fbpx

| Zimre Zsuzsa

Bio hungarikumok?

A hungarikum szót hallva az emberek többsége jól ismert magyar élelmiszerekre gondol, mint a szegedi paprika, makói hagyma, tokaji aszú. Van esélye a biotermékeknek hungarikummá válni?

A definíció szerint a hungarikum az országhoz, vagy annak régiójához kötött, hagyományos módon készült kiváló minőségű termék. A bio nyersanyagok használata nem szerepel a feltételek között.

Hazánkban jelenleg 1800 termék tartozik megszerzett hungarikum védelem alá. Ezek nem csak élelmiszerek: a halasi csipke ugyanúgy hungarikum, mint a tokaji aszú. A hungarikum minősítésre folyamatosan lehet pályázni, így évente sok száz termékkel bővül a piac. Mivel a biotermékeknek nagyon magas minőségi követelményeknek és előírásoknak kell megfelelniük, semmi akadálya nem lenne, hogy megkapják a hungarikum címet. A gyártók azonban úgy gondolják, a bionak nem kell nagyobb reklám, az öko minősítés sokkal nagyobb vonzerőt jelent a vásárlók számára.

A magyar ember számára a hungarikum cím nem jelent túl sokat, a hazai vásárló nem emiatt emeli le a polcról az adott élelmiszert. A hungarikumoknak elsősorban külföldön van jelentősége, azonban a tapasztalatok szerint egy-két méltán világhírű terméktől eltekintve a külföldieket sem érdekli, hogy itthon egy terméket valaki kiváló élelmiszernek minősített. Nem így a biotermékek esetében, ahol a bio jelölés folyamatos, a kezdetektől a csomagolásig tartó szakmai ellenőrzést és a külföldi fogyasztók számára is könnyen értelmezhető minősítést takar.

Nagy szavak helyett nézzük a gyakorlatot, vizsgáljunk meg egy hungarikumot, a méltán híres gyulai kolbászt. Ennek összetevői: sertéshús, gyártási szalonna, só, paprika, fűszerek, antioxidáns (E-300: aszkorbinsav, E-330: citromsav), szacharóz, tartósítószer (E-250: nátriumnitrit). Ezt a terméket minden további nélkül lehetne bio alapanyagokból gyártani, kihagyva belőle a mesterséges anyagokat. Valószínűleg az osztrák és német fogyasztók is boldogabban vennék meg, ha tudnák, hogy a gyulai kolbász nem egy a sok külföldi húsáru közül, hanem biotermék.

Nem véletlen, hogy a magyar biotermékek 90%-a exportra kerül, keresettek és elismertek, főleg a szomszédos európai országokban. A nagyarányú exportálás fő oka, hogy a magyar piacon ezek a termékek nehezebben értékesíthetőek relatív magas áruk miatt, bár a piaci tendenciák afelé mutatnak, hogy a vásárlók mind nagyobb száma ismeri fel, hogy a minőség fontosabb a mennyiségnél. Ezek a vásárlók hajlandók kifizetni a 30-100%-os árdifferenciát, ami jelenleg a hagyományos és bio termelésű élelmiszerek árában megmutatkozik.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás