fbpx

| Fogyasztóvédelem

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Gazdaság, fogyasztás, globalizáció – Beszélgetés Tamás Pál szociológussal

Az utóbbi tizenöt évben nem csak életmódunk változott meg gyökeresen, átalakultak fogyasztási szokásaink is. A kezdeti féktelen vásárlási lázat, úgy tűnik, valamiféle kijózanodás váltotta fel. Tamás Pál, az MTA Szociológiai Intézetének igazgatóját arról kérdeztük, miként hatott a globalizáció az átalakuló társadalomra.

Mindenekelőtt szeretném leszögezni, hogy
Magyarországon a hatvanas években elindult egy mélyreható modernizáció – mondja
Tamás Pál. – Ez megteremtette azt a társadalomszerkezetet, munkaerő-struktúrát,
amelynek következtében hasonlítani kezdtünk a nyugat-európai társadalmakra. Ez a
modernizáció felkeltette a fogyasztási igényeket is, ám a gazdaság az igények
kielégítésére szolgáló árukkal nem tudott szolgálni. Felhalmozódtak a
kielégítetlen szükségletek, amelyek kumulálva jelentkeztek a 88-89-es
rendszerváltozáskor. Ilyen körülmények közepette jelentek meg a rendszerváltozás
első éveiben a nyugati fogyasztási cikkeket kínáló hazai és nemzetközi
vállalatok, s megjelent az az áruválaszték, amit ezek a cégek a világban
mindenütt kínálnak. Megnyíltak a szupermarketek, az élelmiszer-fogyasztásnak
azok a színterei, amelyek jellemzően nyugat-európai, sőt amerikai mintára
épültek. Felépültek a belvárosokban – ez inkább Amerikára jellemző, nem
Nyugat-Európára – a bevásárlóközpontok. Vagyis keresztülmentünk egy furcsa,
hibrid amerikanizáción is.

Mi pedig elkezdtünk beletanulni a globális
fogyasztói társadalom tudnivalóiba.

A közszolgálati televízióban sugárzott reklámok, majd
a kereskedelmi csatornák közvetítésével megjelent a modern médiavilág. Ezen
keresztül pedig a fogyasztásnak egy új, mesterségesen gerjesztett típusa került
előtérbe. Ebben az időszakban az emberek szomjaztak a fogyasztásra. Nem nézték,
mit kapnak inni, örültek, hogy kínálnak nekik valamit.

S az újságok elkezdtek cikkezni arról, lehet-e
szenvedélybetegség a vásárlás.

A fogyasztási láz egy része az emberek önképéből
következett. Hiszen a rendszerváltozás hatására túlnyomó többségük
összezavarodott, sokan azt sem tudták, kicsodák ők valójában. Korábban világosan
látszott, hogy ki, hol helyezkedik el a társadalmi hierarchiában. Mindez
hirtelen elolvadt, felszívódott, eltűnt. Mindenkinek magának mellett megtalálnia
azokat az ismérveket, amelyek alapján ismét el tudta magát helyezni a
környezetén belül. Legkönnyebben a fogyasztási szokások alapján tudta besorolni
magát az ember, hiszen így jutott legkönnyebben gyors visszajelzéshez. Azt
lehetett mondani, ha én bizonyos fogyasztásra képes vagyok, akkor nagy baj
nincs, hiszen rendelkezem azokkal a javakkal, amelyekkel a sikeres emberek.
Tehát nem pusztán árukat, elsősorban identitást vásároltunk. Eközben azt láttuk,
hogy aki nagyobb zavarban volt, mint mi, az még inkább szimbólumok vásárlására
adta-adja a fejét. Azért vásárol, mert ez ad neki biztonságot. Ezt ki is
használták a világcégek. Az első években nem árut reklámoztak, hanem márkákat,
mint életmódelemeket.

A reklámok mellett megjelentek a televíziós
csatornákon az új szappanoperák, elöntötték a mozikat az
akciófilmek.

A tömegfilmeknek nagy az értékük a fogyasztóvá
nevelés szempontjából. A hazai szórakoztató ipar jóvoltából tucatjával jelentek
meg olyan filmek, regények, amelyek kifejezetten a családi melodráma típusokat
mutatják be. Ezekben a magyar néző is láthatja a lakásbelsőket, vannak
életmódminták. E filmek, regények hősei azonban nem hivalkodóan fogyasztanak.
Vagyis megjelent egy olyan fogyasztói minta, amelyet követni tud a magyar
középosztályhoz tartozó polgár is. Nem érzi úgy, hogy találkozott egy
felsőbbrendű fogyasztói civilizációval. A kórház-filmek orvosainak például
nincsenek szuper autóik, nem különböznek lényegesen a magyar orvosoktól. E
tanulási folyamatban fontos volt, hogy a magyarok előtt is kinyílt a világ.
Mindenki Thaiföldre, Tunéziába zarándokolt. Csakhogy egy igazán gazdag
nyugat-európai vagy amerikai nem ilyen helyen tölti a szabadságát, hanem egy
csöndes és méregdrága svájci faluban. Thaiföldre a német könyvelő viszi a
társát, esetleg egy ifjú, vékonypénzű házaspár választja nászútja helyszínéül.
Vagyis itt sem találkozott a magyar turista az övétől lényegesen eltérő
mintával. Mindez megnyugtatta, lehűtötte a magyar fogyasztói frusztrációt, a
korai kilencvenes évek vásárlási hisztériáját. Különösen ott, ahol a gazdaság
stabilizálódott. Nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy a magyar
jövedelemkülönbségek ugyan drámaian nőttek, de lényegesen kisebbek, mint tőlünk
keletre vagy délre. Igaz, kicsit nagyobbak, mint tőlünk nyugatra. Ez szintén
józanítóan hatott, hiszen az átlagpolgárnak nem kell mindennap szembetalálkoznia
a számára elérhetetlen luxusfogyasztással.

A piackutató cégek felmérései azt mutatják, hogy
a hűtlen vásárlók kezdenek visszatérni a közelükben található kis
élelmiszerboltokba. A multinacionális cégek pedig kénytelenek számolni azzal,
hogy Magyarországon mérsékelt a márkahűség, de virágzanak a hasonmás vagy
egyenesen hamisított termékeket kínáló távol-keleti boltok.

Ma már látszik, hogy bizonyos sávok egyszerűen
kimaradtak a fogyasztásból. Hiányoznak például a drága, minőségi árut kínáló
butikok, és hiányoznak a modernizált nagyáruházak, amilyenek Németországban,
Franciaországban mindennaposak. Ott ezek számítanak az alsó középosztálybeli
fogyasztás templomainak. A mi régiónkban azonban egyetlen ilyen áruházlánc sem
jelent meg, a korábban működő magyar áruházak pedig vagy eltűntek, vagy a
fennmaradásért küzdenek. A jelenség egyik oka, hogy nem nőtt úgy a jövedelmünk,
ahogyan korábban gondoltuk. Egyelőre tehát meg kell elégednünk annyival, hogy az
élelmiszer-fogyasztás szerkezete leképezi a nyugati mintát, ám más területen,
főleg a ruházati vásárlási szokásaink alakulásában még komoly változások előtt
állunk.

Köszönjük a beszélgetést.

forrás: Fogyasztóvédelem, 2004. március, Nagy
Ida

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás