• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Az etikus vásárlás

2005.03.18. /
Globális problémák és gyakorlati megoldásaik: tényleg lehet szerepe a fogyasztóknak az állatkísérletek, a nemzetközi fegyverkereskedelem, a fajok kipusztulásának megállításában?

Egyre több olyan problémával kell szembenéznünk, amelyek érzésünk szerint túlnövik egyéni hatókörünket: globális felmelegedés, fajok kipusztulása, állatkísérletek, üzemi mezőgazdaság terjedése, fegyverkereskedelem, vagy az emberi jogok figyelmen kívül hagyása – csak hogy néhányat említsünk. Sokakat megrémít az előbbiekkel jellemezhető jelen helyzet, az egyén tehetetlennek érzi magát, tipikus reakciója, hogy „én semmit sem tehetek”.

Ugyanakkor egyre többen hisznek abban, hogy a dolgokra hatással lehetünk, és etikus fogyasztásunkkal ösztönözni tudjuk a fenntartható gazdálkodást, amely nem zsákmányol ki és nem szennyez. Sokan gyakran nem látják értelmét, hogy kampányokat vagy politikai pártokat támogassanak, ám az etikus fogyasztás mindenki által elérhető, gyakorlati és hatásos eszköz a kezünkben.


Mi is az etikus fogyasztás?
Egyszerűen fogalmazva azt jelenti, hogy olyan termékeket, szolgáltatásokat vásárolunk, amelyeket etikusan működő vállalatok etikus módon állítottak elő, illetve forgalmaznak. Bár az „etikus” fogalom mást jelenthet minden cégnek és fogyasztónak, valójában azt jelenti, hogy nem okozunk fájdalmat senkinek, és nem zsákmányoljuk ki sem az emberiséget, sem az állatvilágot, sem a természeti környezetet.

Az etikus vásárlás gyakorlata
Az etikus vásárlást több mindent jelenthet.
Támogató vásárlás: olyan termékeket vásárol vagy részesít előnyben a fogyasztó, amelyeket méltányos kereskedelemi csatornákon forgalmaznak, biogazdálkodásból származnak, erőszakmentesen készülnek. Mivel ez az úttörő vállalatokat közvetlenül befolyásoló eszköz, ez a legfontosabb.

Ellenző vásárlás: elkerüljük olyan termékek vásárlását, melyeket helytelenítünk, mint például a szennyező autók vagy a hizlalóketrecből, ketreces tojótyúk tartásból származó tojások.

Vállalat-alapú vásárlás: azt jelenti, hogy a vállalatot, mint egészet kezeljük. Például a Nestlé bojkottja a cég összes márkája, összes leányvállalata ellen szólt annak érdekében, hogy a harmadik világban folytatott anyatejjel kapcsolatos marketingjének megváltoztatására kényszerítsék.

Teljesörű megközelítés: az előző három módszer kombinációját jelenti, vagyis amikor azt értékeljük, melyik márka a legetikusabb, egyszerre figyelünk az egész vállalatra, annak összes termékére.


Az etikus fogyasztás előnyei
Az etikus termékek vásárlásával közvetlen támogatást nyújtunk a haladó gondolkodású vállalatok számára fejlesztve a fennálló állapotot, ugyanakkor gyengítünk olyanokat, akik a profit érdekében helytelenül járnak el, csalnak, szabálytalankodnak, visszaélnek piaci erejükkel.
Például, ha veszünk egy öko-mosogatószert, annak árával támogatjuk előállítóit és forgalmazóit, hogy az illető cégek környezetkímélő technológiába és termékük reklámozásába fektethessék bevételeiket. Ugyanekkor a régi mosogatószert már nem vásároljuk többé, így annak előállítói elesnek a bevételtől, és ösztönözve érezhetik magukat arra, hogy változtassanak gazdálkodási módjukon.

Mindenki vásárlásra kényszerül, de az etikus fogyasztó minden egyes vásárlása alkalmával megkülönbözteti a terméket és a vállalatot is.

Az etikus vásárlás társadalmi előnyei nagyon széleskörűek lehetnek. Ösztönzi az innovatív termékeket és vállalatokat; ugyanakkor gátolja azokat, akik nem vesznek tudomást tevékenységeik környezeti és társadalmi következményeiről. Az etikus vásárlás jegyében a fogyasztónak lehetősége van arra, hogy beleszóljon, milyen módon állítsák elő az általa is fogyasztott terméket, és hogyan működjön az azt előállító vállalat.
Az etikus fogyasztás nem helyettesít más politikai akciókat, illetve nem csak az egyéni fogyasztásra vonatkozik. Az „etikus beszerzést” például szervezetek, klubok, kereskedelmi egyesületek, vállalatok, helyi hatóságok, önkormányzatok illetve állami intézmények is alkalmazzák már világszerte.


Egy példamutató ország – a brit etikus fogyasztók

Nagy-Britanniában az utóbbi években sok változás történt az etikus befektetések, az etikus fogyasztás terén, különböző akciók, fórumok, kampányok következtében:

- 2004-ben a lakossági hulladék 14,5 %-át újrahasznosítják, míg 2000-ben ez az arány csak 9,4 % volt;
- 2001-ről 2002-re 13 %-kal nőtt a piacon etikusként pozícionált termékek és szolgáltatások eladása;
- 1998. és 2003. között 75,6 millió fonttal nőtt a Fair Trade védjegyes termékek forgalma;
- 2003-ban az Európai Parlament megtiltotta az állatkísérleteket a kozmetikaiparban;
- 800 ezer család (körülbelül 5 millió farmer és munkásember) állít elő és forgalmaz Fair Trade-jelzett termékeket;
- brit a fogyasztók 65 %-a állítja, figyel arra, hogy ne térjen vissza olyan márkák fogyasztására, amelyet már bojkottáltak egyszer;
- 2004-ben 4000 a biogazdálkodók (farmerek) száma, míg 1997-ben ugyanez a szám 800 volt;
- a brazil Amazonas-menti őserdőkből 1 millió hektárnyit minősítettek őshonosnak a Forest Stewardship nevű civilszervezet jóvoltából;
- 2003. decemberében 470 ezer ember dolgozott etikai szempontból átvilágított alapítványokban, ugyanez a szám 137 ezer volt 1997-ben;
- 2002. és 2003. között 16,5 %-kal nőtt a biogazdálkodással művelt területek nagysága (kb. 726 400 hektárnyi föld);
- a brit háztartások 6 %-ánál fordul elő vegetáriánus;
- 2002. és 2003. között 1 015 milliárd font értékben adtak el biotermékeket.

Reméljük hamarosan Magyarországon is hasonló eredményekkel büszkélkedhetünk.

Az „Introduction to Ethical Consumer", az Ethical Consumer kiadványa alapján. Felhasználva a kiadó engedélyével. Fordította és adaptálta: Fertetics Mandy.



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében