fbpx

| Markovics Vera

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Hogy ne járjon pórul az utazó – Nyolc tipp a meglepetések elkerülésére

Itt a nyár, aki csak teheti, útra kel – aztán, ha szerencséje van, kellemesen vakációzik. Ha viszont peches, akkor az álom könnyen lidércnyomássá válhat, és még a gatyája is rámehet.

Az utazási piacon is sok szerencselovag igyekszik könnyen és gyorsan megszedni magát – a híradásokból ismertek az alúlfinanszírozott utazási irodák károsultjainak hajmeresztő történetei. Ennek ellenére évről évre ismétlődnek az esetek: az utas a célállomáson szembesül azzal, hogy nem volt eléggé körültekintő, amikor lefoglalta a szállást, a szolgáltatásokat. Ilyenkor azonban legtöbbször már késő a bánat, legfeljebb egy vacak, bosszankodásokkal teli vakációról hazatérve kísérelheti meg, hogy valamilyen utólagos kárpótlást szerezzen, esetleg hosszadalmas pereskedés árán.

A meglepetések jó része elkerülhető, ha valaki – mielőtt elcsábulna egy-egy „soha vissza nem térő” ajánlattól – megtesz néhány megelőző lépést.

Szakemberek szerint mindenképpen érdemes betartani a következő szabályokat:

  1. Elutazás előtt ellenőrizze az ajánlati adatokat, a prospektus szövegét, különösen az apróbetűs részeket, a megrendelés visszaigazolását, az abban előforduló esetleges korlátozásokra vonatkozó kitételeket, az általános szerződési feltételeket.
  2. Szintén elutazás előtt – például az interneten – tájékozódjon a szállásról, a helyi szokásokról, rendelkezésekről.
  3. Vigye magával az utazási dokumentumokat (a prospektust, a visszaigazolást stb.), az utazásszervező (utazási iroda) nevét, címét, telefonszámát tartalmazó papírokat.
  4. Ha a helyszínen mást tapasztal, mint amit ígértek Önnek, vesse össze a tényeket az iroda ajánlatával, és ezt jegyezze fel pontosan.
  5. Dokumentálja – fotókkal és ha lehet, tanúkkal is – a hiányosságokat.
  6. Amint hiányosságot észlel, haladéktalanul tájékoztassa erről az iroda helyi képviselőjét, vagy az irodát.
  7. Kártérítési igényét mielőbb jelentse be, lehetőleg egy hónapon belül.
  8. Az utazási irodák szövetségétől szerezze be a díjtételek mérséklésére vonatkozó irányelveket.

 

Magyarországon, ismereteink szerint egyelőre meglehetősen hosszadalmas és sokszor kilátástalan az utólagos kárenyhítési igény érvényesítése. Ezért érdemes lesz tanulni a fejlettebb országoktól, például Németországtól, ahol az utazók is igen fejlett fogyasztóvédelmi hálózat segítésére támaszkodhatnak. Irígylésre méltó például a német ügyvédek központi hívószámán – DRAZ – elérhető, nonstop szolgáltatás: egy inyenesen hívható telefonszámon a német turisták a nap bármely szakában kérhetik, hogy hozzák össze őket egy utazási problémákban jártas ügyvéddel, ami mellett egy másik, fizetős számon akár azonnal is kaphatnak szaktanácsot jogaik érvényesítéséhez.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás