• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

A biopiac bővülésének akadályai

2004.02.03. /
A biotermékek piacbővülésének ma több akadálya is van. Az egyik legfontosabb ezek közül, hogy a kereskedők és a fogyasztók ismeretei is hiányosak a termékekkel kapcsolatban. Holott már nem is olyan kockázatos ökotermék-kampányok indítása, mint pár éve volt.

Szintén fontos akadályozó tényezőnek tekinthetjük a magas árakat. Míg egy kilogramm hagyományos kenyér 150 forintba kerül, addig a biokenyér ugyanekkora mennyiségéért ennek három-négyszeresét, 4-500 Ft-ot is fizethetünk. A biotermékek korlátozott elérhetősége sem válik a piac bővítésének javára.

Az ellenőrzött biotermékeket elsősorban a termelői piacokon és néhány - főként fővárosi - városi bioboltban lehet beszerezni. Így tehát a hipermarketek nyitása e termékek értékesítése felé innovatív és fontos lépés lehet. Esetükben nemcsak a beszerzés helye, hanem az előbbiekre visszautalva ezen üzletek alacsonyabb árrése is pozitívum lehet.

Ezen kívül az olyan házhozszállítási szolgáltatások iránt is felmerül az igény, amelyet például a Nyitott Kert Futár, a Zöldrózsa Bioélelmiszer, Ebio Kertészet kínál. Ezek a szolgáltatások korlátozott igényre, keresletre számíthatnak, mert áraik jelentősen meghaladják a bolti árakat. Főként azok körében elterjedtek, akik valamilyen betegség miatt fogyasztanak bioterméket.

A mai kereskedelmi rendszerben már nem olyan kockázatos az ökotermékek fogyasztás-ösztönzését célzó kampányok indítása, mint pár éve volt a termékek korlátozott elérhetősége, a kínálat gyérsége miatt. Ezek a negatívumok mára nagyrészt megszűntek, a kínálat bővült, jobb az ellátottság. A kommunikáció a beszerzési helyek ismertetésének esetében is fontos. Ezek az információk leggyakrabban szájról szájra terjednek.

Egy 2002-es kutatás kimutatta, hogy a biotermékek keresettségét legkevésbé indokolja a garantált minőség. Ebből is látszik, hogy hiányosak a fogyasztói ismeretek. A vásárlók orvosi javaslatra, ideiglenesen, betegség miatt, vagy divatkövetésből szerzik be a bioárukat. A hazai életszínvonal mellett kevesek vallották azt, hogy csak biotermékeket fogyasztanak. Ennek a rétegnek aránya kb. két százalékot tesz ki a hazai fogyasztók körében.

A vásárlói döntéshozatalban sajnos minimális szerepet játszik az, hogy az áru hazai termék, emiatt az árban nem jelenik meg a szállítási költség, és vásárlásával a hazai gazdaságot támogatja a fogyasztó.

A biotermék-kereskedelem akadályainak elgördítésében segítség lehetne az információk széleskörű terjesztése, a szakmai kommunikáció, a téveszmék eloszlatását szolgáló törekvések, az ismeretek bővítése.

A szerzőkről

Burián Dóra a Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Főiskolai Karán, nemzetközi marketing szakirányon végzett 2003-ban.

Szántó Szilvia a Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Főiskolai Kar, Nemzetközi Marketing Tanszék adjunktusa, tanszékvezető-helyettes.







  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében