| Tudatos Vásárló
Elvárható és remélt szolgáltatások a wellness szállókban
Mindenki vágyik egy kis lazulásra, amire megfelelő terep lehet a töretlen népszerűségnek örvendő wellness-szállodák egyike. Mit várhatunk el ezektől, és mit tehetünk, ha a felét sem kapjuk annak, amit reméltünk?
A wellness-szállodák növekvő népszerűségének még a válság sem vetett gáncsot. De vajon tudjuk-e, mit is takar pontosan a csábító wellness kifejezés? Ha a válaszunk nem, ne csüggedjünk: senki sem tudja. A wellness ugyanis jogilag nem pontosan meghatározható szolgáltatás.
Wellness lehet bármi, ami segít megteremteni a lelki és testi nyugalmunkat: fürdőzés, sport, reformtáplálkozás vagy mindezek tökéletes pihenéssé összegyúrt kombinációja. Ezen tevékenységek űzése elméletileg bárhol lehetséges, de talán nem véletlen, hogy az oly megfoghatatlan fogalomra egész szolgáltatási centrum- és szállodahálózat épült.
Bár azt hihetnénk, hogy más egészségügyi tevékenységet folytató intézményekhez hasonlóan a wellness-szállodákra is vonatkozik valamilyen minősítési rendszer, ez sajnos nem így van.
Míg a jogilag sokkal pontosabban körülhatárolt gyógyszállókat szigorúan ellenőrzi és nyilvántartja az ÁNTSZ, addig a wellnesshotelek esetében nincs hasonló minősítési rendszer. A ma hivatalosan Magyarországon működő harminckét gyógyszálló listája megtalálható az ÁNTSZ honlapján, így előre ellenőrizni tudjuk, hogy a pihenésünkhöz kiválasztott szálloda valóban azt nyújtja-e, amit ígér.
Ha utóbb kiderül, hogy mégsem, panaszunkkal nyugodtan fordulhatunk az ellenőrzést végző ÁNTSZ-hez. A wellness-szállók esetén azonban marad a tanácstalanság: ha nem azt kapjuk, amire számítunk, akkor nyeljünk egy nagyot, és igyekezzünk a kellemetlenségek ellenére jól érezni magunkat, vagy panaszkodjunk, hátha sirámunk meghallgatásra talál?
239/2009. (X.20.) Kormányrendelet: a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről.
Felszereltségi minimum
Bár jelenleg a jogi szabályozás szövevényes, ahhoz, hogy meg tudjuk ítélni, valóban wellness-szállóba érkeztünk-e, a következőket vegyük sorra.
A wellness-szállók legalább három csillaga, egy beltéri vagy kültéri medencéje, egyféle szaunája vagy gőzfürdője van, masszázst, arc-, test-, kéz- és lábápolási lehetőségeket kínál, fitnesztermében kardiogépek és edző várja a betévedőket, éttermében reform- és vegetáriánus ételek között is válogathatunk.
A kikapcsolódást segíthetik a rendszerint elérhető aerobic- vagy egyéb sportolási és mozgásprogramok, valamint a közösségi, kulturális és zenei események. A wellness-szálló elengedhetetlen kelléke az egy fő szakirányú végzettségű dolgozó.
Jelenleg a jogi környezet változásának köszönhetően a fogyasztó nehezen találhatja meg az elvárható követelményeket, azonban a jelenleg már nem hatályos, de még elérhető 45/1998. IKIM rendelet melléklete, továbbá a www.hotelstars.hu oldalon megfogalmazott szakmai követelmények jó kiindulási pontnak mutatkoznak a wellness mibenlétéről történő tájékozódáshoz
Az extrák
A felsoroltak meglétét nem árt előre ellenőrizni. Ha a szálloda honlapján nem írnak például medencéről és szaunáról, ne legyünk restek telefonon vagy e-mailben rákérdezni. A jogszabály azonban csak a szállodák imént ismertetett felszereltségét írja elő, az továbbra is kérdés, hogy milyen jóléti szolgáltatásokra számíthatunk. Érdemes tehát pontosan tájékozódni, hogy a befizetett díjért cserébe pontosan mire is tarthatunk igényt.
Például hogy a masszázs csak lehetőség-e, vagy a szolgáltatás része? Hiszen ha a nyugisnak remélt talpmasszázsról akkor derül ki, hogy külön kell fizetni érte, amikor már köntösben várjuk az áhított lazulást, könnyen feszültség forrásává válhat. Ha ezeket jó előre tisztázzuk, kevesebb csalódás fog érni minket a pihenés alatt.
Mindenképp igyekezzünk tehát még az utazás előtt minden kérdésünkre választ találni, ugyanis a szomorú igazság az, hogy jogi szabályozás és pontos fogalmak hiányában egyáltalán nincs elvárható szolgáltatási minimum a wellness területén.
Lehet, hogy még azért is pénzt kérnek, amit józan ésszel alapellátásnak gondolnánk, például az edzőterem vagy a szauna használatáért. Persze a forgalom növelése érdekében a legtöbb ilyen létesítmény a szállásdíj mellé egy-egy ingyenes kényeztető szolgáltatást is kínál, de hogy mit és milyen értékben, az széles skálán mozog.
Hiány esetére
Ha tudatos utazóként jól felkészültünk, mindennek utánanéztünk, és még így is kiderül, hogy bizony a szálloda mégsem annyira wellness, mint ígérte, vagy a remélt szolgáltatások elmaradnak, akkor marad a panasz. Mint minden utazási típusnál, a panasz elsődleges helye itt is a pihenés helyszíne, tehát maga a szálloda. Ha szervezett keretek között utaztunk, és a szervező irodának van jelen képviselője, akkor őt keressük, egyéb esetben forduljunk a recepcióhoz.
Nem érdemes a hazaérkezésig várni azzal, hogy a meghirdető irodánál panaszt tegyünk, ha ugyanis a helyszínen elmulasztottuk a tőlünk várható tudatosabb magatartást, utóbb már egy megalapozottnak vélt panaszt is szinte lehetetlen bizonyítani.
Ha a gond súlyosabb, és már a szálloda alapfelszereltsége is hiányos wellness-szempontból, akkor érdemes a panaszt nemcsak a helyszínen rögzíteni, hanem valamely hatóság felé is jelezni. Két intézmény jöhet szóba panaszfórumként: a területileg illetékes Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság vagy a Gazdasági Versenyhivatal.
Természetesen panaszunkkal fordulhatunk az alternatív vitarendezést biztosító területileg illetékes békéltető testülethez, továbbá, amennyiben a szálloda tagja a HOTELSTARS.EU minősítési rendszerének, a minősítő Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségéhez.
Kép [cc] ichzeit
Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 22. számában.
Frissítve: 2013.07.23-án a Nemzetgazdasági Minisztérium FV-I-12-C-0004 pályázat keretében.
***