• Nyomtatóbarát változat
  • Oldal küldése ismerősnek

Bejött a vásárlóknak a Tanyasi Áruk Boltja

2010.04.29. /
Mintegy három hónapja üzemel a Tanyasi Áruk Boltja Budapesten, a Havanna utca 50. szám alatt. A bolt nemcsak a lakótelepen élők között népszerű. A törzsvásárlók körében egyaránt megtaláljuk a minőségi, valamint az olcsó terméket keresőket is.

Az üzlet különlegessége, hogy minden termék mellett megtalálható az azt előállító gazda fotója. Így a vásárlók tudják, kinek az áruját vették meg, és pontosan honnan származik az adott termék.

Nem akarnak versenyezni a piacokkal és a multikkal, külön kis szigetet hoztak létre, amely tetszik a Havanna-lakótelepen élőknek, sőt, a környékről is ide járnak. A minőség az elsődleges szempont, még ha pár forinttal drágább is néhány termék, mint a közeli piacon.

A bolt létrehozásával alapvetően két célt kívántak elérni: egyrészt, hogy elősegítsék a tanyasi élelmiszerek piacra jutását, másrészt pedig, hogy kedvező árfekvéssel hozzanak forgalomba jó minőségű hazai termékeket.

Chladek Tibor vállalkozó, a bolt megálmodója lapunknak elmondta, hogy a multik polcai roskadoznak a túlnyomórészt külföldi, a hazainál rosszabb minőségű áruktól, amelyek érdekes módon az importköltségek dacára is olcsóbbak a magyar termékeknél.

Jelenleg több mint egy tucat tanyasi gazdálkodó termékeit árulják, de a Magyarországi Tanyákon Élők Egyesületén (MTÉE) keresztül ennél sokkal több gazdálkodóval állnak már kapcsolatban. Olyanokkal is, akiknek jelenleg nincs eladó árujuk, ám tavasz végétől, nyár elejétől már tőlük is tudnak majd vásárolni friss gyümölcsöt és zöldséget. Az az időszak lesz az igazi mérce, hiszen a polcokra kerülhetnek az idényáruk, a retek, a paprika, a paradicsom, az eper.

Az MTÉE az ország minden tanyás térségében jelen van, de tekintettel arra, hogy az egyesület bölcsője Bács-Kiskun megye északi részén, Fülöpházán található, ott él a legtöbb egyesületi tag. Innen a legkönnyebb a beszállítás - magyarázza a vállalkozó.

A boltosok maguk mennek el az áruért hétről-hétre, és ők az értékesítők is. Így olyan kétlépcsős termékpályát sikerült kialakítani, amelyből kiiktatták a felvásárlót, ez pedig az árképzésre is jótékony hatással van.

Vannak termékek, amelyek a megszokott bolti árakhoz képest féláron kaphatóak, és olyanok is, amelyek a multik árfekvésével nagyjából megegyező árszínvonalon kerülnek forgalomba. A tanyasi tojás ára például 30 forint alatt van - máshol eléri a 35 forintot is.

Azzal nem tudnak versenyezni, amikor egy multi a termelői ár alatt hoz forgalomba egy-egy terméket, mondván, hogy a többi nála vásárolt terméken úgy is megtérül a vesztesége. Állandó árszínvonal megtartása a cél, ez kiszámíthatóságot eredményez - hangsúlyozza a Chladek Tibor.

 

Kétféle vevő

A Havanna-lakótelep a maga közel húszezer lakójával önmagában is elég nagy vásárlóerőt jelent. Hamar a köztudatba került a kezdeményezés, nem panaszkodnak a forgalomra, a vásárlók pedig mind az árakkal, mind a minőséggel elégedettek.

Alapvetően kétféle vásárló jár az üzletbe: az első csoportba főleg a kismamák, nagycsaládosok, nyugdíjasok tartoznak, akik kedvezőbb áron hozzájuthatnak olyan termékekhez, amelyeket más boltban nem engedhetnének meg maguknak. A másik csoport pedig az áraktól függetlenül vásárol, ők a minőségre hajtanak. Fontos számukra, hogy magyar árut vásároljanak, ezzel pedig jót tesznek, hiszen segítik a vidéki gazdálkodókat.

 

Üzletláncot terveznek

Chladek Tibortól megtudtuk, hogy a közeljövőben szeretnének további boltokat nyitni a fővárosban, nyolc-tíz új boltot idén. Ahhoz azonban, hogy sikeres üzletláncot hozzanak létre, változásra van szükség a piacon. A multiknak számos területen versenyelőnyük van a hazai kis- és középvállalkozásokkal szemben, például az adókedvezmények terén. A vállalkozó szerint számos indokolatlanul szigorú előírás nehezíti azt, hogy a hazai termelők piacra vigyék termékeiket.

Védjegy lett a tanyasi, vagy sem?

Balogh József, az MTÉE elnöke elmondta: 2009 novemberében a Magyar Szabadalmi Hivatal (MSZH) engedélyezte az „egészséges tanyasi élelmiszer" védjegy használatát.

Megkerestük a témában az MSZH illetékesét. Dürr János sajtófőnök azt nyilatkozta, hogy a védjegy bejelentési eljárás jelen pillanatban is folyamatban van. Téves tehát az az információ, hogy a hivatal lajstromozta volna a megjelölést védjegyként. Mivel az egyes vizsgálati lépések határidejét nem szabályozzák, nem lehet tudni mikorra várható döntés.

Az MSZH tájékoztatójából kiderül: védjegyoltalmat szerezhet bármely természetes és jogi személy, valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, függetlenül attól, hogy folytat-e gazdasági tevékenységet.

A védjegyjogosultnak kizárólagos joga van arra, hogy a védjegyet az árujegyzékben szereplő árukkal kapcsolatban használja, illetve használatára másnak engedélyt adjon.

A védjegyoltalomról a lajstromozási eljárás - törvény által előírt - vizsgálata dönt. A lajstromozási eljárás alaki vizsgálatot, kutatást, érdemi vizsgálatot takar.

 









  • Nemzeti Fejlesztési Minisztérium,
    a fogyasztók érdekében