fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A gyerekes családok kevesebbet költenek zöldségre, gyümölcsre

A KSH új tanulmánya szerint továbbra sem magas a hazai háztartások zöldség- és gyümölcs-fogyasztása, viszont csökkent a zsír- és cukorfogyasztás. A zöldség- és gyümölcsféléken főleg az alacsony jövedelműek és a gyerekes családok spórolnak.

A Statisztikai
Tükör
című kiadvány adatai szerint 2007-ben az élelmiszerekre és
alkoholmentes italokra szánt összes kiadás mintegy 7,8%-át zöldségfélékre,
6,4%-át pedig gyümölcsre fordították. Mennyiségét tekintve a zöldség és
főzelékfélék fogyasztásában növekedés figyelhető meg az 1980-as évek óta:
2007-ben az egy főre jutó fogyasztás 117 kg volt, míg 1980-ban csak 79,6 kg. Ezzel
szemben az egy főre eső gyümölcsfogyasztás 76,5 kg volt 2007-ben, ami jelentős
visszaesést mutat 2000. év értékéhez (108 kg) képest. A két évvel ezelőtti
érték alig haladja meg az 1980-as évek fogyasztási mértékét (74,9 kg).

A tanulmány szerint bár az utóbbi évtizedekben a lakosság
vitaminigényének megfelelően mérséklődött az idényszerűség a fogyasztásban, ma
is elmondható, hogy a friss zöldség- és gyümölcsfogyasztás az év során nem
egyenletesen oszlik el. Mindkét tekintetében kiemelkedő a harmadik negyedév, de
a zöldségek esetében a második negyedév fogyasztása is számottevő.

 

A hazánkra vonatkozó első statisztikai kimutatások szerint
az 1880-1884 közötti években egy lakosra 131 kg zöldség- és gyümölcsfogyasztás
jutott. A két háború közötti időszakban ez a mennyiség elég jelentősen – 100 kg
alá – csökkent. A 20. század második felében viszont ismét emelkedett, elérte a
150-200 kg közötti szintet, napjainkban pedig nemritkán meghaladja azt.
Forrás: KSH

Az alacsony jövedelműek ezen is spórolnak

A legfelső és legalsó jövedelmi tized zöldség- és különösen
gyümölcsfogyasztásában jelentős különbség található – állapítja meg a KSH. Míg
2007-ben a legfelső és a legalsó jövedelmi tized élelmiszerekre és
alkoholmentes italokra fordított egy főre jutó kiadásai közötti különbség
2,1-szeres volt, addig zöldségre átlagosan 2,6-szor, gyümölcsre pedig négyszer
annyit költöttek a legfelső tizedbe, mint a legalsó tizedbe tartozók.

2007-ben a gyümölcsök közül a földieper-, málna- és
ribizli-, a sárgabarack-, valamint a körtefogyasztásban volt a legnagyobb (
8-9-szeres) a különbség a két szélső jövedelmi csoportban. A zöldségfélék közül
a leveles-száras zöldségek, valamint a zöldborsó fogyasztásában 5-6-szoros volt
az eltérés. Bár átlagosan mind a zöldség-, mind a gyümölcsfogyasztásban meglévő
különbség kismértékben nőtt 2005-höz képest, az egyes gyümölcsök és zöldségek
esetében az adott évi fogyasztói ártól és a termésfajta keresletrugalmasságától
függően a változás iránya és mértéke nagy különbséget mutatott.

A gyermektelenek egy főre jutó zöldség- és gyümölcskiadása
átlagosan 1,7-szer magasabb, mint a gyermekes háztartásoké, míg élelmiszerre fordított
kiadásuk 1,4-szer. A kiadások különbsége lényeges változást nem mutatott az
elmúlt években.

Regionális szempontból nézve, az egy főre jutó fogyasztás a
Közép-magyarországi régióban, Közép- és Dél-Dunántúlon, valamint Dél-Alföldön
volt átlag feletti. Ezen belül a zöldségfogyasztás Közép-Magyarországon
kiemelkedő, az átlagos érték 114%-a, Dél-Alföldön az átlag közelében, a többi
régióban pedig az alatt volt.

A kiadásokban és a mennyiségben mért egy főre jutó fogyasztás
területi eltérését a saját termelés és a regionálisan eltérő árak okozták: a
gyümölcsfogyasztásban a Dél-alföldi régió magasan vezet, amit Dél-Dunántúl
követ, a zöldségfogyasztásban pedig Dél-Dunántúl áll az első helyen, és
Dél-Alföld a második.

 

Forrás: MTI, KSH

Kép [cc] sandra

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás