fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Fair trade termékek és forgalmazási csatornáik

Arra keressük a választ, hogy melyek a legjelentősebb fair trade termékek, és ezek hogyan kerülnek forgalmazásra Európában.

Eredetileg a méltányos kereskedelemből származó áruk nagy részét Európában alternatív kereskedelmi szervezetek vitték piacra, és speciális lerakatokon, pl. a “World Shop” fair trade bolthálózatokban árulták ezeket.

Önkéntesek által működtetett kisboltok
Az alternatív kereskedelmi szervezetek továbbra is fontos marketing csatornák a fair trade termékek számára, és a teljes eladás magas hányadát képviselik. A legtöbb boltot helyi szinten önkéntesek működtetik. Európában több mint 3 000 „World Shop” üzlet, és 70 000 eladási pont található, körülbelül 100 000 önkéntessel.

Szupermarketek
Mindegyikük meghatározó szerepet játszik abban, hogy tudatosítsák a társadalmilag és környezetileg is fenntartható, méltányos kereskedelem fogalmát. Minden EU tagállamban, ahol léteznek a fair trade védjegyek (mindenhol, kivéve Spanyolországot, Portugáliát és Görögországot, és egyelőre az új tagállamokat), a koncepció kezd bekerülni a kereskedelem fővonalába, és a méltányos kereskedelemből származó áruk a szupermarketekben is megtalálhatóak lettek. Néhány esetben az áruházak „saját márkájú” termékei is jogosultak a védjegy használatára.

Kakaó, tea, csokoládé
Jelenleg az EU-ban a következőek a legfontosabb méltányos kereskedelmi kezdeményezések útján eladott termékek, beleértve az alternatív kereskedelmi szervezeteken és a védjegyezésen átmenő árukat: a kávé, kézműves termékek (beleérve a textíliákat és ruhaneműt), tea, csokoládé, szárított gyümölcsök, méz, cukor és banán. Egyelőre csak a kávét, kakaót, teát, banánt, cukrot és mézet látják el külön védjeggyel. 1994-ben a számítások szerint a fair trade áruk teljes forgalma 175 millió euró volt az EU-ban. 1997-ben ez az érték az euró-régióban 200 és 250 millió euró között lehetett. 2001-ben pedig közel 500 milliós forgalomról számolhattunk be.

Banán és kávé
Az élelmiszeripari termékek képviselik a méltányos kereskedelmen átmenő termékek kiskereskedelmi forgalmának 60%-át, és ennek a fele kávéból származik. A fair trade kávé viszont csupán 2%-át képviseli az EU teljes kávéforgalmazásának. A méltányos kereskedelemből származó banán még viszonylag új „termék”, és körülbelül 0.2%-át adja a teljes uniós banánpiacnak.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás