• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Ha elesünk benne, akkor meg fogjuk venni?

2005.08.04. /
A Pécsi Egyetem Ökomarketing tárgyának hallgatói idén tavasszal kirándulásokat tettek a magyar boltokba. Ökomarketing sorozatunk második részében egy Tesco áruházba látogattak. Lássuk, mivel is találkoztak…

Az általunk megvizsgált kiskereskedelmi egységben minden környezetkárosító hatású kereskedelmi márkás terméken a márkanév alatt közvetlenül megjelenik a „környezetbarát termék” vagy a „gentle to environment” felirat. Különösen igaz ez a beltéri falfestékekre és egyéb kenhető dekorációs anyagokra (pl.: diszperzit), valamint a detergensekre (pl.: mosópor, mosogatószer). Ezt leszámítva, nehezen találhatunk környezettudatosságra utaló terméket. Bár olyan vállalatok termékei is megjelennek a kínálatukban, akik a zászlójukra tűzték a környezetvédelmet, a termékek összetevői, csomagolásuk, szállításuk stb. nem látszik ezt alátámasztani. Az utántöltők sem a használják ki a lehetséges környezetvédelmi előnyöket (csupán a vállalati és fogyasztói szempontokra vannak tekintettel). Bár a papírzacskók elterjedése és a nylonok nem vég nélküli osztogatása is sokat javíthatna a helyzeten, ez a tendencia még nem érvényesül elég erőteljesen, ami a fogyasztók ilyen irányú igényeinek hiányát jelzi elsősorban.

Az általunk ökoracionálisnak talált termék az egyik libazsír lett, ugyanis a termék elfogyása esetén a dobozát egyéb tárolási célokra is fel lehet használni.

A XIGA Barlang – akváriumdekoráción szintén megakadt a szemünk, hiszen a felhasznált anyagmennyiség és típus sem igazán speciális, mégis Kínából importálják és darabját 2865 illetve 2985 Ft-ért árulják, színtől függően. Így kikiáltottuk a legmesszebbről szállított és legnagyobb haszonnal árusított termékek kategóriája győztesének.

Nemcsak vizuális, hanem más érzékeinkre is ható, új vásárlásösztönzési eszköz bevezetésének lehettünk fül- és szemtanúi. A tejtermékek között sétálgatva egyszer csak a következő hangzott fel mellettünk. „Állj! Még ne! Csak otthon törje szét! A Danone Könnyű és finom joghurtok mostantól kettesével kaphatók. Ráadásul változatlan áron, poharanként 59 Ft-ért!” Ez nagyon újnak számít, hiszen erre még eddig nem volt példa, és ezért figyelemfelkeltő hatása fokozottabban érvényesül, mintha csak vizuális módon hatna. Akkor könnyebben elveszne a rengeteg egyéb promóciós eszköz között. Így a TESCO-ban egyértelműen ez a legagresszívabb reklám.

Az egyre több túlcsomagolt termék közül két kirívó esetet emelnénk ki: a Mirela halkonzerv-et és a Ferrero Rocher 5 db-os csomagját. A halkonzerv csomagolása háromrétegű: konzervdoboz, papírcsomagoló és legfelül egy átlátszó műanyag fólia. A Ferrero Rocher 5 db-os kiszerelésénél külön csomagolás van mindegyik gombócon, amelyekre márkajelzést is ragasztanak, alattuk kis papír tálcácska, az egész egy felül nyitott papírdobozban van, rajta műanyag fóliával.

A legfeleslegesebb termék felkutatásánál azonnal a gyerekosztály jutott az eszünkbe, hiszen hol máshol lehetne felesleges kacatokat az emberre sózni, mint ott. Mindenki tudja, ha a gyerkőc elkezd valamiért sírni, azt nem szereti sokáig hallgatni a szülő, és a „béke” kedvéért inkább megveszi a kiszemelt dolgot. Nem is kellett sokáig keresgélnünk, szinte azonnal a kezünk ügyébe akadt egy PNEUMATIKUS RAKÉTA. A lényege az, hogy egy műanyag cső tetején van egy szivacsos rakéta, amelyet úgy tudunk ellőni, hogy az üreges műanyagcsövet gyorsan beletoljuk egy papírcsőbe és a légnyomás lerepíti a rakétát a tetejéről. Ezt egy tipikusan feltűnő, gyerekeknek tetsző, de pár használat után hamar megunható és otthoni porfogóként alkalmazható dolognak tartjuk. A történethez hozzá tartozik, hogy ára nem volt sehol kiírva így el kellett vinni a leolvasóhoz és kiderült, hogy 449 Ft-ba kerül.

Emellett felfedeztünk egy 1608 EG fekvőtámasz keretet, amely talán arra szolgál, hogy ne érjen a kezünk a földhöz fekvőtámaszozás közben, tehát teljesen felesleges pénzkidobásnak tartjuk, de hivatalosan azért jó, mert nem terhelik a csuklóinkat a segítségével végzett gyakorlatok.

Személyes kutatásaink során szembesültünk még néhány olyan dologgal, amit nem szívesen hagynánk ki, bár nem soroltuk őket a megadott kategóriákba. Szeretnénk megosztani az olvasóval a ”humoros” kategóriánkba sorolt termékek láttán minket is ért érzéseket.

A NAGY HULLÁMOS HOMOKOZÓVAL kezdenénk, amiről nekünk egy nagy, fene tudja mitől hullámos játszótéri homokozó jut eszembe. No de azt ugye mégsem a TESCO-ból hozzák a térre…..meg nem is 619 forintba kerülne, azt hiszem. Akkor az a pici műanyag homokozó, amibe beleöntik az udvarban a homokot és abban homokozik a csemete, igen az lesz - gondoltam én, bár ilyen olcsón? De nem! Ez egy műanyaghálóba csomagolt kisvödör, benne lapát, vagy éppen fagyi, vagy nyuszi formájú kiöntő, stb. nem túl nagy és nincs is benne túl sok hullámos dolog. Talán a vödör fala nem sima, de ki tudja miért épp ez a szakszerű megnevezése.

Menjünk tovább az öblítőkhöz. A Super Silk Szenzitív öblítő koncentrátum neve magáért beszél. Méltó rokona a „gyrosz” vagy a „giros” típusú szavaknak, amelyekkel nap mint nap találkozhatunk „elamerikanizálódott” világunkban.

A fenti képről talán el sem kellene mondanom, hogy először térdvédőnek néztem… Ez egy könyökvédő, amelyet meglepő módon még manapság is, a gyantázás, borotválás, egyszóval a szőrtelenítés mindenféle formájának egyre szélesebb körű elterjedésének korában, ilyen képpel reklámoznak.









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében