fbpx

| Domokos Kata

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Gyerekek és a junk food-reklámok

Gyerekek számára rossz minőségű gyorsételeket reklámozni – világszerte óriási üzlet. Mára  már közöttük is megjelentek az elhízással összefüggő felnőttbetegségek, s nemrég egy pofon egyszerű kutatás megmutatta, milyen pusztítást végez a junk food már tíz nap alatt a szervezetünkben. 

Az élelmiszeripar évente közel kétmilliárd dollárt költ a gyerekeknek szánt gyorsételek, cukrozott pelyhek, cukros üdítők és cukorkák reklámozására csak az USA-ban.

Az elmúlt években volt némi fejlődés a gyorséttermi láncok kínálatának minőségében, és abban is, amilyen eszközökkel reklámozták őket. A fejlődés ugyanakkor rendkívül lassan zajlik, és összességében nem akadályozza meg, hogy a gyerekek magas kalóriatartalmú, alacsony tápértékű gyorsételeken éljenek.

Olvasd el a sorozatunk korábbi cikkeit is:

– Szorongás, önbizalomhiány és elhízás 
– Így védd meg gyermekedet a tévéreklámoktól
– Így védd meg a gyerekedet az internetes reklámtól
Se üvöltő pinket, se halálfejeset

 

Kedvenc rajzfilmhőseik csábítják fogyasztásra

Egy gyerek naponta átlagosan 12–14 élelmiszerreklámot lát csak a tévében – ezek nagy részében kedvenc filmjeiből, rajzfilmjeiből ismert szereplők csábítják őt kifejezetten túlsózott, magas zsír- és cukortartalmú ételek, italok fogyasztására. A tévé pedig messze nem az egyetlen hely, ahol a junk food-reklámok lecsapnak, ott láthatók a legnépszerűbb közösségi oldalakon, mobil applikációkban.

“A Coca Cola ma a legnépszerűbb márka a Facebookon, a McDonald’s Happy Meal-je pedig messze a legtöbbet reklámozott termék a gyermekeknek szóló weboldalakon. Az üdítőitalok, édességek és snackek és ezek automatái mindenhol ott vannak, ahol csak gyerek jár: mozikban, iskolai, játszóházi büfékben, sorbanálláskor a kasszáknál megkerülhetetlen állványokon.

Ha nem szeretnéd romokban látni a lakást, de nem mondanál le a gyereked szülinapi bulijáról, és mégse egy mekis babazsúrra vágysz… Ez a cikk neked szól!

Alternatív gyerekzsúr külső helyszínen

Letudtuk a gondot, ha megfáradt szülőként a szülinapi bulit a főzéstől, szülinapi tortán át a rendrakásig egy játszóházra, gyorsétteremre bízzuk. 

Korábbi cikkünkben már részleteztük, hogy az elhízás mellett milyen pszichés problémákat okoz gyermekeket célzó agresszív marketing. Az alábbi ábra azt mutatja, milyen márkákat kedvelnek a magyar fiatalok.

 

8-11 ÉVES FIÚK

12-14 ÉVES FIÚK

8-11 ÉVES LÁNYOK

12-14 ÉVES LÁNYOK

Kinder

Coca Cola

Kinder

Coca Cola

Milka

Orbit, Snickers

Pöttyös, Milka

Milka, iPhone

Cartoon Network

Pepsi, iPhone

Samsung

Blackberry

htc

Blackberry

iPhone

VIVA

iPhone

RTL klub, Discovery Channel

Disney Channel, Minimax

Disney Channel

A legkedveltebb márkák (Forrás: Kid.Comm 2 tanulmány)

Felnőtt betegségek már gyerekkorban

A reklámozás kifizetődik, a fogyasztás nő, az elmúlt évtizedekben a fejlett országokban drámai méreteket öltött a gyermekkori elhízás és a vele járó egészségi problémák.

Mára a helytelen étkezés miatt olyan betegségek is gyakoriak a gyermekek között, amelyek korábban szinte csak felnőtt korban jelentkeztek: magas vérnyomás, csontritkulás, 2-es típusú cukorbetegség, nem alkoholos eredetű zsírmáj, magas koleszterinszint, alvási apnoe (alvás közbeni légzéskimaradás) – figyelmeztet a Chicago Tribune a nemrég megjelent cikkében.

Általánosságban elmondható, hogy egy serdülőkor előtt álló gyermek napi kalóriaszükséglete, fizikai aktivitástól függően 2000 körül van. Akik kifejezetten mozgékonyak, sportolnak, azoknak 200-300-zal több.

Kamaszkor után a fiúk napi 2000 kalóriát, a lányoknak 1500-1600 kalóriát kéne bevinniük – figyelmeztet a cikkben dr. James J. Maciejko, a detroiti St. John Hospital vezető lipidológusa, aki munkája során gyakran lát olyan elhízott gyermekeket, akik napi 3000 kalóriát fogyasztanak.

Sírnivaló helyzet, hogy míg globálisan milliókat súlyt az élelmiszer és ivóvíz hiánya, a nyugati társadalmakban az elhízás okoz egyre nagyobb gondot. A fejlett országokban a túlsúlyos és elhízott emberek aránya ötévente megduplázódik.

Sós müzli a gyereknek

A magas cukortartalom a szülők számára is könnyen ellenőrizhető, a só azonban alattomos bújik meg az élelmiszerekben. Ott van például az olyan édes termékekben, mint a reggeli pelyhek, müzlik – ezek akár 0,5 g nátriumot is tartalmaznak 100 grammonként. Az elfogyasztott sómennyiség kb. 80%-a különböző feldolgozott élelmiszerekkel jut be a szervezetünkbe.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) napi  maximum 5 g (egy teáskanálnyi) sót ajánl, gyermekek számára, kortól függően még kevesebbet. A tényleges napi só-bevitelünk ennél jóval magasabb: Magyarországon eléri a 15-20 grammot.

 

Nálunk is rossz a helyzet

Magyarországon a felnőtt lakosság 37%-a túlsúlyos, 23%-a elhízott, s az utóbbi évtizedekben egyre emelkedik a túlsúlyos gyermekek és fiatalok aránya is. Egyenek kevesebbet, mondhatnánk, de mára tudjuk, hogy az elhízás nem szimplán a túl sok, hanem a rossz minőségű, kevés rostot, sok feldolgozott élelmiszert és adalékanyagot tartalmazó étel velejárója.

Kutatások arra is rámutattak, hogy a túlzott zsír- és cukorfogyasztás a kábítószerekhez hasonló hatással bírhat az agyra, és függőséget okozhat.

 

 

Tíz nap gyorskoszt is hatalmas pusztítást végez

Hogy a junk food fogyasztásának a pocsék minőségű táplálékbevitel miatt milyen egészségkárosító hatása van, arra Tim Spector, a londoni King’s College professzora mutatott rá idén májusban nyilvánosságra hozott, valójában pofon egyszerű kutatásában. Spector 23 éves fiát kérte meg arra, hogy 10 napig kizárólag a McDonald’s hamburgereit, sültkrumpliját, csirkerúdjait és Coca Coláját fogyassza.

Egy egészséges ember emésztőrendszerében körülbelül 3500 különböző mikrobafaj él. A 10 napos “kúra” elég volt ahhoz, hogy mintegy harmaduk, pontosan 1300 faj nyomtalanul eltűnjön Spector fiának emésztőrendszeréből. Ezek a mikroorganizmusok védenek minket a különböző bélgyulladásos betegségektől, az elhízástól, a cukorbetegségtől és a ráktól is.

Nem egyszerűen arról van szó tehát, hogy mennyi zsírt, cukrot eszünk. A bélflóránknak fontos szerepe van az anyagcsere szabályozásában: ezek a mikroorganizmusok emésztő enzimeket, A- és K-vitamint termelnek, amelyek fontos ásványok felszívódását teszik lehetővé. Törekednünk kell tehát a kevéssé feldolgozott és sokrétű táplálék fogyasztására – figyelmeztet Spector professzor a The Telegraph oldalán.

 

Kép: dreastime_marazem, 51719, kevinmd.com

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

 

 

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás