fbpx

| Frazon Zsófia

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A férfi, a szappan, a pamacs és a szőr

Míg néhány éve a szőrtelenítés férfiaknál maximum nyaktőig terjedt, a csupaszsági láz mára őket is elérte. Ám az új idők új szele sem tudta elfújni az olyan klasszikusokat, mint a borotvapamacs és -szappan.

Ki ne ismerné a Susogó mackók bábsorozatot, amelyben két vicces ruházatú mackópasi, Brendon és Sanya beszélgetnek a világ legégetőbb dolgairól egy lakótelep színfalai között. Aranyköpések, mobiltelefonok, tüntetés, főzőműsor, szappanopera, allergia, teleshop, sztárság, királyság – minden, ami belefér. Az egyik rész elején Brendon (B), aki egy susogós melegítőbe öltöztetett kancsal barnamedve, berohan a színre, kezében nyeles tükör, amit a pacskeros-hálótrikós jegesmedve, Sanya (S) kezébe nyom, majd izgatott beszélgetést kezdeményez:

„B: Olvastam az újságban, hogy milyen a férfiideál.

S: Aha.

B: Gondolkodom rajta, hogy metroszexuális legyek.

S: Mi van?

B: Szőrteleníteni fogok. Csak a hajam hagyom fent.

S: Sssszzz. Az fájni fog.”

Hát, ezt garantálom! De miről is dumál a két mackó?

 

A Brendon, a szőrös barnamedve által használt metroszexuális fogalom nem nemi orientációra utal (mint a hetero-, a homo- vagy a biszexuális), hanem egy új, férfiakra jellemző viselkedésmódra. A metropolisz szóból eredő kifejezés olyan nagyvárosi független férfi jelzője, aki sokat keres, és sokat költ, elsősorban divatra, kozmetikumokra és szépségápolásra, hiszen életének egyik legfontosabb része a testével és külsejével való foglalatoskodás. Na meg a szőreivel.

A szőrtelenség ugyanis az eddig hagyományosan femininnek tekintett szépségjegyeket bátran magára öltő metro-férfi egyik legszembeötlőbb tulajdonsága. „Na, most az is kérdés, hogy kiszedessem-e a szemöldököm? Vagy, vagy létezik-e egyáltalán szemöldököm? Hogy az egy képzeletbeli rész a sima, egybeolvadó szőrön belül, vagy nem?” – osztja meg Sanyával aggodalmát Brendon, a nagyon szőrös barnamedve.

Hogy Brendon mivel lát neki utat vágni a szőrtengerben, nem tudjuk meg. De reméljük, ő viszont tud róla, hogy az eldobható eszközök mellett továbbra is virul a tartós borotválkozóeszközöket és -kellékeket gyártó és forgalmazó cégek, márkák, boltok és weboldalak világa – az olcsóbb, egyszerű tárgyaktól a luxusmegoldásokig. A borotvapamacsok és -szappanok manapság ugyanis két, egymástól jól elkülöníthető fogyasztói szférában tűnnek fel: egyfelől a tudatos, zöld hétköznapokban, másfelől a luxuscikkek férfiimázs-nosztalgiától sem mentes világában.

 

Praktikusan, zölden?

Az ökotudatos férfiakhoz is szólt Könczey Réka és S. Nagy Andrea 90-es évek elején megjelent Zöldköznapi kalauz című könyve, amelyben praktikus tanácsokat találhatunk a zöld-tudatos hétköznapi élethez. A „Természetes szépség” fejezet „Fejbőr, haj és szakáll” című tematikus egységében a következőt olvashatjuk a férfiborotválkozásról: „Ne használj hajtógázas borotvahabokat és elemes vagy eldobható borotvát. A borotvaszappant pamaccsal habosítsd fel, vagy próbáld meg, milyen szakállal élni.”

Nos, nem vagyok biztos benne, hogy a szakáll minden férfinak (meg nőnek) vonzó megoldás, és hát, ugye, Brendon is épp a csupasz metroszexualitásra készül. Ha a klasszikus módszert választja, akkor ehhez szüksége lesz borotvapamacsra, pengés és kinyitható borotvára, szappanra, szappanos tálra és tükörre – nagyjából ez a minimál szett. Az eldobható eszközök használatához képesti lényeges különbség mégis a mozdulatsor: a techné, a mesterségbeli tudás. Amiről legtöbbünknek csak emlékei vannak – például a nagyszüleinél eltöltött nyarak idejéből. Szabómester nagypapám például mindig a műhelyben borotválkozott, öltönynadrágban és atlétában, a szabóasztalnál, az ablak előtt.

Kerek nagyítóüveges tükröt támasztott fel, egyenletes mozdulatokkal habosította a szappant, amit aztán pontosan és egyenletesen vitt fel az arcára a pamaccsal. Közben viccesen grimaszolt, ahogy az áll gödreit és a bajuszvonalat bekente. Aztán pengés borotvával lassú, határozott mozdulattal húzta a habot az állán fölfelé, csak úgy sercegett a tegnapi borosta! Kis lögybölés a vizestálban, aztán egy újabb csík. És így tovább. A végén a bajuszvonal. Majd arcmosás és törlés. Arcvizes paskolás. Borotválkozó eszközeit nagyon izgalmas tárgyaknak láttam akkor: a kerek nagyítós tükröt, a talpára állítható pamacsot, a zsilettpengét – amit persze meg sem érinthettem –, a csavaros borotvát és a szappanhabosításra használt kerek fémtálat. Mindezek a tárgyak a műhely egyik felső polcán laktak. 

Hogy apáink generációjából maradt-e olyan, aki nem váltott villanyborotvára vagy ideológiai okokból szakállra a hetvenes-nyolcvanas években, nem tudom. De lehet, hogy a borotválkozás is olyan, mint a palacsintasütés. Mint ahogy jófajta klasszikus palacsintasütő nélkül csak lesheted az „igazi” palacsintát, lehet, hogy a borotválkozáshoz is kellenek a jól használható, tartós saját tárgyak. Még akkor is, ha a napi művelet ezzel némileg hosszabbra is nyúlik. Aki pedig nem elégszik meg a sima pemzlikkel, azt a szőrre szakosodott luxustermékek világában olyan izgalmak várják, mint például a pamacsok sörtével vagy szürkeborzszőrrel, fa-, csont- vagy speciális műanyag nyéllel, borotvaszappanok glicerinnel vagy kecsketejjel. Pedig ahogy a kecskének a szakáll, medvének a szőr, a pasiknak sem áll rosszul a néhány napos borosta és a karakteres nevetőránc. De akkor mi van a többi szőrrel?

„B: És a szempilla az szőrnek számít?

S: Az, az. Az maga a szőr. A szőr az nem lehet szőrös. […]

B: És bikinivonalról hallottál már?

S: Brendon! Most hagyd abba!”

Oké! 

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 22. számában.

****

Tetszik a TudatosVásárló.hu és szívesen olvasod cikkeinket? Ez egy nonprofit oldal, a Tudatos Vásárlók Egyesülete tartja fenn. Minimális forrásaink vannak a működtetésre.
Kérjük, hogy te is támogass bennünket, hogy több hasznos cikket publikálhassunk! 

Oszd meg a cikket a facebookon! Klikkelj a cikk címe mellett!

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás