• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Elektromos konzervnyitó és bio sárgarépalé

2005.09.05. /
A Pécsi Egyetem Ökomarketing tárgyának hallgatói idén tavasszal kirándulásokat tettek a magyar boltokba. Ökomarketing sorozatunk harmadik részében ismét egy Tesco áruházban tett látogatás tanulságait mutatjuk be.

Egyetemi feladatunk megoldásának helyszínéül a Tesco hipermarketet választottuk. Választásunk azonban nem okozott osztatlan sikert, kénytelenek voltunk eltávolítani a készített képeket és egy biztonsági őr kíséretében elhagyni a Tesco területét. Ezért nem tudtuk képekkel illusztrálni az említett termékeket.

Leginkább környezetszennyező termék

Ebbe a kategóriába soroltuk az elektromos kést és az elektromos konzervnyitót, hiszen ezek feleslegen pazarolják ez elektromos áramot. Kicsit nagyobb erőfeszítéssel a hagyományos kés és konzervnyitó is kiválóan használható.

A tesco-s zacskók és táskák bár nem eladó termékek, de más termékekkel együtt ezeket is megvásároljuk és mennyiségük, anyaguk miatt nagyon károsak környezetünkre.

Leginkább környezetbarát termék

Az „újrapapírból” készült mappákat, mint azt nevük is mutatja újrahasznosított papírból készítik, és miután tönkrementek a papírt ismét fel tudják dolgozni.

Az élelmiszerek közül a bio sárgarépalevet választottuk leginkább környezetbarátnak. Ellenőrzött ökológiai termékként a környezetet, az emberi egészséget is védi és az üveg, amibe töltötték újrahasznosítható.

Legfeleslegesebb termék

Alapos vizsgálódás után meglehetősen sok és vicces felesleges terméket találtunk. Néhány példa: parfümériai eszköznek nevezett szempillafésű, visszapillantóra akasztható világító halálfej, illetve ugyancsak halálfejes belső világítás, végül a gömb formájú, multifunkcionális távirányító készülék.

Leginkább túlcsomagolt termék

A Mamba olvadós cukorka minden egyes darabját külön becsomagolják , majd ezekből 6 darab kerül egy nagyobb csomagba, majd 4 ilyen nagyobb, különböző ízű cukrokat tartalmazó csomagot együtt értékesítenek egy zacskóban.

A 80 darabos Canderel édesítőszer színes műanyag, nem utántölthető dobozban kerül eladásra. Közvetlenül mellette található a polcon a szintén Canderel 300 darabos utántölthető változat, ami sokkal praktikusabb.

Különösen sok csomagolóanyagot használnak a nagyméretű pralinékhoz, amelyekben csak néhány szem bonbon található (pl: Gréta praliné).

Legmesszebbről érkező, hazánkban is előállítható termék

Franciaországból érkezik hozzánk az Evian ásványvíz. Bár vannak, akik az Eviant tartják az „ásványvizek királynőjének”, mi azonban, mivel Magyarország gazdag a különböző ásványvizekben ebbe a kategóriába soroltuk.

A másik ide sorolható termék egy Németországból érkező napraforgóolaj. Az előzővel ellentétben ennek a terméknek az ára megegyezik a magyar olajokéval, sőt a Floriol napraforgóolajnál olcsóbb.

 

Legagresszívebben reklámozott termék

A hipermarket területén belül, közvetlenül az értékesítés helyszínén is találkozhatunk erőteljes, agresszív reklámozással. A Danone könnyű és finom pultján mozgásérzékelővel ellátott hangosbemondó szólította fel a vevőket vásárlásra, sőt a vásárláshoz feltételeket szabva „megtiltotta” számukra az egységcsomag (kettesével csomagolt joghurtok) feltörését.

Legkitettebb termék

A legkitettebb termék általában agresszíven reklámozott termék is, tehát ez a kategória összefügg a fentivel, mégis találtunk rá egy jó példát. A Tesco bejáratánál, rögtön a vevőszolgálati pult utáni vásárlótérben az ember éppen hogy fel nem borult, az akciós 5 és 10 kilós, Tesco-gazdaságos fehér diszperziós falfestékpiramisban.

Legnagyobb haszonnal árusított termék

A Tesco szempontjából vizsgálva, a legnagyobb haszonnal árusított terméknek mi a helyben készülő Tesco kenyereket és péksüteményeket tippeljük. A többi termékhez közel azonos (kicsit alacsonyabb) áron kínálják.

Találtunk még irreálisan magas áron forgalmazott műanyag kutyaágyat 10.000 Ft-ért, illetve szivacsból készült cicahordót 7.500 Ft-ért, és márkatermékeket (például Evian ásványvíz 339 Ft/1,5 liter) is. Ezekben az esetekben csak a magas árat érzékeltük, arra nem volt rálátásunk, hogy a hasznot valójában ki realizálja.









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében