• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Fahéj: egészséges, de csak mértékkel!

2019.01.22. /

A téli időszak egyik legkedveltebb fűszere a fahéj. Talán kevesen tudják viszont, hogy természetes aromaanyaga, a kumarin miatt szélsőségesen nagy mennyiségben fogyasztva a fahéj károsítja a májat, súlyos esetben májgyulladást okoz. Mi az egészséges mennyiség? Mennyi fahéjat együnk? És mennyit adhatunk a gyerekeknek?

Veszélyes-e a citrusok héja - mielőtt belereszelnéd a sütibe, bedobnád a teába
Mennyire kell komolyan vennünk, hogy a citrusok héja veszélyes? Tényleg felejtsük el a teába dobott citromkarikát? Mossunk kezet citromfacsarás után?

A fahéj (Cinnamomum zeylanicum, Cinnamomum verum) közismert és kedvelt fűszer, használják süteményekhez, kompótokhoz, édes levesekhez, forralt borhoz, rizses ételekhez és sok más étel ízesítéséhez. Kapható darabokban és őrölve is - természetesen itt is érvényes, hogy a frissen őröltnek jobb a zamata.

A fahéjat adó fa ágairól lefejtett sötétbarna kérget használjuk fűszerként. A lehántolt kérget egy napig száradni hagyják, majd a külső részt eltávolítják. A megmaradt belső réteg száradás közben összetekeredik az általunk ismert fahéjtekerccsé. A boltok polcaira ebben a formában, illetve ennek őrleményeként kerül. Kumarin-tartalma miatt viszont kerülni kell a szélsőségesen magas fahéj fogyasztást.

 

Mi fán terem a kumarin?

A kumarin egy természetes aromaanyag, ami néhány növényben (pl. borsmenta, levendula), s így több élelmiszerben is megtalálható - mind közül a fahéj tartalmazza a legnagyobb mennyiséget. A fahéj kumarin tartalma fajtától függően meglehetősen változó: kilója 2100-4400 mg-ot tartalmaz. Ráadásul, a kumarin elnevezés egy konkrét vegyületet és egy vegyületcsoport is jelöl, ezért lehet kuszaság a hatásait illetően. Néhány kumarin-vegyület befolyásolni tudja a véralvadást, de például a fahéjban nincs ilyen vegyület. A kumarin egészségkárosító hatása bizonyított: nagyobb mennyiségben károsítja a májat, súlyosabb esetben májgyulladáshoz vezet és sárgaság alakulhat ki.

 


Iratkozz fel a Tudatos Vásárló Tesztek hírlevelére, hogy azonnal értesülj az újonnan megjelenő tesztjeinkről.

* indicates required

Az európai piacon jellemzően a Ceyloni és Cassia fahéj fordul elő az élelmiszerekben, az utóbbinak sokkal magasabb a kumarintartalma és olcsóbb is, ennek köszönhetően nagyon elterjedt a felhasználása. Az értékesítő általában nem tudja, hogy a termékben melyik fajta található, ráadásul jellemzően zárt csomagolásban kapható, amelybe felbontás nélkül nem látunk bele. Ha egész tekercset veszünk és magát a fahéjtekercset is látjuk, akkor van némim esélyünk, hogy megtudjuk, mit veszünk: az egy nagy göngyölt rétegű a Cassia, a szivarhoz hasonló, több vékony rétegben feltekerődött a Ceyloni típus.

 

Hol az egészséges határ?

Az élelmiszerekben megtalálható kumarin mennyiség határértékhez van kötve. Az élelmiszeripar felelős azért, hogy a határértéket betartva, azt meg nem haladó kumarintartalmú termékek kerüljenek forgalomba. Például süteményekbe, müzlibe, gabonapelyhekbe fahéjjal, vagy fahéj aromával kerülhet. Ezek esetén a „túladagolástól” nem kell tartani, mert erős aromája miatt már rontaná az élelmiszer érzékszervi tulajdonságát.

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) által 2008-ban megerősített napi megengedett mennyiség testtömeg-kilogrammonként 0,1 mg. Ez például egy 50 kg-os személy esetén naponta 5 mg kumarint, egy 20 kg-os kisgyermek esetén viszont mindössze 2 mg kumarint jelent. A vizsgálataik alapján 1-2 hétig a megengedett érték háromszorosának bevitele még nem jelent veszélyt. Egyébként a vizsgálatok során az eddigi legkisebb kumarin dózis, ami már májkárosodást okozott 25 mg volt.

Az élelmiszerekben megtalálható fahéj mennyisége általában nagyon kevés, átlagos fogyasztással a kumarin bevitel nem okozhat problémát.

Az élelmiszerekben megtalálható fahéj mennyisége általában nagyon kevés,
átlagos fogyasztással a kumarin bevitel nem okozhat problémát.

Persze volt már arra példa, hogy például ropogós fahéjas, elsősorban gyermekeknek szánt falatkák kumarin tartalma átlépte a határértéket, de mivel a határértékét elérő - vagy azt kismértékben meghaladó - élelmiszerek folyamatosan fogyaszthatók egészségkárosodás nélkül, ezért annak kismértékű túllépése még nem jár kockázattal.

 

Kire figyeljünk oda?

A gyerekekre, mert számukra több fahéjas ízesítésű terméket gyártanak, és könnyen egyoldalúvá válhat a táplálkozásuk. Általában ezek cukrozott reggeliző pelyhek, amelyekből testtömegkilogrammra vonatkoztatva elképzelhető, hogy jóval többet elfogyasztanak, mint a határérték, vagy mint a csomagoláson lévő ajánlott mennyiség. Jó, ha tudatában vagyunk annak is, hogy bizonyos időszakok, ünnepek alatt hajlamosak vagyunk több fahéjat fogyasztani. Ilyen például a karácsony, amikor sütibe, kekszbe, teába, kávéba is kerül belőle.

Az élelmiszerekben megtalálható fahéj mennyisége általában nagyon kevés, átlagos fogyasztással a kumarin bevitel nem okozhat problémát.

Német kutatók mérési eredményeiből kiderült, hogy kikerülhetetlen karácsonyi édességükből,
a fahéjas csillagból gyermekeknél a napi 3, a felnőttek esetében
a napi 15 nagyobb darab már eléri a megengedett maximális kumarin mennyiséget.

Egy svájci illetékes hivatal, a Bundesamt für Gesundheit munkatársai azt javasolják, hogy gyermekek naponta 75 grammnál többet ne fogyasszanak fahéj tartalmú müzliből, süteményből, mézeskalácsból. A Foodwatch berlini székhelyű laboratórium tájékozódásul megadta egy-két általuk vizsgált élelmiszer mért kumarinértékét: müzlik 0,5-33 mg/kg, tejtermékek 0,5-4,3 mg/kg, teafüvek 91-965 mg/kg, viszont csecsemőtáplálásra készült ételeknél minden esetben 0,5 mg/kg-nál kisebb értéket mértek.

Rajtuk kívül a várandósoknak, illetve a májbetegeknek érdemes óvakodni a fahéjas ételek túlzott fogyasztásától.

 

Miért együnk fahéjat?

Teszt: eper 22, különböző hazai szupermarketben és fővárosi piacon kapható földieper növényvédőszermaradék-tartalmát vizsgáltuk. 
Teszt: banán 15, különféle matricával ellátott (márkázott), áruházláncokban, bioboltokban vagy biopiacon kapható banán növényvédőszer-maradék tartalmát teszteltük.

Nyugodtan együk, csak az előzőekben leírt tényezőket kell figyelembe venni. Só- és cukortúltengésben szenvedő táplálkozási kultúránkon is segíthetünk vele, ha a megszokott ízeken hangolunk egy kicsit, merjünk kísérletezni!

A változatos ízeket, kevesebb só- és cukorhasználat mellett aromás főzéssel, párolással is elérhetjük. Például a főtt rizshez különösen illik a fahéj, a gyümölcsleveseknél pedig adja magát a fahéjas, szegfűszeges, citromhéjas vagy akár levendulás ízesítés a túlzott cukrozás helyett.

 

Fahéj és a cukorbetegek

Újabban csodaszerként jellemzett fahéj készítményekkel (főként étrendkiegészítő tabletták formájában) találkozhatunk, ami „mindent is”, de a cukorbetegséget végképp gyógyítja, ami ebben a formában azért erős túlzás. Óvakodjunk a csodás gyógyulást ígérő készítményektől és ne higgyük, hogy a „szépen” reklámozott – és esélyesen be sem vizsgált – fahéjtablettára simán lecserélhetjük az orvosunk által beállított gyógyszerünket.

A fahéj jótékony hatású a 2-es típusú cukorbetegség, a metabolikus szindróma, az inzulinrezisztencia, a magas vérzsírszint és az ízületi gyulladás esetén.

Jelenleg a fahéjat tipikusan a 2-es típusú cukorbetegség, a metabolikus szindróma, az inzulinrezisztencia, a magas vérzsírszint és az ízületi gyulladás esetén kifejtett jótékony hatásaira hivatkozva árusítják. Egyre több vizsgálat foglalkozik a feltételezett antioxidáns, gyulladáscsökkentő és antibakteriális hatásával is. A meglévő étrendi és gyógyszeres terápia kiegészítéseként valóban hatékonynak bizonyult 2-es típusú cukorbetegek esetén egyes vizsgálatokban (jobb vércukor-anyagcsere értékek), de általában napi 1 grammot meghaladó esetben/kivonat formájában volt jótékony hatása és összességében elmondható, hogy még több kutatásra van szükség a hatásosságának feltérképezéséhez. A fahéjban lévő aktív hatóanyagok azonosítása még kérdéses a hatásai kifejtésében, például az említett szénhidrát-anyagcsere javításának tekintetében is tisztázatlan, hogy mely vegyületei játszhatnak szerepet.

Az alapanyagként felhasznált fahéj fajtájától függően jelentős kumarin bevitellel számolhat az, aki tartósan több grammnyi fahéjjal egészíti ki az étrendjét, mivel a kiegészítőkön sok esetben nincs feltüntetve, hogy milyen fajtájú fahéjat tartalmaz.

 

Összegzésül

A változatossággal és a mértékletességgel teszünk a legtöbbet az egészségünkért. Nem érdemes túlzásokba, sem pedig a ló túlsó oldalára esni és kumarin tartalma miatt teljesen feleslegesen kihagyni egy sokoldalúan felhasználható, ünnepi hangulatot hozó fűszert a táplálkozásunkból. A legfontosabb a fahéj esetén is a mérlegelés. A sokszor szakmailag nem kellően megalapozott cikkek és hírek keltette pánik pedig nem azonos a tudatos fogyasztással.

A cikk frissítéséért köszönet Diviánszy Ágnes dietetikusnak! A cikk az Innovációs és Technológiai Minisztérium FV-I-18-19 jelű pályázat keretében frissült 2018-ban.

Képek: pixabay.com


Ha te is egy vagy a több mint egymillió olvasónkból, támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fejlesztését.

Így tudsz hozzájárulni:
 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000 Ft adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség. 

   

 

Bármennyit adhatsz, minden apró hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete

Bank neve:    Magnet Bank

Számlaszám:    16200106-00108490-00000000

IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000

Swift: HBWEHUHB

Köszönjük! Az eddig összegyűlt összegről és a gyűjtés állásáról itt találsz további információkat.


 



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében