• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Három kereskedelmi láncot büntetett meg a GVH

2009.01.22. /
A Tesco és a Spar reklámújságjaiban a fogyasztók megtévesztésére alkalmas információk jelentek meg, a Cora pedig nem tartotta be korábban a GVH előtt vállalt kötelezettségeit. Mindhárom kiskereskedelmi láncot megnüntette a Gazdasági Versenyhivatal (GVH)

A GVH álláspontja szerint bármely vállalkozás tart akciót, elvárható tőle, hogy az erről adott tájékoztatás alapján a fogyasztó pontos képet kapjon az akció mibenlétéről, a részvétel feltételeiről, az akcióban részt vevő termékekről. Az akció versenyjogsértő, ha az adott termék az akció ideje alatt egyátalán nem kapható, vagy ha a vállalkozás irreálisan alacsony indulókészlettel készült fel az akcióra. Ilyen esetben a „készlet erejéig érvényes" kitétel alkalmazásával sem lehet elkerülni a fogyasztók megtévesztését, hiszen a vevők éppen e kitétel hatására időzítik vásárlásaikat az akciós időszak elejére. A GVH szerint a minimálisan elvárható induló készlet nagyságának legalább el kell érnie a korábbi, nem akciós időszak átlagos forgalmának kiegyenlítéséhez szükséges mennyiséget.

Évről-évre számos kereskedelmi vállalkozás kap bírságot ezen követelmények megsértéséért, legújabban a Tesco, a Spar és a Cora.

A Tesco Zrt-t 2008. január 3. és 2008. március 6. között megjelent reklámújságjaiban megjelent információk esetében kiderült, egyes akciós termékek nem voltak elérhetőek a fogyasztók számára, más termékek esetében pedig nem volt valós a meghirdetett árkedvezmény. Mindez alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére, így a Tesco 10 millió forintos bírságot kapott. A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a kiskereskedelmi lánc az induló készlet hiányát vagy a készletfogyást számos esetben utánszállítással vagy helyettesítő termék biztosításával orvosolta. Jelentős enyhítő körülménynek bizonyult, hogy a Tesco különös erőfeszítéseket tesz a készlethiányok elkerülése érdekében.

Ugyancsak nem voltak elérhetők egyes termékek az Interspar áruházakban 2008. január 3. és január 23. között tartott akció során, egy tálas mixer esetében pedig az áruházlánc nem valós tájékoztatást adott a fogyasztók által elérhető kedvezmény mértékéről. Mindezek miatt a Spar egymillió forint bírságot kapott. Enyhítő körülménynek bizonyult, hogy a hiányzó kedvezményes árú termékeket a Spar megrendelte ugyan, de azok a szállító hibájából nem érkeztek meg az áruházakba. A GVH továbbá úgy vélte, a Spar esetében kicsi az esélye annak, hogy a megtévesztő hirdetések alkalmasak lettek volna a fogyasztók becsalogatására, hiszen az Interspar áruházak a települések belső részén, a fogyasztókhoz közel helyezkednek el, így a hoppon maradt vevők könnyen választhatnak más üzletet bevásárlásukhoz. [Ez utóbbi pontot mi kevéssé értjük: az akciós termékek elégtelen készlete ilyen esetben is fennáll, márpedig a szabályozás erre vonatkozik, függetlenül attól, hogy van-e a közelben másik bolt - a szerk.]

A GVH utóvizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a Cora áruházakat működtető magyar Hipermarket Kft. teljesíti-e kötelezettségvállalását. Korábban amiatt indult eljárás, mert a vállalkozás hirdetéseiben elhallgatta, hogy az általa forgalmazott kerékpárokra csak akkor érvényes a jótállás, ha külön díj fejében a Magyar Hipermarket Kft. által kijelölt szakszervizben helyezik üzembe a kerékpárt. A vizsgálat lezárult, mert a vállalkozás megígérte, hogy erről a körülményről tájékoztatja a fogyasztót reklámjaiban az eladás helyén és a vevőszolgálatnál is. A tavaly októberben indított utóvizsgálat megállapította, hogy az áruházlánc katalógusaiban a kerékpárokra vonatkozóan szerepelt a tájékoztatás, de az eladási helyeken és a vevőszolgálaton nem. Ráadásul más, ugyancsak szakszervizt igénylő termékek (gáztűzhely, klímaberendezés, autó hifi) esetében továbbra sem figyelmeztette a fogyasztókat. Mivel a vállalkozás kötelezettségét nem teljesítette maradéktalanul a GVH 3 millió forint bírságot szabott ki rá. A Magyar Hipermarket Kft. A vizsgálat eredményeként újann lépéseket tett a hasonló jogsértések elkerülése érdekében: decemberi katalógusában már *-gal jelölte azokat a termékeket, ahol a jótállást feltételhez köti, illetve katalógusoldalainak alján pedig kisebb méretű, de olvasható betűkkel szerepel az alábbi magyarázat: „a *csillaggal jelölt termékek esetében a gyártó a jótállás feltételeként előírja, hogy a vásárlást követően az üzembehelyezést (beszerelés, stb.) szakember vagy szakszerviz végezze, aminek díja általában 4.000-25.000 forint közötti, azonban egyedi esetekben ettől eltérhet, amire áruházainknak nincs ráhatása." Ezen felül a Cora 2008. decembere első felében valamennyi áruházában a kerékpárok és az többi termék eladási helyein táblákat helyezett el, amelyeken ugyancsak szerepel a fenti tájékoztatás.









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében