• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A bőr belülről épül - mennyiség helyett minőség

2005.07.14. /

Aki sokáig jól szeretné érezni magát a bőrében, az ne sokat, hanem inkább jó minőségű ételeket fogyasszon. Drága kozmetikumok vásárlása helyett együnk sok zöldséget és gyümölcsöt!

A krémek nem tudják pótolni a szervezetből hiányzó éltető anyagokat. A bőr állandó megújulásához, energiaháztartásához, a káros hatásokkal szembeni védelemhez nélkülözhetetlenek a vitaminok, az ásványi anyagok és az enzimek. A gyümölcsök, zöldségek, a zöld saláták, a friss fűszernövények, a különféle gabonamagvak, csírák sokkal hatásosabb bőrszépítők, mint a különféle táplálék-kiegészítők.

Amikor elégedetlenek vagyunk a bőrünkkel, kinézetünkkel sokszor az is elég lenne, ha górcső alá vennénk táplálkozásunkat és változtatnánk étkezési szokásainkon. Az emberek nagy részére ma a „jól táplált éhező” minősítés a jellemző, mert bár jóval többet esznek, mint amennyire szükségük lenne, mégis vitaminhiányban szenvednek.

Ha valakinek nehezen gyógyulnak a sebei, s bőre hajlamosabbá válik a fertőzésekre, gyakran vérzik az orra, a fogínye, akkor okosan teszi, ha megnöveli a C-vitaminban (aszkorbinsav) gazdag növények fogyasztását. A laza kötőszövetű, rozáceára hajlamos bőrű egyének is chips és sütemény nassolása helyett inkább gyümölcsöt, különösen almát, fekete ribizlit eszegessenek. A káposztafélékben, zöldségfélékben, citrusfélékben, burgonyában, brokkoliban szintén sok C-vitamin található.

Az öregedést, az érelmeszesedést siettető szabadgyökök ellen fitoösztrogénekkel (lenmag, szója) és E-vitaminban (tokoferol) gazdag ételekkel is felvehető a harc. Ez a vitamin is segíti a bőrben lezajló gyógyulási folyamatokat. Hiányában csökken az izomtónus. Változatos táplálkozás esetén természetesen nem kell deficittől tartani. Ehhez azonban rendszeresen különféle hidegen sajtolt olajokkal (búzacsíraolaj, szójaolaj, repceolaj, kukoricaolaj) és csírákkal készült salátákat kellene fogyasztani, s időnként olajos magvakat (napraforgómag, mandula, dió) is kellene  rágcsálni. Említésre méltó E-vitamint tartalma van még a Graham-lisztnek, a máknak, a brokkolinak és a spenótnak.

A zöld, sárga, narancs színű növények (répa, paradicsom, kelkáposzta, sütőtök, brokkoli...), a túró, tojás rendszeres fogyasztása védi a bőrt, gyorsabban gyógyulnak a sebek. A növényekben lévő karotinoidok rákellenes anyagok és a legjobb, belülről ható természetes fényvédők. Ha a szervezetben nincs elegendő A-vitamin, akkor a bőr és a nyálkahártyák kiszáradnak (szem is), a hajzat megviseltté, töredezetté, korpássá vállik. Mivel zsírban oldódó  vitaminról van szó, hasznosításához pár csepp  növényi olajra, illetve zsiradékra (vaj) is szükség van. Jobban hasznosítható az emberi szervezet számára a paradicsom likopinja, ha főzik, grillezik a zöldséget. Nem árt tudni, hogy ha a szervezetben nincs elegendő D-vitamin, akkor a karotinoidok hatékonysága nem megfelelő.

Minden sejtnek szüksége van B-vitaminokra. Perifériás vérkeringési zavarok, például foltos kopaszodás esetén, bőr- és nyálkahártya-gyulladás jelentkezésekor, vagy ha kivörösödik a szájzug, s az orr környéke, érdemes több a B1 (tiamin) és B2 (riboflavin) vitaminokban gazdag ételt fogyasztani. Ezek: élesztő, gabonafélék, olajos magvak, hüvelyesek, szója, burgonya. Táplálkozástudományi szakemberek szerint a magyar lakosság jelentős részének táplálkozásában nincsenek jelen kielégítő mennyiségben ezek a vitaminok.

Alvászavar és vérszegénység, idegesség esetén a B6 (piridoxin) vitaminban gazdag ételekből kerüljön több a tányérra. Az alváshiány, a feszültség is befolyásolják a bőr, a hajzat milyenségét. Sokszor az ödémaképződés is orvosolható B6-vitaminban gazdag ételekkel. A vizsgálatok szerint a magyar lakosság harmadának nem megfelelő a B6-vitamin-ellátottsága. Az olajos magvak, a banán, a csonthéjasok, az élesztő, a búzacsíra, a hántolatlan rizs nagyobb mennyiségben tartalmazzák ezt a vitamint.

A bőr jó vérkeringésének biztosításához B3-vitaminra (niacin) is szükségünk van. Alvászavar, emésztési problémák, hasmenés, szorongás, s végül is pattanásos bőr lehet a tünete annak, ha a szervezetben kevés van ebből a vitaminból. Zöldborsó, karalábé, paraj, bab, mogyoró, teljesőrlésü gabonatermékek, telítetlen növényi olajok fogyasztásával a koleszterinszint is csökkenthető.

Vérszegénység esetén a bőr sápadttá, fakóvá, érzékennyé válik. A vegetáriánusoknál igen gyakori diagnózis a B12-vitamin (kobalamin) hiánya. Aki nem fogyaszt húst, az különösen figyeljen arra, hogy elegendő tojás, gabonacsíra, teljesörlésű gabonából készült étel és szója is kerüljön az étrendjébe.

A haj és a köröm törékenységén, bőrszárazságon és korpásodáson segíthetnek az F-vitamin (linolsav) tartalmú élelmiszerek: növényi olajok (len-, napraforgó-, csiraolajok), mák, mandula, dió.

Ha nem jut a szervezet  elegendő H-vitaminhoz, elterjedtebb nevén biotinhoz, akkor a bőr elveszti egészséges színét, a körmök letöredeznek, a haj erőtlenül a fejtetőre lapul és a szokásosnál nagyobb mennyiségben hullik. Ilyen tünetek esetén ellenőrizzük az étrendünket. A tojássárgájában, a májban, a szójában, a dióban, a gombában, a spenótban, a teljes őrlésű gabonamagvakban található jelentősebb mennyiségben biotin.

A bőr mélyebb réteginek vízháztartásátsegíti, a hajtüszők működését serkenti és az őszülés ellen is dolgozik a májban, az élesztőben, a tojássárgájában, hántolatlan rizsben, búzacsírában található B5- vitamin, közismert nevén pantoténsav.

Rozáceás bőrűek rendszeresen fogyasszanak P-vitaminban gazdag élelmiszereket: citrusféléket, fekete ribizlit, szőlőt, szilvát, hajdinakását, csipkebogyót, paprikát. Permeabilitási vitaminnak is hívják ezt a vitamint, mert szabályozza a sejtmembrán áteresztőképességét, erősíti az erek falát. A P-vitamin több hatóanyag keveréke. Gyulladásellenes, szabadgyökfogó hatása révén kitűnő bőrtápláló anyag. Védi a bőr sejtjeit, javítja a hajszálerekben a vér áramlását, s ezáltal a bőr regenerációjához is hozzájárul.

A növények helytelen tárolással, áztatással, hosszú ideig tartó főzés során sok értékes anyagot veszíthetnek, ezért az ételeket ne főzzük agyon, elkészítésükkor kíméletes technikákat (párolás, hirtelen sütés, kuktafazék) válasszunk.

Igyekezzünk idényjellegű növényeket fogyasztani. Az üvegházakban nevelt növényeknek nemcsak az íze marad el a napon érleltekétől, de vitamin- és ásványianyag-tartalmuk is lényegesen kevesebb.

A szervezet vitaminigénye nem állandó. A stressz, a környezeti ártalmak, a különféle betegségek, a dohányzás, a másállapot következtében a normálisnál több éltető anyagra lehet szükségünk. Vegyük figyelembe, hogy a stressz, a láz, a cukor, a kávé, az antibiotikumok, a fogamzásgátlók, a cigaretta, az aszpirin és az alkoholos italok vitaminrablók!



  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében