| Tudatos Vásárló
Fair trade termékek és forgalmazási csatornáik
Arra keressük a választ, hogy melyek a legjelentősebb fair trade termékek, és ezek hogyan kerülnek forgalmazásra Európában.
Eredetileg a méltányos kereskedelemből származó áruk nagy részét Európában alternatív kereskedelmi szervezetek vitték piacra, és speciális lerakatokon, pl. a “World Shop” fair trade bolthálózatokban árulták ezeket.
Önkéntesek által működtetett kisboltok
Az alternatív kereskedelmi szervezetek továbbra is fontos marketing csatornák a fair trade termékek számára, és a teljes eladás magas hányadát képviselik. A legtöbb boltot helyi szinten önkéntesek működtetik. Európában több mint 3 000 „World Shop” üzlet, és 70 000 eladási pont található, körülbelül 100 000 önkéntessel.
Szupermarketek
Mindegyikük meghatározó szerepet játszik abban, hogy tudatosítsák a társadalmilag és környezetileg is fenntartható, méltányos kereskedelem fogalmát. Minden EU tagállamban, ahol léteznek a fair trade védjegyek (mindenhol, kivéve Spanyolországot, Portugáliát és Görögországot, és egyelőre az új tagállamokat), a koncepció kezd bekerülni a kereskedelem fővonalába, és a méltányos kereskedelemből származó áruk a szupermarketekben is megtalálhatóak lettek. Néhány esetben az áruházak „saját márkájú” termékei is jogosultak a védjegy használatára.
Kakaó, tea, csokoládé
Jelenleg az EU-ban a következőek a legfontosabb méltányos kereskedelmi kezdeményezések útján eladott termékek, beleértve az alternatív kereskedelmi szervezeteken és a védjegyezésen átmenő árukat: a kávé, kézműves termékek (beleérve a textíliákat és ruhaneműt), tea, csokoládé, szárított gyümölcsök, méz, cukor és banán. Egyelőre csak a kávét, kakaót, teát, banánt, cukrot és mézet látják el külön védjeggyel. 1994-ben a számítások szerint a fair trade áruk teljes forgalma 175 millió euró volt az EU-ban. 1997-ben ez az érték az euró-régióban 200 és 250 millió euró között lehetett. 2001-ben pedig közel 500 milliós forgalomról számolhattunk be.
Banán és kávé
Az élelmiszeripari termékek képviselik a méltányos kereskedelmen átmenő termékek kiskereskedelmi forgalmának 60%-át, és ennek a fele kávéból származik. A fair trade kávé viszont csupán 2%-át képviseli az EU teljes kávéforgalmazásának. A méltányos kereskedelemből származó banán még viszonylag új „termék”, és körülbelül 0.2%-át adja a teljes uniós banánpiacnak.