fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Büntetést kapott a Sky Europe és a Ryanair

Két fapados légitársaságot bírságolt meg 10-10 millió forintra a GVH. A Sky Europe és a Ryanair hirdetéseikben elhallgatták, hogy a repülőjegy árán felül még több járulékos költséget is ki kell fizetnünk, ha utazni akarunk.




A GVH 2007 szeptemberében indított vizsgálatot a Sky Europe
Airlines a. s. ellen. A „fapados” légitársaság 2007-ben megjelent hirdetéseiben
rendkívül kedvező árakon (1-3490 forint közötti összegért) kínált
repülőjegyeket.

A GVH szerint a fogyasztó számára a repülőjegy keresése
során az ár a legfontosabb. Márpedig ár alatt az ügyfelek az általuk
kifizetendő teljes költséget értik. Számukra nem értelmezhető az az üzenet,
hogy a légitársaság milyen díjat kalkulál a saját tevékenységéért, hiszen ezt a
szolgáltatást csak akkor vehetik igénybe, ha a járulékos költségeket
(repülőtéri illeték, tranzakciós díjak stb.) is megfizetik.

A vizsgálat során a GVH megállapította, hogy a Sky Europe
hirdetéseiben a nettó jegyárat tüntette fel, majd külön, általában apró betűs
tájékoztatásban közölték, hogy a feltüntetett jegyár nem tartalmazza a
repülőtéri illetéket. A jegyárban nem volt benne az értékesítési és a – bankkártyás
fizetéshez kötődő – tranzakciós díj sem, viszont a Sky Europe egyetlen
hirdetésében sem utalt erre.

A Sky Europe online hirdetéseiben többször ígért 30-50
százalékos kedvezménnyel repülőjegyeket a fogyasztóknak. A vizsgálat során
azonban a légitársaság nem bizonyította, hogy valaha is alkalmazta volna azokat
az árakat, amelyekhez képest a reklámokban jelentős mértékű kedvezményeket
ígért. Mindezek miatt a versenyhatóság a légitársaságot 10 millió forintra
büntette.

Hasonló okok miatt indult versenyfelügyeleti eljárás 2008
márciusában a Ryanair Ltd-el szemben is. A légitársaság ugyancsak kedvezményes
áron (3 forint + repülőtéri illeték) kínált 2007-ben repülőjegyeket.

A Ryanair reklámjaiban nem tett említést az úgynevezett
extra szolgáltatásokról, illetve azok költségéről (poggyászdíj, airport
„check-in” díj). A Ryanair csak a reklámok apró betűs részében adott
tájékoztatást arról, hogy az ár nem tartalmazza a repülőtéri illetéket.
Egyetlen reklámban sem volt azonban arról szó, hogy a bankkártyával fizető
ügyfeleknek hitelkártya kezelési díjat számol fel. A Ryanair több hirdetésében
50-75 százalékos kedvezményt is ígért a nála repülőjegyet vásárlóknak. A
kedvezmény alapjául szolgáló árként azonban kizárólag a hirdetés megjelenését
közvetlenül megelőzően alkalmazott legalacsonyabb nettó árat vette figyelembe,
azaz a valójában kifizetendő repülőjegy árának csak egy része tekintetében
alkalmazta az ígért kedvezményt, a további díjelemekre az ugyanis nem
vonatkozott.

Mivel a fogyasztók a repülőjegy áraként azt az összeget
azonosítják, amelyért valóban elérhetik kitűzött úticéljukat, a Ryanair
hirdetései alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. Emiatt a
versenyhatóság 10 millió forint bírságot szabott ki a légitársaságra.

 

Forrás: GVH

Kép [cc] pyonko matt

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás