fbpx

| Burián Dóra -Szántó Szilvia

A biopiac bővülésének akadályai

A biotermékek piacbővülésének ma több akadálya is van. Az egyik legfontosabb ezek közül, hogy a kereskedők és a fogyasztók ismeretei is hiányosak a termékekkel kapcsolatban. Holott már nem is olyan kockázatos ökotermék-kampányok indítása, mint pár éve volt.

Szintén fontos akadályozó tényezőnek
tekinthetjük a magas árakat. Míg egy kilogramm hagyományos kenyér 150 forintba
kerül, addig a biokenyér ugyanekkora mennyiségéért ennek három-négyszeresét,
4-500 Ft-ot is fizethetünk. A biotermékek korlátozott elérhetősége sem válik a
piac bővítésének javára.

Az ellenőrzött biotermékeket elsősorban
a termelői piacokon és néhány – főként fővárosi – városi bioboltban lehet
beszerezni. Így tehát a hipermarketek nyitása e termékek értékesítése felé
innovatív és fontos lépés lehet. Esetükben nemcsak a beszerzés helye, hanem az
előbbiekre visszautalva ezen üzletek alacsonyabb árrése is pozitívum lehet.

Ezen
kívül az olyan házhozszállítási szolgáltatások iránt is felmerül az igény,
amelyet például a Nyitott Kert Futár, a
Zöldrózsa Bioélelmiszer, Ebio Kertészet
kínál. Ezek a szolgáltatások korlátozott igényre, keresletre
számíthatnak, mert áraik jelentősen meghaladják a bolti árakat. Főként azok
körében elterjedtek, akik valamilyen betegség miatt fogyasztanak
bioterméket.

A mai
kereskedelmi rendszerben már nem olyan kockázatos az ökotermékek
fogyasztás-ösztönzését célzó kampányok indítása, mint pár éve volt a termékek
korlátozott elérhetősége, a kínálat gyérsége miatt. Ezek a negatívumok mára
nagyrészt megszűntek, a kínálat bővült, jobb az ellátottság. A kommunikáció a
beszerzési helyek ismertetésének esetében is fontos. Ezek az információk
leggyakrabban szájról szájra terjednek.

Egy 2002-es kutatás kimutatta, hogy a
biotermékek keresettségét legkevésbé indokolja a garantált minőség. Ebből is
látszik, hogy hiányosak a fogyasztói ismeretek. A vásárlók orvosi javaslatra,
ideiglenesen, betegség miatt, vagy divatkövetésből szerzik be a bioárukat. A
hazai életszínvonal mellett kevesek vallották azt, hogy csak biotermékeket
fogyasztanak. Ennek a rétegnek aránya kb. két százalékot tesz ki a hazai
fogyasztók körében.

A vásárlói döntéshozatalban sajnos
minimális szerepet játszik az, hogy az áru hazai termék, emiatt az árban nem
jelenik meg a szállítási költség, és vásárlásával a hazai gazdaságot támogatja a
fogyasztó.

A biotermék-kereskedelem akadályainak
elgördítésében segítség lehetne az információk széleskörű terjesztése, a szakmai
kommunikáció, a téveszmék eloszlatását szolgáló törekvések, az ismeretek
bővítése.

A szerzőkről

Burián Dóra a Budapesti Gazdasági Főiskola
Külkereskedelmi Főiskolai Karán, nemzetközi marketing szakirányon végzett
2003-ban.

Szántó Szilvia a Budapesti Gazdasági Főiskola
Külkereskedelmi Főiskolai Kar, Nemzetközi Marketing Tanszék adjunktusa,
tanszékvezető-helyettes.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás