fbpx

| Léderer Sándor

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Cégmérce: Az ásványvízgyártó cégek etikai rangsora

Vásárlásunkkal nemcsak egy termék vagy íz mellett tesszük le voksunkat, hanem annak gyártóját is támogatjuk. Cégmércénkből kiderül, hogy mennyire etikusak és felelősek az itthon is kapható ásványvizek gyártói.

Az ország jelentős részén jó minőségű a csapvíz, egy üveg ásványvíz pedig legalább 200-szor annyiba kerül, mint másfél liter vezetékes víz. Ennek ellenére az ásványvízfogyasztás egészen a legutóbbi évekig folyamatosan nőtt. Húsz évvel ezelőtt négy liter ásványvizet kortyoltunk el fejenként egy évben, ma több mint száztízet. A növekvő piacon egyre több és nagyobb cég tevékenykedik, aktuális Cégmércénkben ezek működését értékeljük a már ismert környezeti, társadalmi és etikai szempontok alapján.

Az értékelési szempontok összesítése során mindegyik cég 10 pontról indult, ehhez adtunk hozzá (zöld) vagy ebből vontunk le (piros) pontokat. A cégnevek mellett feltüntettük az egyes cégek által forgalmazott márkákat, hiszen a vásárló inkább ezekkel találkozik a boltokban.

Összességében egyik cég sem ért el kiemelkedő, 10 pont fölötti értékelést. 9 ponttal a Szentkirályi Kft. lett az első. A második helyezésen 8,5 ponttal a Germán Ásványvízgyártó Zrt., illetve az Euro-Drink Hungary Kft. osztozik. A dobogó harmadik fokán szintén megosztottan, fél pont lemaradással a BUSZESZ Zrt. és az ÉLPAK Zrt. foglalhat helyet. A középmezőny cégei egységesen 7-7,5 ponttal végeztek.

További Cégmércéinket itt tekintheted meg.

A cégmérce sereghajtói között szerepel a Kékkúti Ásványvíz Zrt., a Visegrádi Ásványvíz Kft., a Pet-Pack Kft. (mindhárom 5,5 pont). Öt pont alatt kritikus a cégek etikai minősítése. Ez alatt a szint alatt a Fővárosi Ásványvíz Zrt. (4,5 pont) és a Coca-Cola (3,5 pont) lettek.

A Cégmérce a vállalatok utóbbi öt évben nyújtott teljesítményére vonatkozó adatokat értékeli, de a www.cegmerce.hu-n ennél régebbi ügyek is megismerhetők. Az adatgyűjtés során megkerestük a vállalatokat, az érintett hatóságok adatbázisaiból tájékozódtunk, valamint civilszervezetektől, a hazai és a nemzetközi sajtóból gyűjtöttünk információkat.

 

Nem sokat tesznek a környezetért

Az ásványvízgyártás, például a bányászathoz képest, nem kifejezetten környezetkárosító tevékenység, de már a Magyar Tudományos Akadémia is hangsúlyozta, hogy az ipari méretű ásványvíz-kitermelés Magyarországon meghaladja a mélységi vízkészletek megújuló képességét. Jó lenne, ha a vízkivételből nyereséget felhalmozó vállalatok tennének is valamit a környezetért.

A cégek önmagukról készített környezeti jelentései elvileg azt mutatják be, hogy milyen erőfeszítéseket tesznek a tevékenységük során keletkezett környezeti problémák, károk megoldására, enyhítésére. Az általunk megvizsgált tizenöt cég egyike sem tartotta fontosnak, hogy honlapján közzétegyen ilyen beszámolót – ezért minden versenyző egy mínuszponttal indult. Mi pedig kénytelenek voltunk más források után kutatni, hogy információkat szerezzünk. Környezetvédelmi bírságot két cégre szabtak ki az utóbbi időben. A Fonyódi Ásványvíz Kft.-t 2009-ben 75 ezer forint levegővédelmi bírsággal büntette a Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, amiért nem adta le kötelező éves jelentéseit, a Visegrádi Ásványvíz Kft. tulajdonában lévő Pet-Pack Kft.-re pedig ugyanez a hatóság 50 ezer forint hulladékgazdálkodási bírságot szabott ki.

Olvasd el az ásványvíz– és csapvíztesztünket is!

Nemcsak a gyártó cégeket, hanem az anyavállalatokat is megvizsgáltuk: a Coca-Colát, amely a Naturaquát gyártja, a Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Zrt.-t  üzemeltető Pepsi Colát (Margitszigeti, Gellérthegyi Kristályvíz) és a Theodora tulajdonosát, a Nestlét. A New Internationalist című globalizációkritikus havilap 2009. novemberi száma szerint például a Coca-Cola vízkivételi tevékenysége nyomán India bizonyos szárazsággal sújtott területein a helyi közösségek nem jutottak elegendő vízhez. A lap szerint egy, a Coca-Cola által finanszírozott tanulmány végül igazat adott a helyi közösségek panaszainak, a cég mégsem költözette át más helyre az üzemét, és nem tért át más vízbázisok használatára sem.

Az is sokat elmond egy vállalat környezeti hozzáállásáról, hogy van-e környezetközpontú irányítási rendszere, gyárt-e környezetbarát termékeket, használ-e ózonkárosító vagy biológiailag felhalmozódó vegyi anyagokat, és milyen mértékben vesz igénybe megújuló energiaforrásokat. Ezek vizsgálata során sikerült egy jó pontot is kiosztanunk: a Szentkirályi Kft. 2006 októberében integrált minőségirányítási rendszert vezetett be, amely együttesen tartalmazza az általános minőségirányítási, környezetvédelmi és élelmiszer-biztonsági szabványok előírásait a termelés, a beszerzés, az áruszállítás és a kereskedelem teljes területére.

 

Etikátlan és szabálytalan reklámok

A társadalmi felelősségvállalás számonkérése során ismét előkerültek a nagy nemzetközi üdítőipari cégek ügyei. A fogyasztókkal kapcsolatosan – nem meglepő módon – megint a Pepsit és a Coca-Colát érte a legtöbb kritika. A Pepsi (Margitszigeti Kristályvíz) például vállalta, hogy 2012-ig világszerte kivonja az iskolákból cukrozott üdítőitalait, a jelenlegi állás szerint azonban ennek csak részben fog eleget tenni, ráadásul a középiskolákra nem is vonatkozik a szép ígéret. A Coca-Cola még korábban bejelentette, hogy a jövőben csak akkor árusít iskolákban cukrozott termékeket, ha ezt a szülők külön kérik. Ez azonban csak a közvetlen értékesítésre vonatkozik, a büfékben továbbra is hozzáférhetőek az édes üdítők.

Nem etikus, ha haszonszerzési céllal ösztönöznek vásárlásra olyan embereket, akik még elvileg sem képesek a kereskedelmi üzenetek értelmezésére, értékelésére, megalapozott fogyasztói döntések meghozatalára. Ezért a Cégmércében pontlevonás jár a gyerekeket célzó reklámokért. Az élelmiszeripar viselt dolgaival foglalkozó brit újság, a The Food Magazine egyik cikkében arról ír, hogy a Coca-Cola és a Pepsi hirdetéseiben olyan ismert sztárok szerepelnek – például Britney Spears, Beyonce, David Beckham, Madonna és Kylie Minogue –, akikért rajonganak a gyerekek, és szerepeltetésükkel a reklámozott termékek is vonzóvá válnak számukra. A két cégnek a magyar hatóságokkal is meggyűlt a baja. A Coca-Colát például 2006-ben 10 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal, mert megtévesztették fogyasztóikat a Naturaqua vízkinyerési helyéről. A következő évben ugyanilyen okból az Aquarius-Aqua Kft.-nek 2 millió forint büntetést kellett befizetnie, mert reklámjaiban túl jó színben tüntette fel a termékét.

 

Cégek és alkalmazottaik

A munkavállalókkal kapcsolatos magatartást vizsgálva a munkaügyi felügyelőségek adatai között böngésztünk. Munkavédelemmel vagy szerződéssel kapcsolatos jogsértések miatt a BUSZESZ Zrt.-nek 2010-ben 400 ezer, a Pet-Pack Kft.-nek 2009-ben 250 ezer, a Coca-Colának egy évvel korábban pedig 200 ezer forint bírságot kellett fizetnie. Az AVE Ásványvíz Kft. munkaszerződés nélkül foglalkoztatott embereket, melyért viszonylag súlyos, 1,2 millió forintos bírságot kapott.

A három multinacionális versenyzőtől a foglalkoztatással kapcsolatos, más országokban tapasztalt problémák miatt vontunk le pontot. A Coca-Cola több országban korlátozza a szakszervezetek működését, a Margitszigeti Kristályvíz és Gellérthegyi Kristályvíz anyavállalata, a Pepsi egyik lengyel leányvállalatánál pedig tanúk előtt íratták alá a szakszervezetből való kilépésüket. A Nestlé gyerekmunkabotrányokba keveredett.

 

Bojkottok

A cégek ellen hirdetett bojkott miatt a Coca-Cola és közvetetten a Nestlé (Kékkúti) kapott levonást. A brit Ethical Consumer magazin Cégmércénkhez hasonló Corporate Critic adatbázisa szerint a Sinaltrainal nevű kolumbiai élelmiszer-ipari szakszervezet a Coca-Cola elleni bojkottra szólított fel, mert szerintük a cég összefüggésbe hozható nyolc szakszervezeti vezetőjük meggyilkolásával és több aktivistájuk elrablásával, megkínzásával vagy elűzésével. A Baby Milk Action nevű szervezet pedig a Nestlét bojkottálja már több évtizede, mert az véleményük szerint felelőtlen marketinggel a szoptatás elhagyására ösztönzi a kismamákat.

 

Génmódosítás

Génmódosított összetevők használatáért leányvállalataikon keresztül a Nestlének és a Pepsinek adtunk fél-fél büntetőpontot. Az előbbinek ugyanis bizonyos tejtermékeiben, az utóbbinak pedig – a Greenpeace Valódi Élelmiszert Most! (www.truefoodnow.org) honlapja szerint – az Egyesült Államokban forgalmazott üdítőitalaiban találhatók génmódosított összetevők.

 

Etikai kódex, adóelkerülés, helyi termék

Az egyéb társadalmi szempontok számbavételekor olyan tényezőket értékeltünk, mint például hogy van-e a cégeknek etikai kódexük, céghálójukban vannak-e adóelkerülésre alkalmas offshore cégek, és van-e érdekeltségük diktatórikus országokban. Valamelyik szempont mindegyik cégnél hibádzott, ezért minden céget pontlevonásban részesítettük. Például az általunk vizsgált cégek közül egyikük honlapján sem találtunk magyar nyelvű etikai kódexet. A legtöbben adatkérő levelünkre sem válaszoltak.

Végül pedig összehasonlításunkban egy pluszponttal díjaztuk, ha egy cég magyar tulajdonban van. Ezek: a Szentkirályi Kft., a Germán Zrt., az Euro-Drink Kft., a BUSZESZ Zrt., az Aquarius-Aqua Kft. és a ”FIRE-97” Pénznyerő Automatát Üzemeltető Kft. tulajdonában lévő AVE Ásványvíz Kft.

 

Megjelent a Tudatos Vásárló Magazin 22. számában.

Kép [cc] ntr23

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás