fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Éhbér és nők elleni erőszak: szerte a világban demonstráltak a H&M-ek előtt

Az év végén a Turn Around, HM!, azaz Fordulj meg, HM! kampány részekén a világ számos városában demonstráltak Belgiumtól Törökországon át Srí Lankáig, hogy tisztességes béreket követeljenek a svéd ruhaipari óriás 850 ezer bedolgozójának. Azt állítják: a H&M-nek beszállító cégeknél dolgozó munkások nagyrésze nő, akik az erőszak számtalan formájának vannak kitéve a gyárakban.

Berlinben egy magyar felirat is megjelent

Egy héten át utcai megmozdulásokkal, online kampánnyal tömegek tiltakoztak nyilvánosan is az ellen, hogy a H&M-nek beszállító cégeknél dolgozó többszázezer munkás nem tud fizetéséből minőségi élelmiszert vásárolni, gyermekeit iskolába járatni, orvosi ellátáshoz jutni – derül ki a Clean Clothes Campaign által kiadott közleményből. A CCC olyan európai civil szervezetek hálózata, amely a ruházati- és textilipari munkások helyzetének javításáért küzd világszerte. Arról, hogy mit ígért 2013-ban a cég, Nem teljesíti ígéretét, nem biztosítja a beszállító gyárakban dolgozók fair bérét a H&M című cikkünkben olvashatsz.

“Hé, H&M, 2018-ra tisztességes bér ígértél azoknak, akik a ruháidat készítik.
Még mindig várjuk!” 
Üzenet Bangalore-ban

Utcai demonstárciót tartottak Ausztriában, Belgiumban, az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Kambodzsában, Horvátországban, Indiában, Indonéziában, Olaszországban, Németországban, Hong Kongban, Romániában, Spanyolországban, Srí Lankán, Svájcban, Törökországban és az USA-ban.

Nők elleni erőszak és az üzletpolitika

A kampányolók szerint lényeges része a problémának, hogy az érintett, többszörösen alulfizetett munkások java része nő. Ahogy a CCC korábbi tanulmánya bemutatta, azzal, hogy a H&M nem teljesíti évekkel ezelőtt tett ígéretét a tisztességes bérekre, asszonyok százezrei élnek végtelenül kiszolgáltatott helyzetben, és élik meg az erőszak legkülönbözőbb formáit. Az ázsiai gyárakban a CCC interjúiban többen elmondták, hogy a munkafelügyelők erőszakoskodása megszokott jelenség – a nőket érő erőszak általános következménye a nagy brandek üzletpolitikájának.

Bolzano

A tisztességes megélhetéshez szükséges minimálbér a CCC fogalmai szerint egy átlagos munkahéttel keresett fizetés, ami elég ahhoz, hogy fedezze a textil- vagy ruhaipari munkás és családja alapvető kiadásait a megfelelő tápértékű élelmiszerre, lakhatásra, egészségügyre, ruházkodásra, közlekedésre és oktatásra, plusz 10%-nyi bevétel-megtakarítás váratlan kiadásokra.

A globális megmozdulások kezdetekor maga a cég is nyilvánosságra hozta adatait, amit elemezve a CCC rámutat: ezekből a számokból is az látszik, hogy a munkások fizetése meg sem közelíti a korábban megígért, tisztességes megélhetéshez szükséges szintet.

Az efféle kampányokra még a legnagyobb vállalatok is kénytelenek reagálni: az, hogy a H&M beszállítói bérezési adatokat hozott nyilvánosságra is a Turn Around, H&M! kampánynak köszönhető. Ahogy ősszel megírtuk, 2018 márciusa és júniusa között a cég ún. arany vagy platina fokozatú stratégiai beszállítóinak gyáraiban jártak utána a munkakörülményeiknek a Clean Clothes Campaign-ben részt vevő civil szervezetek munkatársai Bulgáriában, Törökországban, Indiában és Kambodzsában. A helyszínen megkérdezett 62 munkás egyikének bére sem közelítette meg a tisztességes élethez szükséges minimumot, a bulgáriai dolgozók a 10%-át sem keresik annak a pénznek, ami tisztes megélhetést biztosítana a munkásoknak és családjuknak.

Tiltakozás a bulgáriai bérek miatt a H&M előtt Madridban

Az egyik törökországi beszállítónál a CCC által megkérdezett munkások arról számoltak be, hogy átlagosan 23 órát túlóráznak hetente, de vannak olyan hetek is, amikor a túlóra eléri 45 órát. Ilyenkor ráadásul nem fizetik ki nekik a jogos túlóradíjat, és az is gyakori, hogy a munkáltató fizetésmegvonással bünteti a dolgozókat.

A Turn Around, H&M! kampány tavaly májusi elindulása óta a ruházati kereskedelmi óriás eltüntette oldalairól korábbi konkrét vállalását arra, hogy a beszállítóinál dolgozó mintegy 850 000 munkásnak 2018-ra annyit kell fizetni, ami elég a tisztességes megélhetéshez – állítja a CCC.

Flashmob Milánó központjában

A 2018. november 22-30. tartó akcióban:

  • Németországban Berlinben és hét másik városban rendeztek utcai demonstrációt. Hannoverben aktivisták a H&M egyik áruháza előtt demonstráltak egy kanapén ülve: türelmesen várják, amíg a cég teljesíti korábbi ígéretét az élhető bérekről.
  • Az Egyesült Királyságban a londoni és bristoli H&M üzletekben vásárlók a ruhákban olyan papírkártyákat találtak, amelyek a ruhákat gyártó munkások bérével szembesítették őket.
  • A divat észak-olaszországi központjában, Milánó belvárosában a délutáni csúcsidőben tartottak flashmobot az egyik H&M üzlet előtt.
  • Indiában Bangalore-ban és Delhiben szerveztek akciókat, Srí Lankán pedig mintegy 100 a ruhaiparban dolgozó nő vett részt a demonstrációban.
  • Sri Lankán, Indiában és Indonéziában a H&M-nek beszállító gyárakban dolgozók az interneten hozták nyilvánosságra bérpapírjaikat.

A petíciót itt lehet aláírni!

Ami a vásárlókat érinti, eddig több mint 143 ezren írták alá a H&M-nek címzett petíciót, posztolták a #turnaroundhm taget.

A megmozdulások, figyelemfelkeltő akciókban nem csupán a gyárakban dolgozókról szólnak: a H&M ellátási láncában más területeken dolgozók is felemelték hangjukat, kifejezték szolidaritásukat.

Képek: Clean Clothes Campaign

Készült a Clean Clothes Campaign kampány keretében; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás