenítéssel megszabadulok tőle’. Ez tényleg nem a megfelelő megoldás; az életvitelünkön kell változtatnunk.”

A hosszú távú, tényleges eredmények érdekében a méregtelenítő programnak legalább 7-10 naposnak kell lennie, mondja Margo Marrone gyógyszerész, a The Organic Pharmacy megalapítója. Elmondása szerint „a rövid méregtelenítés nem hagy elegendő időt a testnek arra, hogy nekilásson az alapos munkának, vagyis összezavarodik a rendszerünk”.

Mi a helyzet a lé alapú méregtelenítéssel?

A levekkel történő méregtelenítés a méregtelenítés szélsőséges formája, mivel a szilárd táplálék nem megengedett, csupán nyers zöldség- és gyümölcslevek, víz (és kiegészítők) fogyaszthatók.

A levekkel történő méregtelenítés hívei azzal érvelnek, hogy ez a típusú méregtelenítés hagyja pihenni a bélrendszert, ezáltal mélyrehatóbb tisztulást eredményez. Mielőtt kipróbálnánk a léböjtöt, kérjük ki hivatásos egészségügyi szakértő véleményét!

A méregtelenítés nem mindenkinek ajánlott

  • Ne végezzünk méregtelenítést, ha várandósak vagyunk vagy szoptatunk.
  • Ha gyógykezelés alatt állunk, esetleg bizonyos betegségeink vannak, pl. egyes típusú cukorbetegség.
  • Egyeztessünk az orvosunkkal!

 

Megjelent a The Ecologist 2010. januári számában. A cikk első részében a toxikus anyagokról, a hétköznapi veszélyekről olvashatsz. Lefordítva és közzétéve a kiadó engedélyével. Fordította Pócsa Andrea.

A cikk a KvVM Zöld Forrás támogatásával valósult meg.

Kép [cc] monkey



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében