• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Hogy ne járjon pórul az utazó – Nyolc tipp a meglepetések elkerülésére

2006.06.29. /
Itt a nyár, aki csak teheti, útra kel – aztán, ha szerencséje van, kellemesen vakációzik. Ha viszont peches, akkor az álom könnyen lidércnyomássá válhat, és még a gatyája is rámehet.

Az utazási piacon is sok szerencselovag igyekszik könnyen és gyorsan megszedni magát - a híradásokból ismertek az alúlfinanszírozott utazási irodák károsultjainak hajmeresztő történetei. Ennek ellenére évről évre ismétlődnek az esetek: az utas a célállomáson szembesül azzal, hogy nem volt eléggé körültekintő, amikor lefoglalta a szállást, a szolgáltatásokat. Ilyenkor azonban legtöbbször már késő a bánat, legfeljebb egy vacak, bosszankodásokkal teli vakációról hazatérve kísérelheti meg, hogy valamilyen utólagos kárpótlást szerezzen, esetleg hosszadalmas pereskedés árán.

A meglepetések jó része elkerülhető, ha valaki - mielőtt elcsábulna egy-egy „soha vissza nem térő" ajánlattól - megtesz néhány megelőző lépést.

Szakemberek szerint mindenképpen érdemes betartani a következő szabályokat:

  1. Elutazás előtt ellenőrizze az ajánlati adatokat, a prospektus szövegét, különösen az apróbetűs részeket, a megrendelés visszaigazolását, az abban előforduló esetleges korlátozásokra vonatkozó kitételeket, az általános szerződési feltételeket.
  2. Szintén elutazás előtt - például az interneten - tájékozódjon a szállásról, a helyi szokásokról, rendelkezésekről.
  3. Vigye magával az utazási dokumentumokat (a prospektust, a visszaigazolást stb.), az utazásszervező (utazási iroda) nevét, címét, telefonszámát tartalmazó papírokat.
  4. Ha a helyszínen mást tapasztal, mint amit ígértek Önnek, vesse össze a tényeket az iroda ajánlatával, és ezt jegyezze fel pontosan.
  5. Dokumentálja - fotókkal és ha lehet, tanúkkal is - a hiányosságokat.
  6. Amint hiányosságot észlel, haladéktalanul tájékoztassa erről az iroda helyi képviselőjét, vagy az irodát.
  7. Kártérítési igényét mielőbb jelentse be, lehetőleg egy hónapon belül.
  8. Az utazási irodák szövetségétől szerezze be a díjtételek mérséklésére vonatkozó irányelveket.

 

Magyarországon, ismereteink szerint egyelőre meglehetősen hosszadalmas és sokszor kilátástalan az utólagos kárenyhítési igény érvényesítése. Ezért érdemes lesz tanulni a fejlettebb országoktól, például Németországtól, ahol az utazók is igen fejlett fogyasztóvédelmi hálózat segítésére támaszkodhatnak. Irígylésre méltó például a német ügyvédek központi hívószámán - DRAZ - elérhető, nonstop szolgáltatás: egy inyenesen hívható telefonszámon a német turisták a nap bármely szakában kérhetik, hogy hozzák össze őket egy utazási problémákban jártas ügyvéddel, ami mellett egy másik, fizetős számon akár azonnal is kaphatnak szaktanácsot jogaik érvényesítéséhez.









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében