fbpx

| Mayer Barbara

A bukott citromtól a tízezer fős esküvőig – kreatív ötletek a nagyvilágból élelmiszerhulladék csökkentésre

Egy kávézó zárás utáni élete az USA-ban, groteszk alma kampány Franciaországban, túlméretezett indiai esküvők ételmentő akciói. Összegyűjtöttünk néhány innovatív ötletet a nagyvilágból, ki hogyan próbálja csökkenteni az élelmiszerhulladékot.  

Az élelmiszer hulladék egyre nagyobb globális problémát jelent, az ENSZ Környezetvédelmi Programjának legutóbbi jelentése szerint az évente előállított élelmiszer egyharmada végzi hulladékként. Ez közel 1,3 billió tonna élelmiszerhulladékot jelent éves szinten, mely négyszerese a 868 millió éhező ember élelmiszerszükségletének. Csak Európában 89 tonna élelmiszerhulladék keletkezik évente.

 

Világszerte számos cég, szervezet és magánszemély küzd az élelmiszerhulladék csökkentéséért…

 

 

Kép: forbes.com

Panera Bread –  Amerikai Egyesült Államok

Az 1981-ben alapított cég több mint 1800 kávézót üzemeltet Amerika 45 államában és Kanadában.  A cég kezdetektől fogva nagy figyelmet fordít az élelmiszerhulladékra és esténként minden kávézója elajándékozza a megmaradt kenyeret és pékárut helyi segélyszervezetnek. 2012-ben az összes Panera kávézó által adományozott kenyér és pékáru értéke meghaladta a 100 millió dollárt.

A Panera Bread létrehozott egy alapítványt is, mely 2010-ben nyitotta meg első közösségi kávézóját Panera Cares néven. A vendégek a fizess, amennyit tudsz elvet követve maguk döntik el, mennyit szeretnének vagy mennyit tudnak fizetni és azt egy adománygyűjtő dobozba dobják. A kávézók olyan városrészekben nyíltak meg, ahol mind a szegényebb mind a gazdagabb rétegek megfordulnak, és az alapító nem titkolt célja az volt, hogy bátorítsa a helyi közösségeket az együttműködésre.

– – –

 

 

Kép:sydsvenskan.se

Rude Food – Svédország (Malmö)

A többnyire vegán önkéntesekből álló svéd Rude Food ételei közel 95%-át élelmiszer hulladékból állítja elő. Ezek nagy része közeli lejáratú vagy hibás termék, fel nem szolgált, megmaradt éttermi étel. A csapat a „hulladékokat” bioboltoktól, helyi gazdaságoktól, pékségektől, éttermektől és élelmiszerboltoktól szerzi be. Eleinte csak maguknak főztek, de ma már vállalnak catering szolgáltatást is, és a bevételekből fedezni tudják a bérleti díjat és a rezsi költségeket. Minden héten más a menü attól függően, hogy éppen mit kapnak a partnerektől – egyik héten például 70 kg banánból főztek Karibi banános curry-t és banánfagyit. A heti menü mellet készítenek savanyúságokat és pestot is, semmit nem hagynak kárba veszni.

– – – 

 

 

Kép: food.lohudblogs.com

wastED – Amerikai Egyesült Államok (New York)

A New York-i Blue Hill étterem 2015 márciusában 3 hétre teljesen átalakult, és az ételeket maradékokból főzték. Az akciót az étterem egyik alapítója, Dan Barber szervezte, aki lelkes híve és szószólója a tudatos étkezésnek és „farm-to-table” konyhának, rendszeresen jelennek meg cikkei a The New York Times-ban.  A wastED alapanyagait a helyi gazdálkodók, termelők, halászok és élelmiszer feldolgozók munkája során keletkezett „hulladékok” – nem eladható termékek szolgálták. A 3 hét során felhasználtak közel 300 kg csúnya zöldséget, 70 kg fodros kel szárat, 110 l marhafaggyút, 215 kg rája porcot, 160 kg zöldség pépet, 400 kg moslékkal etetett malac húst. Dan az akcióba minden nap más-más híres séfet hívott meg, akikkel együtt főztek, és a fogások egységesen 15 dollárba kerültek. Az akció nagyon sikeres volt, több mint 10.000 adag ételt szolgáltak fel.

– – – 

 

 

Kép: annakshetra

Annakshetra Foundation – India

Az Anakshetra Alapítványt 2010-ben hozták létre az indiai Jaipurban. A szervezet az ünnepségeket és szertartásokat követően összegyűjti a megmaradt élelmiszert, és eljuttatja a rászorulóknak. Manapság a gazdagabbak körében az esküvők, évfordulók és születésnapok egyre extravagánsabbak. Előfordul, hogy egy esküvőn több mint 10.000 ember vesz részt, 300-350 féle ételt szolgálnak fel, így egyértelmű, hogy nagyon sok élelmiszerhulladék keletkezik. Az Anakshetra önkéntesei elsősorban vendéglőkkel és esküvő szervezőkkel vannak kapcsolatban, és egy forró vonalon várják a hívásokat. Ha felajánlás érkezik, kimennek a kisteherautójukkal, és elszállítják a megmaradt ételeket a központjukba, ahol másnap reggelig hűtőben tárolják. Reggel bevizsgálják azokat, és ha mindent rendben találnak, akkor szétosztják a rászorulóknak. Eddigi működésük során több mint 100.000 embernek sikerült ételt osztaniuk, és közel 1.500 felajánlást kaptak.

– – – 

 

Loblow – Kanada

Amerikában, Kanadában és Nagy Britanniában a zöldségek és gyümölcsök 40%-a végzi a szemetesben, mert alaktalanok vagy nem elég szépek. Több áruházlánc próbálta befolyásolni a fogyasztók ez irányú szemléletét, de nem bizonyultak sikeresnek. Ezek közé tartozik a kanadai Loblow lánc is, amely a fogyasztói szemnek „csúnya” terméseket juice-ként, szószként vagy levesként próbálta árusítani, de ők sem jártak sikerrel. 2015-ben egy új ötlettel álltak elő: a csúnyácska almát és burgonyát új csomagolásban „Természetesen tökéletlen” szlogennek kezdték árulni 30% kedvezménnyel. Az új kampánnyal céljuk, hogy egészséges élelmiszert kínáljanak vásárlóiknak, segítsék a gazdálkodókat, hogy a tökéletlen termékeiket is eladhassák, és minimalizálják az élelmiszer hulladékot az üzleteikben.

– – – 

 

 

Intermarché – Franciaország

A francia Intermarché a harmadik legnagyobb élelmiszer lánc Franciaországban. 2014-ben kampányba kezdtek, hogy népszerűsítsék a szépséghibás és formátlan zöldségeket és gyümölcsöket. Kampányuk főszereplői voltak: a Groteszk Alma, a Nevetséges Krumpli, a Förtelmes Narancs, a Bukott Citrom, a Torz Padlizsán, a Csúnya Répa és a Szerencsétlen Mandarin. Beszállítóiktól megvásárolták azokat a zöldségeket és gyümölcsöket, melyeket normál esetben méretük vagy formájuk miatt kidobnának és üzleteikben 30% kedvezménnyel árusították. Ezek a termékek külön sort és kiemelt promóciót kaptak. Az első 2 napon átlagban 1,2 tonna „csúnya” zöldséget és gyümölcsöt adtak el az Intermarché üzletekben, és 24%-kal nőtt üzleteik teljes forgalma. A kampány fergeteges sikert aratott és hatalmas média visszhangot keltett.

Valószínűsíthető, hogy az Intermarché kampánya is hozzájárult ahhoz, hogy a 2015 májusában Franciaországban törvényben kötelezték a szupermarketeket az adományozásra. Ezen túl a megmaradt élelmiszert nem dobhatják ki, hanem át kell adniuk segélyszervezeteknek, hogy azok rászorulóknak adományozzák, állatokat etessenek vagy megfelelő helyen  komposztálják.

– – –

 

 

 

Kép: Magyar Élelmiszerbank

Magyar Élelmiszerbank Egyesület – Magyarország

2015 júniusában az Esélyt az Ételnek Napon, egy hatalmas üstben, 5000 adag ételt főztek Budapesten és környékén élő nélkülözők számára. A főzéshez olyan  – egyébként jó minőségű – alapanyagokat használtak fel, melyek élelmiszertermelő és -kereskedelmi vállalatoknál valamilyen okból feleslegessé váltak. Az akció 12 szervezet összefogásának eredményeként, több száz önkéntes segítő részvételével valósult meg.

A Magyar Élelmiszerbank Egyesület 2005-ös indulása óta 34,4 ezer tonnányi élelmiszert osztott szét az országban, a szállítmányok értéke összességében meghaladta a 14,4 milliárd forintot. Az adományok közel 220 civil szervezeten és önkormányzaton keresztül több mint 300 000 emberhez jutnak el.

– – –

 

Kép: nytimes.com

Fruta Feia – Portugália

Isabel Soares 2013 Novemberében hozta létre a Fruta Feia-t (csúnya gyümölcs) Portugáliában. Ma már több mint harminc termelővel dolgozik együtt, akiktől megvásárolja fél áron azokat a zöldségeket és gyümölcsöket, amelyeket a szupermarketek nem vennének át tőlük alakjuk vagy színük miatt. Az így megvásárolt árut a szervezet továbbértékesíti dobozokban a fogyasztóknak. A kisebb doboz 3,5 euróba kerül, amiben 7 féle áru van, a súlya 4-5 kg. A nagyobb doboz 6-8 kg és 8 féle árut tartalmaz, az ára 7 euro.  A dobozokat két értékesítési ponton lehet átvenni hetente, a két pontnak összesen 500 állandó vásárlója van, és heti szinten 2 tonna élelmiszert mentenek meg a kidobástól.

A gazdálkodók örülnek az extra bevételnek és annak, hogy a megtermelt áru nem a szemetesben végzi. A vásárlók egy része a kedvező ár miatt csatlakozik, de a többség a helyi gazdálkodókat szeretné segíteni,és csökkenteni az élelmiszerhulladék mennyiségét.

 

 

A cikk a Földművelésügyi Minisztérium PTKF/467/2014-es számú Zöld Forrás pályázat keretében készült. 

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás