fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Egyre népszerűbbek az olcsóbb, gyorsabb vitarendezést nyújtó békéltető testületek

Európa-szerte felértékelődött a békéltető testületek, és az egyéb, alternatív vitarendezéssel foglalkozó szervezetek (ADR-entity) szerepe, amelyek olcsóbb és gyorsabb vitarendezési lehetőséget nyújtanak a “hagyományos” pereskedéssel szemben.
 

Az ADR Assembly 2018. az első olyan nagyszabású, európai uniós szakmai konferencia volt Brüsszelben, amelyen egyidejűleg vettek részt az egyes tagállamok békéltető testületei, online vitarendezési kapcsolattartó pontjai, az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának tagjai, a kijelölt tagállami hatóságok (amelyek számára a békéltető testületek jelentést tesznek hazájukban) képviselői, uniós és nemzeti fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek tagjai, valamint vállalkozások érdekvédelmi szervei is.

A több száz fős résztvevőt számláló rendezvényen az Európai Bizottság Jogérvényesülési és Fogyasztópolitikai Főigazgatóságának képviselője a nyitóbeszédében kiemelte, hogy Európa-szerte felértékelődött a békéltető testületek, és az egyéb, alternatív vitarendezéssel foglalkozó szervezetek (ADR-entity) szerepe. Különösen igaz ez a digitális forradalom előretörését és az e-kereskedelem térnyerését tekintve, amelynek köszönhetően – ha a fogyasztók kellő bizalommal viseltetnek a határon átnyúló vásárlások, és az eltérő tagállamban megtalálható kereskedők iránt – európai uniós szinten akár több milliárd eurót spórolható meg, a szélesebb termékkínálat és a kedvezőbb árak folytán.


Tetszett a cikk? Szívesen olvasnál még a témában?

Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!


Ezzel kapcsolatosan szó esett többek között az Európai Bizottság által kidolgozott „New Deal for Consumers” c. javaslatcsomagról, amelynek értelmében a jövőben, az irányelv-javaslatok elfogadása esetén például a fogyasztók nagyobb védelemben, jobb kereskedői tájékoztatásban részesülnek többek között az internetes vásárlásoknál, ha online piactérről rendelnek.

Az is kiderült, hogy az Európai Unióban immár valamennyi tagállamban sor került a fogyasztói alternatív vitarendezési irányelv átültetésére, és az már az Európai Gazdasági Térségben (Izland, Liechtenstein, Norvégia) is érvényes 2017. július elsejétől. A fogyasztók számára tehát minden eddiginél szélesebb körű, hatékony alternatív vitarendezési mechanizmusok és eljárások állnak rendelkezésre, hisz immár huszonhét különböző uniós tagállamból, emellett Norvégiából és Liechtensteinből összesen 416 különböző békéltető testületet jelentettek be hivatalos, működő szervezetként az Európai Bizottság számára. Egyedül Spanyolország az, ahol még folyamatban van az illetékes békéltető testület bejelentése.

A szakmai konferencián egyúttal bemutatták az uniós békéltető honlap (online vitarendezési platform) legújabb, figyelemre méltó adatait is, amelyet az uniós online vásárlásból fakadó fogyasztóvédelmi vitás ügyek még könnyebb rendezése érdekében hozott létre az Európai Bizottság. E szerint a honlapon már közel 70.000 kérelmet adtak be, és közel hétmillióan látogatták meg azt a fogyasztók és vállalkozások, azaz a két éve működő honlap ismertsége egyre inkább nő.

A rendezvényen egyúttal mód nyílt arra, hogy a tagállamok jelenlévő, fogyasztóvédelmi és alternatív vitarendezési szakértői szűkebb csoportokon belül, külön workshopok keretében sajátítsák el egymás legjobb gyakorlatait, és megosszák tapasztalataikat.

Ennek során többek között a Spanyolországban, Csehországban, Portugáliában, Szlovákiában, Lengyelországban, Olaszországban működő békéltető testületek működési modelljeibe nyert betekintést a Budapesti Békéltető Testület az adott csoportban. Kiderült szintén ezek alapján, hogy Magyarország élenjár az alternatív vitarendezési eljárások terén az Unióban, hiszen az eljárások hatékonyak, és a területi és szektoriális lefedettség hazánkban teljes mértékben érvényesül. Azaz nincs olyan település vagy kereskedelmi vagy szolgáltatási ágazat, amelyben a fogyasztó ne kereshetne megoldást hazánkban a vállalkozással fennálló vitás ügyének rendezésére, mindezt ingyenes, gyors eljárás keretében. Más országokban ugyanis, így például Lengyelországban eltérő szervezetekhez kell fordulniuk a fogyasztóknak akkor, ha meg szeretnék oldani a légiutazással, a vasúti közlekedéssel, a pénzügyi szolgáltatásokkal, és az elektronikus hírközlési szolgáltatással összefüggő vitás ügyeket. Ez pedig, mint az elhangzott, nem könnyíti meg a fogyasztók dolgát, mert sokszor nem tudják, hogy ügyükben melyik szervezet az illetékes.

Ezzel szemben hazánkban összesen kétféle típus létezik: egyrészt a fővárosi és a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületek általános hatáskörrel rendelkeznek a viták eldöntésére és mindenféle üggyel (garanciális viták, internetes vásárlások, építőipari ügyek, utazási szerződések, közüzemi szolgáltatások, stb.) foglalkoznak, kivéve a Magyar Nemzeti Bank felügyelete alá tartozó pénzügyi szolgáltatókat (például: bankok, biztosítók), amelyekkel összefüggő kérelmek eldöntésére már a Pénzügyi Békéltető Testület rendelkezik kizárólagos hatáskörrel.

Emellett is, további több különböző workshopon került sor egymás jó gyakorlatainak megismerésére, amelyek a békéltető testületek hatékonyságának fokozását, a békéltető testületi eljárás ismertségének további növelését szolgálták.

A konferencia tehát rendkívül hasznos szakmai tapasztalatokkal zárult, és összességében is jól látható volt, hogy a fogyasztóvédelmi békéltetés szerepe felértékelődött az Európai Unióban, az egyre inkább fontos a fogyasztók és vállalkozások számára. Egyúttal az is kiderült, hogy Magyarország igen előkelő helyet foglal el az uniós tagállamok között, ami a békéltető testületi rendszer felépítését, és működési szabályait illeti, és az innovatív, az ismertség javítására irányuló különböző tájékoztató kampányok, sajtóközlemények, fogyasztóvédelmi előadások, kihelyezett tanácsadások, egyéb programok kiváló eszközök az ismertség további erősítésére a fogyasztók és a vállalkozások körében.

Forrás: bekeltet.hu


Szívesen olvasnál még a témában? Tegyél érte Te is! Válaszd a Neked megfelelő formát.

Támogasd a TVE munkáját adománnyal, vagy fizess elő egy terméktesztünkre!

Legyél a TVE Támogató tagja vagy Szupertagja!

Ehhez még egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is adunk, amellyel több mint 70 jófej helyen vásárolhatsz kedvezményesen!


             

       Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-17-2017-00014 jelű pályázat keretében valósult meg.  

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás