fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Ezt üzenitek a méltányos kereskedelemről

“Bármilyen érző lény kihasználása méltánytalan. Ébredj, rajtad is múlik, tedd hozzá a picike részedet, mert igenis számít!” Idén a Facebookon kértünk Benneteket, mondjátok el, miért fontos Nektek, hogy egy termék méltányos kereskedelemből származzon. Válaszaitok akár karácsonyi üzenetnek is beillenének – most egy kicsit büszkélkedünk Veletek.

A Fairtrade 2020-as terve Téged is (meg)érint
A klímaváltozás, éhezés, kizsákmányolás korában az etikus kereskedelem reményt adhat. A Fairtrade globális terveit olvasva elsírod magad, aztán mész, és veszel egy tábla etikus csokit.

Minden vásárlás számít!

A TVE álláspontja szerint nekünk, fogyasztóknak is részt kell vállalnunk abban, hogy az általunk fogyasztott termékek méltányos körülmények között készüljenek.
Ezt tehetjük úgy, hogy a Fairtrade, azaz a méltányos kereskedelemből származó terméket választjuk, és úgy is, hogy aktív állampolgárként felszólítjuk a döntéshozókat, a cégek vezetőit a méltó termelési körülmények megteremtésére.

A méltányos kereskedelem elmondhatatlanul fontos érték ma, amikor

• a klímaváltozás miatt évente 12 millió hektárnyi mezőgazdasági terület válik terméketlenné;

• a fiatalok nem a mezőgazdálkodásban látják a boldogulásukat;

• nők termelik meg a Föld élelmiszerkészletének 60-80%-át, ennek ellenére az elmúlt fél évszázad alatt a szegénységben élő nők száma 1,5-szeresére nőtt;

• nagyjából 168 millió gyerekmunkás dolgozik, nagyrészük a mezőgazdaságban;

• miközben az informatikai termékekhez elengedhetetlenül szükséges, ezért magas áron forgalomba kerülő fémeket termelik ki, a bányák munkásai a legveszélyesebb és legkevésbé megbecsült munkát végzik a világon

Most pedig lássuk, mit üzentetek nekünk Ti a Fairtrade-ről:

1. A méltányos termék valódi törődés

„A vásárlók többsége nem tudatos vásárló, bármit leemel a polcról. Ezért ha többségben fair trade termékeket kínálnának, a vásárlók – habár nem szándékosan -, de kevesebb kárt okoznának.”

“A Fairtrade címke biztosít engem arról, hogy a termék előállításakor szociális, gazdasági és ökológiai szempontokat is figyelembe vettek.”

“Minden döntésemmel támogatok egy folyamatot, amely hatással van a környezetemre, illetve a társadalomra. Célom az, hogy az általam elindított hatásfolyamatokkal ne romokat hagyjak magam után, hanem egy “jobb világot”, éppen ezért fontos a méltányos kereskedelem. Így nem csak beszélek arról, hogy környezetvédő vagyok és fontos számomra a társadalmi igazságosság, hanem apró döntéseimmel is CSELEKSZEK a hétköznapjaimban, és ezzel elindítom a #pillangóhatást ami talán végül egy jobb világot eredményez.”

A Fairtrade története akkor kezdődött, amikor mexikói gazdák egy csoportja harcba szállt azért, hogy tisztességes árat kapjanak kávéjukért. Az első Fairtrade-védjegyes kávét 1988-ban egy holland szupermarketben emelhették le a polcról – a logó hamarosan megjelent a banánon, teán és csokoládén, a boron is.

A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait. A méltányos kereskedelemben részt vevő felek minden esetben egyedi árat alakítanak ki, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, sőt, ökológiai körülményeket.

2. Kevesebb kizsákmányolás és gyerekmunka

“A méltányos kereskedelem etikus. Szeretnék abban a tudatban élni, hogy a választás szabadsága, a jól-lét nem kiváltság, hanem minden ember alapjoga. A méltányos kereskedelemre, mint ehhez szükséges alapvető eszközre tekintek.”

„Csökken a lehetősége, hogy gyerekeket, nőket kizsákmányolhassanak, méltatlan, veszélyes körülmények között dolgoztassanak.” 

„Tartozunk annyival másoknak, hogy ne az ő kizsákmányolásuk árán jussunk hozzá ahhoz, amit szeretünk.”

„ A kizsigerelés nem visz előre, sokkal inkább romboló hatással bír.”

„Mindenki megérdemli, hogy emberi körülmények között éljen és dolgozzon.”

„Mindannyian emberek vagyunk, a megélhetésért és a boldogságért küzdünk a világ minden országában, függetlenül attól, hogy éppen hova, milyen körülmények közé születtünk.”

“Nem szeretném, hogy a világ bármely pontján gyerekeket dolgoztassanak azokért a termékekért, amit én az áruházakban megveszek. Ez is része a tudatos vásárlásnak.”

Olvasnivaló:

Érzed a diszkrimináció ízét a csokidban? – A Fairtrade nem csak a tisztes minimál árat garantálja a termesztőknek, de a nemi alapú bérkülönbségek ellen is fellép a világ minden táján. A munka több mint kétharmadát végzik, de csak a jövedelem negyedét kapják az asszonyok az átlagos elefántcsontparti kakaóültetvényeken. A fairtrade csokoládéba harapva viszont nyugodt lehet a lelkiismereted.

Több mint nyolcezer éve esszük, és van belőle Fairtrade

Míg Ázsiában már közel 8000 éve a rizs a legfontosabb táplálék, az utóbbi időben az egész világon nagyon népszerűvé vált. Az előrejelzések szerint a hántolt rizs iránti igény 2035-re 25%-kal nő a jelenlegihez képest, a népességnövekedés és a magasabb kalóriabevitel miatt. A Fairtrade rendszerben a rizs és egyéb gabonafélékre kialakított szabványok lehetővé teszik, hogy a termelők számukra kedvezőbb megállapodásokat kössenek.

A Fairtrade rendszerben minimum felvásárlási ár van a rizsre is. Ha egy kereskedő Fairtrade rizst szeretne árulni, el kell fogadnia ezt a minimum árat abban az esetben is, ha a piaci ár alacsonyabb.

3. Korrekt partnerség

“Az, aki képes elkészíteni egy terméket, amire szükségem van, megérdemli, hogy legalább olyan jól éljen, mint én, aki megveszi azt. MERT EGYENLŐK VAGYUNK.”

“Fontos, hogy a kereskedelem legfontosabb szereplői, akik a terméket előállítják, igazságos bérezésben részesüljenek.”

“Így fel lehet hívni a (még) nem méltányos kereskedelmi láncok tagjainak figyelmét is a problémákra.”

“Igazi partnerségnek kell létrejönni a hátrányos helyzetű termelők és a fejlett országok között.”

“Ha a korrekt feltételekkel működő cégek, gazdaságok tönkremennek, embertelen lesz a világ.”

A védjegyet odaítélő szervezetek (mint például a Max Havelaar, Transfair, The Fairtrade Foundation/UK) mind az FLO tagjai (Nemzetközi Fairtrade Címkéző Szervezetek), amely az EU és nemzetközi szinten koordináló szerepet tölt be. Az odaítéléssel foglalkozó szervezetek lefektetik azokat a kritériumokat, amiknek meg kell felelni egy fair trade védjegyet viselő terméknek.

Az odaítéléssel foglalkozó szervezetek felelősek a termelők, importőrök és kereskedők folyamatos ellenőrzéséért, hogy azok biztosan megérdemeljék a fair trade védjegyek használatát, és hogy szigorúan betartsák a kritériumokat.

Olvasnivaló:

Édes-keserű tények a cukorról – A Fairtrade mozgalom célja, hogy a gazdálkodók arányosan részesüljenek az évi 47 milliárd dolláros forgalmat bonyolító cukorexport bevételeiből. Az általuk termesztett cukornádból előállított cukor csokoládé, jégkrém, keksz vagy rum formájában kerül a boltok polcaira.

4. Mert fenntartható

“A vásárlót megilleti a minőségi áru, az eladót a munkájának és ráfordított energiáinak anyagi támogatása, a környezetünket pedig a védelem, hogy előbbi kettő kölcsönhatása maximálisan óvja azt!”

„Szerintem hosszú távon csak ez fenntartható. Idealista vagyok, na.”

“Szemléletváltásra van szükség a kereskedelemben. A többi ember és a bolygónk jövője miatt is.”

“Meg kell becsülni az emberi és természeti erőforrásokat.”

“Igazából a jövő múlik rajta. Szétfogyasztjuk a Földet, összekeverjük az igény és szükséglet fogalmát. Meg kellene tanulnunk, hogy a kevesebb is lehet elég. Miközben arra törekszünk, hogy mindenünk meglegyen, csak egyre szegényebbek leszünk.”

“Azért fontos a méltányos kereskedelem, mert minden embert megillet az a munkabér, amiből tisztességesen, gyermekei dolgoztatása nélkül meg tud élni.”

“Nehezen mondok le a csokiról, de így nyugodtabb a lelkiismeretem.”

5. Méltányos textilipar

“Erkölcsileg nincs rendben, hogy a gyermekem úgy hordhat “cuki” ruhát, hogy azt egy vele egyidős gyermek készíthette. ,Nem ülhetek kényelmesen a kanapéban egy kávéval a kezemben, amely valakinek a véres keze munkája, és még számtalan termék, kényelmi cikk van, ami nekünk már alap, az másnak kemény, kegyetlen munka, kizsákmányolás. Mindenkinek egyenlő joga van ahhoz, hogy élhető, szabad életet éljen.”

“A mai kereskedelmi gyakorlat inkább méltánytalan ( és nem csak az előállítókkal), ez pedig nem fair.”

Olvasnivaló:

3 ruhacímke, ami garantáltan menő – Az európai szabványok szerint létezik fairtrade minősített ruhagyártás és fairtrade alapanyag, azaz pamut. A Fairtrade címke garantálja, hogy a gyártás során figyelmet fordítottak a munkakörülményekre, a bérezésre és a környezeti fenntarthatóságra. Érdekesség, hogy a logó alá minden esetben oda kell írni, hogy mivel érdemelte ki a termék a védjegyet, például azzal, hogy elérte a tisztességes megélhetést biztosító bér kifizetését. https://tudatosvasarlo.hu/cikk/3-ruhacimke-ami-garantaltan-meno

A Fairtrade globális célja, hogy 2020-ban a Földünk egy olyan hely legyen, ahol:

• a kereskedelemből származó nyereség egyenlőbben oszlik el;

• az emberi jogokat a termelés minden lépésénél tiszteletben tartják;

• az üzleti világ méltányosságban is jobban teljesít;

• a tisztesség és az igazság az első;

• a politikusok és döntéshozók aktívan segítenek egy olyan kereskedelmi környezet létrehozásában, amely biztosítja, hogy a munkások megkapják a létminimumhoz szükséges jövedelmet.

A Fairtrade egyedül persze hiába is fogalmaz meg efféle célokat, közelebb kerülni hozzájuk csakis a kormányok, vállalatok, a civil társadalom és a termelők, munkások és a tudatos vásárlók aktív segítségével lehetséges.


Ezt a tartalmat az International Visegrad Fund támogatta, az Európai Unió #GoEAThical projektje társafinanszírozta. ‘V4 Cooperation for moving forward fair trade as a socially innovative economic model’ (21810223).

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás