fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Fogyasztók a BP ellen

 Egy különösen sikeres bojkott, amelynek kapcsán felmerült: igazi változás akkor lesz, ha előbb mindenki a saját háza előtt kezd söprögetni. 

A közelmúltban a legbefolyásosabb popsztárnak kikiáltott Lady Gaga turnébuszai sem BP üzemanyagokkal közlekednek, miután más hírességek után az énekesnő is csatlakozott a cég elleni nemzetközi civil fellépéshez. Az olajkatasztrófa miatt amúgy is szorult helyzetbe került vállalat alaposan megérezheti a lassan egymillió bojkottáló tiltakozását. 2010 áprilisa óta a BP tulajdonában lévő mélytengeri olajfúró torony műszaki hibája miatt a világon soha nem látott mennyiségű nyersolaj ömlött a Mexikói-öbölbe.

Mára több forrás is azt állítja, hogy a baj megelőzhető lett volna, ha a vállalat nem állítja le egy pár százezer dolláros biztonsági készülék beszerzését. Az olajvállalat több megoldással kísérletezik a hiba elhárítására, de láthatóan nem ura a helyzetnek. A június elején üzembe helyezett speciális gyűjtőszerkezet felhelyezése előtt a becslések napi 1000 hordó kiömlő olajról szóltak, a szkeptikus szakértők már 60 ezerről beszélnek. (Lapzártánkkor éppen úgy tűnik, hogy 780 millió liter olaj kiömlése után sikerült végleg megfékezni az olajszivárgást – a szerk.)

A brutális katasztrófa nem csak a környezetvédőket rázta meg, mára közel egymillió fogyasztó csatlakozott a BP és a hozzá tartozó márkák (Aral, Arco, Castrol) bojkottjához. Ez addig folytatódik, amíg a BP nem teljesíti jogi és anyagi kötelezettségeit az ügyben, vagyis amíg kártérítést nem fizet azoknak, akik elvesztették állásukat vagy jövedelmüket (például a helyi turizmusban dolgozók), kamatostul vissza nem fizeti a katasztrófaelhárítás költségeit, és elő nem áll egy pontos és működő tervvel a hasonló jövőbeli balesetek elkerülése érdekében. A vásárlás befagyasztása mellett a fogyasztói csoportok változatos eszközökkel fejezik ki nemtetszésüket.

 

CM, buli, dizájn

Több amerikai városban rendkívüli Critical Masst szerveztek, s a biciklis felvonulás fő állomásai a cég irodái voltak. Az egyik legrégebbi és legnagyobb amerikai környezetvédő szervezet, a Sierra Club felvilágosító házibulik szervezéséhez nyújt segítséget. Az érdeklődőknek ingyenes DVD-t küldenek az olajkatasztrófáról szóló kisfilmmel, amelyben arra is tanácsot adnak, hogyan kell felhagyni az olajfüggő életmóddal. A bulin lehet filmet nézni és vitatkozni, majd levelet írni Obama elnöknek, hogy tegyen további lépéseket.

A Greenpeace pedig versenyt hirdetett a BP új logójának kitalálására. A pályázatra kétezer alkotást neveztek, és huszonötezer szavazat alapján dőlt el, ki lett a győztes. A szervezet arra is ad ötletet, hogyan gyártsunk az új logóból matricát, és hogyan ragasszuk fel például a benzinkutak töltőpisztolyaira. Egy radikális csoport (Seize BP) csasztuskát is komponált aktivistáinak a BP irodaházak elé szervezett koncertekhez („Mit akarunk? Elkapni a BP-t! / Mikor akarjuk elkapni? Most! / Ho-ho-hey-hey / A BP mohósága tűnjön el!” stb.).

A BP benzinkútjait üzemeltető kisebb vállalkozások azonban arra hívják fel a figyelmet, hogy a bojkott sokkal érzékenyebben érinti őket, mit magát az olajvállalatot, mert az a nevét viselő kutaknak csak mintegy tizedét birtokolja. A többit szerződéses partnerek üzemeltetik, amelyeknek komoly veszteséget okoz, hogy a bojkottálók a kutakhoz tartozó boltokba sem teszik be a lábukat, pedig ma ezek adják egy töltőállomás forgalmának jelentős részét.

Nem kérdés, hogy jogos a bojkottálók felháborodása, ám érdemes elgondolkodni a fogyasztók felelősségén is. Az olajvállalkozások végső soron az ő olajéhségük miatt vágnak bele egyre kockázatosabb kitermelési módszerekbe (a műanyag palacktól az autózásig szinte minden alapanyagban van olaj). Ezért vannak, akik a bojkott helyett azt javasolják, hogy szálljunk ki az autóból, használjunk kevesebb műanyagot, és kezdjünk el átállni a megújuló energiák használatára. 

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 20. számában.

***

Tetszik a Tudatos Vásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre. Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk!
 
Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás