fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A H&M használtruha kampánya kritikus szemmel

Évről-évre tonnányi textil landol a szemétben, pedig legalább 95%-át újra lehetne hasznosítani. A svéd divatmárka februártól visszaveszi a vásárlók kidobásra ítélt, megunt ruháit. Valóban olcsóbban vásárolhatunk és zöldek leszünk ezzel? Az ördög most is a részletekben rejlik.
 

Szimpatikus és követendő kezdeményezést indított év elején a H&M. Márkától és állapottól függetlenül bármilyen ruhadarabot visszavesznek. Ezzel a lépéssel talán részben kompenzálható a divatipar gigantikus környezetterhelése, főleg, hogy a Greenpeace 2011-ben közzétett feketelistáján a H&M is szerepelt.

Egy szatyor ruháért 500 forintos kupon jár, amely bármelyik H&M üzletben beváltható 2500 forint feletti vásárlás esetén. Az akció év végéig tart, minden vásárló 2 bevásárlószatyornyi ruhát adhat le naponta. Eddig a fővárosban csak 3 üzletben (Árkád, Westend,Vörösmarty tér), illetve Pécsett, Szegeden és Győrben működik a ruhavisszavétel, de július 22-től kiterjesztik minden boltra.

Az újrahasznosítás nemcsak a szeméthegyeket csökkenti, de hozzájárul az erőforrások megőrzéséhez, hiszen nem kell újra legyártani a textilt. „1 kg ruha legyártásához 6000 liter vizet, 3,6 kg szén-dioxidot, 0,3 kg műtrágyát, 0.3 kg növényvédő szert használnak fel” – olvasható a cég weboldalán.

Az üzletekben összegyűjtött ruhákért a H&M nem kap pénzt. A cég az I:Collect partnercéghez juttatja el, akik további felhasználás szerint továbbválogatják. Az I:Collect profilja az újrahasznosítás, de a jó állapotú ruhákat karitatív célra használják. Hogy konkrétan mely szervezetekhez jutnak el, a H&M-nél nem tudták megmondani, annyi biztos, a magyar adományokat a Unicefhez kerülnek. A viselésre már nem alkalmas textileket újrahasznosítják (pl. ruhának, törlőrongynak, szigetelőanyagnak). A már újrahasznosításra sem alkalmas darabok pedig az energiatermelésben hasznosulnak.

A nagy örömködés ellenére a kis ördög mégis felébredt bennünk: mennyi a marketingfogás és mennyi a valós környezetvédelem ebben a kezdeményezésben, főleg, hogy a sorok írója is lazán besétált a klasszikus marketing csapdába.

Cikkünk megírása előtt szerettük volna szemrevételezni, hogyan működik a gyakorlatban a ruhaleadás, kuponváltás. Besétáltunk az egyik H&M boltba, és jóhiszeműen le akartunk adni egy szatyor használt ruhát, amikor kiderült, hogy ez július végéig csak a fent említett három boltban lehetséges. Pechünkre mi pont nem abba a boltba tévedtünk be.

Mivel mi is elfoglalt, rohanó emberek vagyunk, gondoltuk, ha már helyben vagyunk, szétnézünk, és kapásból otthagytunk háromezer forintot a pénztárnál, és távoztunk: két új ruhával és egy szatyor használt ruhával. Így jár az, aki nem tájékozódik előre – jogos az olvasói dorgálás, de valószínűleg nem vagyunk egyedül ezzel az esettel.

A fentiek alapján érdekes kérdés, hogy vajon mennyivel nőtt a cég forgalma az év eleje óta tartó akcióval. Egyrészt azért, mert sokan csak az akció miatt, az első pillantásra olcsóbbnak tűnő vásárlás reményében mennek el a H&M-be, és ha már ott vannak, „csak körbenéznek egy kicsit”. Holott akció nélkül lehet, hogy meg se fordulna a fejükben, hogy szükségük van új cuccra, ha ugyanazt a ruhacsomagot egy karitatív szervezetnél adnák le.

Ugyanakkor minimum 2.500 forint értékben kell vásárolniuk ahhoz, hogy 500 forint kedvezményt kapjanak, ami egy 3000-4000 forintos vásárlásnál még jó arány, de 15-20 ezer forintnál (ami egy ruházati boltban elég jellemző költés) már kevésbé nyerő üzlet – legalábbis a vásárlónak nem. És akkor még marad az az eset, amikor hozzánk hasonlóan ők sem a megfelelő boltba tévednek be, így nem csak, hogy nem kapnak kedvezményt, de még költenek is.

Tekintve, hogy szakértők szerint ruhatárunk 25%-át egyáltalán nem is használjuk, jobban örültünk volna egy öltözködési tanácsadás kampánynak arról, hogy érdemes ésszerűen összeállítani a ruhatárunkat pár alapdarabból, ahelyett, hogy összevissza vásárolnánk egy csomó göncöt, amelyek aztán nem is hordhatók egymással.

„Conscious kollekciónkkal egy időben indult a használtruha-gyűjtés. Ennek a kollekciónak minden darabja fenntarthatóbb anyagokból készült – biopamut, Tencel, újrahasznosított anyagok (poliészter, nejlon). A cél, hogy egyre nagyobb arányban készüljenek ruháink ezekből az anyagokból.” – tette hozzá Sipos Andrea.

Konkrét számokat tehát nem tudtunk meg, marad a kétkedés, hogy klasszikus zöldrefestéssel állunk-e szemben: jó reklámfogás némi zöld beütéssel.

Kép: dreamstime

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás