• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Design trükkökkel vesznek rá, hogy kiadjuk az adatainkat

2018.07.19. /

Egy új kutatás szerint a vezető IT cégek megnehezítik felhasználóik számára a személyes adataikhoz való hozzáférés letiltását. Számos megtévesztő design trükkel érik el, hogy önként kiadjunk magunkról olyan infókat, amelyeket alapból nem biztos, hogy megosztanánk a „nagyvilággal”.

 

A Consumers International tagja, a Norvég Fogyasztói Tanács (Norwegian Consumer Council) legújabb kutatása szerint, a vezető technológiai cégek megnehezítik felhasználóik számára a személyes adataikhoz való hozzáférés letiltását.

A jelentés szerint az EU új adatvédelmi rendelete (General Data Protection Regulation) ellenére, mely 2018 májusában lépett életbe, a cégek megtévesztő dizájn elemeket és invazív adatvédelmi alapbeállításokat használnak, hogy korlátozzák a felhasználók választási lehetőségeit a személyes adatok megosztásával kapcsolatban.

A Norvég Fogyasztó Tanács és számos más fogyasztói és adatvédelmi csoport Európában és az Egyesült Államokban felszólította az európai adavédelmi hatóságokat, hogy vizsgálják ki, hogy a cégek a GDPR és az Egyesült Államok szabályai szerint járnak-e el.

Megtévesztő dizájn

A cégek többek között ezekkel a módszerekkel ösztönzik a fogyasztókat az adataik megosztására:

·         Alapértelmezett beállítások: A kutatás szerint a felhasználók ritkán változtatják meg az előre kiválasztott beállításokat.

·         Megtévesztő dizájn elemek: A személyes adatok megosztása és a célzott hirdetések használata kizárólag előnyösnek van feltüntetve, míg a leiratkozás funkciók elvesztésével jár.

·         Megtévesztő elrendezés: A magánszférát védő lehetőségek beállításai rejtettek, vagy több kattintás szükséges az elérésükhöz.

·         A választási lehetőségek illúziója: A szolgáltatások elrejtik azt a tényt, hogy a felhasználóknak valójában nagyon kevés választási lehetőségük van, és hogy a teljes körű adatmegosztást a felhasználó elfogadja azáltal, hogy a szolgáltatást használja.

 

A teljes kutatás itt olvasható >>>

Köszönjük a közreműködést Szabó Hajnalkának! 

 

Kép: pixabay.com

 


Ha tetszenek tartalmaink, támogasd munkánkat! 

Rendszeres havi 1.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 2.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 5.000 Ft adomány

   

 

Rendszeres havi 10.000 Ft adomány

   

 

Egyszeri 5000 forint - kevesebb mint két mozijegy ára, de nekünk fontos segítség, főleg ha rögtön jön. 

   

 

Bármennyi pénzt adhatsz, minden apró vagy hatalmas hozzájárulás számít.

   

 

Ha banki átutalással támogatnál:

Számlavezető: Tudatos Vásárlók Közhasznú Egyesülete

Bank neve:    Magnet Bank

Számlaszám:    16200106-00108490-00000000

IBAN szám: HU40 1620 0106 0010  8490 0000 0000

Swift: HBWEHUHB

Köszönjük!

 


A cikk az Innovációs és Technológiai Minisztérium (FV-I-18) támogatásával készült.









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében