fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Friss bírságok

A Vodafone, a Whirlpool és az Union Biztosító is fennakadt a gazdasági verseny tisztasága felett őrködők rostáján.

A Vodafone és a visszaeső mobilszolgáltatók

A mobilszolgáltatók közül legutoljára a Vodafone-ra szabott ki bírságot a Gazdasági és Versenyhivatal (GVH), majd a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH). A GVH a fogyasztók megtévesztése miatt ítélte el a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt-t, mivel az 2006 májusában „a legversenyképesebb kártyás tarifa” szlogennel népszerűsítette Vitamax Joker Plusz tarifacsomagját. Ezen túl a reklámkampány szerint a Vodafone tarifái voltak a „legjobbak”, „a ma elérhető legkedvezőbbek”.

A vizsgálat során kiderült, hogy a Vodafone díjai 5 időszak-hívásirány kombinációban megegyeznek a Pannon Praktikuméval, két időszak-hívásirány kombinációban a Domino díjcsomaggal, hat időszak-hívásirány kombinációban pedig a Domino aktív díjcsomagéval, tehát a felsőfokú, piacelsőségi állításnak minősülő jelző használata nem volt megalapozott. A Vodafone-t ezért 5 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a Versenyhivatal.

Az NHH már ennél súlyosabb ügyben járt el és ítélte 14 milliós büntetésre a szolgáltatót. Határozata szerint a Vodafone az elmúlt évben több esetben is jogszabálysértő módon korlátozta előfizetőit a szolgáltatás igénybevételében. A társaság ugyanis jogszabálysértő módon, egy, az általános szerződési feltételekbe (ÁSZF) foglalt, de nem átlátható és nem objektív kitételre hivatkozva tiltotta le – egy bizonyos összeghatár elérése után – a híváskezdeményezést.

Az elektronikus hírközlési szabályok értelmében a szolgáltató a szolgáltatás értékhatárát rögzítheti, ám ezt az előfizető által szabadon választható és igénybe vehető külön szolgáltatásként kell szerepeltetni az egyedi előfizetői szerződésben, a fogyasztók számára átlátható és egyértelmű módon.

A Vodafone emellett csak jelentős késedelemmel tájékoztatta panaszos fogyasztóit panaszaik kivizsgálásáról. A társaság az előírások értelmében köteles lett volna a hozzá beérkező számlapanaszokat 30 napon belül kivizsgálni és ennek eredményét – a fogyasztóvédelemről szóló törvény értelmében – a panaszosnak átadni, vagy 15 napon belül megküldeni. Ez azonban nem teljesült. A cég ezzel nem csak az előfizetői panaszok kivizsgálásának elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályait, de a saját általános szerződési feltételeiben rögzített szabályait is megsértette. Ezért további 6 millió forintos büntetést kapott.

A három hazai mobilszolgáltató egyébként is gyakran téveszti meg a fogyasztókat – állítja a GVH 2007. március 7-i sajtóközleményében. A Versenyhivatal 2004. és 2007. között összesen 380 millió forint bírságot szabott ki rájuk a fogyasztók megtévesztése miatt.

 

Félretájékoztatók

Az utóbbi hét két másik megbüntetettje az Union Biztosító Zrt. és a Whirlpool Magyarország Kft. Mindkét cég egyes tájékoztatásai kimerítették a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartás fogalmát – azaz a versenytörvénybe ütközőknek bizonyultak.

Az Union 2006. április 1-jétől több értékesítési csatornán (saját hálózathoz tartozó függő ügynökök, többes biztosítási ügynökök, biztosítási alkusz) keresztül olyan állításokkal értékesítette „Union-Smaragd” termékét, amelyek nem minden esetben feleltek meg a valóságnak (így például a szerződő által teljesített befizetésből és a kötvénykölcsönből származó összeg nem került teljes egészében befektetésre). A GVH a jogsértés megállapítása mellett 3 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a biztosítót.

A Whirlpool ezzel szemben internetes honlapján közölt 2005 márciusától 2006. november 16-ig javítási tevékenységével kapcsolatban olyan ígéreteket, amelyek nem teljesültek maradéktalanul (jelesül, hogy Budapesten és vidéken bizonyos időn belül kiszáll megbízott szerelője a meghibásodás bejelentésének megtételét követően). A rendelkezésre álló adatokból megállapíthatóan ugyanakkor nem működött olyan rendszer, amely révén a cég maradéktalanul eleget tudott volna tenni a tájékoztatásban tett vállalásának.

Az árukhoz kapcsolódó jótállás léte, érvényesítésének feltételei, a vállalkozás részéről a jótállás kapcsán nyújtott szolgáltatások teljesítésének ideje (ideértve a bejelentés utáni kiszállásra nyitva álló időtartamot is), illetőleg általában a javítás körülményei, gyorsasága olyan tulajdonságok, amelyek az adott áruhoz kapcsolódnak. Ezért az ezekre vonatkozó tájékoztatás alkalmas a vásárlásban, illetve a különböző versenyző termékek közötti választásban megnyilvánuló fogyasztói döntés befolyásolására. Vagyis a félretájékoztatás ebben az esetben egyet jelent a fogyasztók megtévesztésével.

Bár a GVH határozatában a Whirlpool magatartását jogsértőnek ítélte, mivel az “csak” saját honlapon valósult meg, pénzbírságot nem szabott ki.

 

Forrás: Gazdasági és Versenyhivatal, Nemzeti Hírközlési Hatóság

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás