• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Cumisüveg és marketing?

2008.09.19. /
A magyar szülők túl korán és túl gyakran adnak 6-12 hónap közötti csecsemőjüknek tejtermékeket, sőt az ajánlások ellenére egy éves kor előtt is cukrozott tejdesszerttel etetik gyermeküket. Van aki a tápszert ajánlja ezek helyett, van aki inkább anyatejet.

A Magyar Gyermekorvosok Társasága (MGYT) Cumisüveg és tudomány néven idén indított felvilágosító kampányt. A kampányt megelőző 6-12 hónapos csecsemők édesanyja körében tavasszal készített reprezentatív kutatás azt kutatta, hogy az anyukák tisztában vannak-e azzal, miként járulhatnak hozzá gyermekük helyes táplálásához. A felmérés szerint a 9 hónaposnál fiatalabb csecsemők 48%-a már rendszeresen kap tejterméket, például joghurtot, túrót, sajtot vagy kefirt. A 6-7 hónapos babák 21%-a kap natúr joghurtot és 24%-a sajtot, holott a natúr tejtermékeket 7 hónapos kortól szabad bevezetni. 7-9 hónapos korban csak nagyon kis mennyiségben adhatók tejtermékek, például egy kiskanál natúr joghurt a főzelékhez. A tehéntej és a sajt ebben a korban kerülendő. Önálló ételként csak később, tízhónapos kortól javasolt. (A csecsemők helyes táplálásáról lásd korábbi cikksorozatunkat >>>)

A MGYT pozitívumként értékeli, hogy elmúlt években javult a szoptatás helyzete, s hogy egyre több édesanya dönt úgy, gyermekét szoptatni, féléves koráig csak anyatejjel táplálni szeretné. Ám, hangsúlyozza a társaság, az édesanyák fele úgy véli, hogy amikor már nem áll rendelkezésre elegendő anyatej, ezt tejtermékekkel pótolhatja. A túl korán elkezdett tehéntejes táplálás pedig a csecsemőknél asztmatikus légúti tüneteket, hasmenést, fehérjeallergiát, ekcémát okozhat, továbbá előidézhet felnőttkorban kialakuló betegségeket, például szív- és érrendszeri problémákat is. Ezért az MGYT azt ajánlja, fogyasszanak ehelyett inkább tápszert.

A Cumisüveg és tudomány kampányról azonban alaposan lehúzza a keresztvizet a Tejmentes élet szerzője. Cikkeiben (itt és itt) rámutat: a kampány mögött egy tápszerkereskedelmi cég áll, s az fondorlatos módon alkalmas arra is, hogy aláássa sok olyan anyuka önbizalmát, aki egyébként rendben tudná gyermekét szoptatni, továbbá, hogy a kampány állításai nincsenek teljesen összhangban az olyan nemzetközi szervezetek ajánlásaival, mint a WHO vagy az UNICEF.

A La Leche Liga Magyarország és A „Szoptatásért" Magyar Egyesület közös nyilatkozatban foglalt állást a MGYT kampányával kapcsolatban. Ebben egyetértésükről adnak hangot azt illetően, hogy a csecsemők egyéves korukig ne kapjanak tehéntejet, s hogy ezt megfelelően tudatosítsák a szülők körében, ugyanakkor úgy látják, „a csecsemők és a családok érdekeit jobban szolgálná a szoptatás népszerűsítése, mint a követő tápszerek használatára buzdító kampány."

 

Híralap: MTI

Képalap [cc] all in green









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében