fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

Bangladesh a szomszédban van

Nem kell Ázsiába menni, hogy varrónőket találjunk, akik éhbérért egész nap a gép mellett görnyedve készítik márkás ruháinkat. A lengyel ruhaiparban dolgozók bére még túlórával és bónuszokkal sem éri el a nemzeti átlagbér 50%-át.

A Clean Cloth Campaign (CCC) nevű nemzetközi szervezet tanulmányt készített a lengyel ruhaiparban dolgozók munkakörülményeiről. Az eredmények lehangolóak. A fizetések rendkívül alacsonyak, a munkakörülmények kiábrándítóak és sok esetben veszélyesek, a szakszervezetek gyengék és semmi jele, hogy a helyzet a közeljövőben javulhatna.

A Lengyelországban előállított ruhák fele külföldre kerül

Lengyelországban nagy tradíciója van a ruhaiparnak. Már a rendszerváltás előtt is elsősorban külföldre termelt az ipar, és ez ma sincs másképp. A ruhák a külföldi cégek anyagaiból és gépeivel készülnek, a cégek designja alapján. A rendszerváltás óta az iparág termelése jelentősen csökkent, de a lengyel ruhaipar továbbra is az egyik legnagyobb Európában. Az eladások tekintetében nyolcadik helyen áll uniós szinten, és az előállított ruhák 50,7%-át exportra termelik.

A magasan képzett munkaerő és a felvásárló országok közelsége miatt számos nagy márka Lengyelországban varratja termékeit. A legismertebbek: Hugo Boss, Burberry, Puma, Campus, Levi’s, S.olivier, Disney, Kenzo, Es- cada, Diesel, Decathlon, Lee Cooper, Mustang, KappAhl, Promod, Bon Prix és a Simple. A legnagyobb lengyel márkák termékei is hazai műhelyekben készülnek: Vistula, Wólczanka, Reserved.

Lengyelországban a foglalkoztatottak szakszervezeti tagsága csupán 14%, és ez az arány a ruhaiparban még alacsonyabb. Több mint 2.200 üzem van és a legtöbb 50 főnél kevesebb munkást foglalkoztat. Ez a tagoltság megnehezíti az összefogást és a szakszervezetek munkáját. A szakszervezetek első sorban a jogi szabályozásra fókuszálnak (minimálbér, nyugdíj korhatár, szakszervezeti jogszabály), és nincs lehetőségük a munkakörülmények befolyásolására. 

A real BOSS pays a living wage from Entwicklungspolitisches Netzwerk on Vimeo.

A létminimumtól fényév távolságra vannak

A lengyel ruhaiparban sem jobb a bérhelyzet, mint a világ többi országában. 2015 januárjában a hivatalos lengyel minimálbér 312 euró volt,  és a létminimumot 825 euróban határozták meg. Ahogy az alábbi ábrán is látszik, a megkérdezett munkások minimálbére 315 euró volt, de csak a bónuszokkal és túlórákkal. Ez messze alulmarad az ipari szektorban és az országban alkalmazott átlag bérekhez képest.

A ruhaiparban dolgozók nők szerény fizetése részben a nemek közötti bérszakadék következménye is,  a nők átlagfizetése csupán 66%-a  a férfiakénak. A ruhaiparban történt változások (a szakma női jellege miatt) tömegesen érintette a nőket. Sokukat elbocsátották, vagy méltánytalan bánásmódban részesültek. A téma nem kapott publicitást, a nők problémája a ruhaiparban elbagatellizált. A nők nem érzik magukat elég erősnek, hogy küzdjenek a jogaikért, és az ipar ezt kihasználja. A gyártók úgy tartják alacsonyan a termelési költségeket, hogy leszorítják a béreket.

A munkások félnek nyilatkozni

A CCC 2014-ben végzett kutatást lengyelországi gyárakban, amelyek a Hugo Boss, a Levi’s és a Vistula beszállítói. Az iparág töredezettsége és a szakszervezetek hiánya megnehezítette a kapcsolatfelvételt a munkásokkal. Akiket sikerült elérni, azok közül is sokan idegenkedtek az interjútól, pedig a kutatást végzők teljes anonimitásról és titoktartásról biztosították őket.

A következők derültek ki:

  • A Munkaügyi Főfelügyelőség nem segíti a munkakörülmények javítását.
  • A gyárak vezetősége gyakran hivatkozik az üzem nehéz helyzetére, és ezért még keményebb munkát és „kisebb áldozatokat” várnak el a munkásoktól. Ez az állandó stressz befolyásolja a dolgozók mentális egészségét is.
  • A munkások többsége nő, akik sokszor egyedülálló szülők, vagy a család egyedüli kenyérkeresői.
  • A ruhaipari dolgozók úgy érzik, egyedül hagyták őket problémájukkal.

Egy varrónő történte

Maria 12 éve dolgozik egy cégnek, amely a Hugo Boss beszállítója. A szakközépiskola elvégzése után varrónőként kezdett a gyárban. Most „összeállítóként” dolgozik. Ez azt jelenti, hogy a különböző munkaállomásokról összeszedi az elkészült elemeket, és továbbviszi más munkaállomásokra, ahol azokat összevarrják. A munkája nagyfokú koncentrációt és rohangálást igényel. Miután áttették ebbe a munkakörbe, 10 kilót fogyott.

Hajnali 5.20-kor kezdi a munkát, a jelenléti ívet 6-kor írja alá. A kettő közti 40 perc nem szerepel a hivatalos munkaidejében.  Ahhoz, hogy munkába álhasson 5.20-kor, hajnali 3-kor kel, és 4 km-ert gyalogol, amíg beér a gyárba. Mehetne busszal is, de a buszjegy egy útra 3.20 zlotyi, és azt nem engedheti meg magának. Jelenleg ő család egyetlen kenyérkeresője. Férje és fia az építőiparban dolgozik, és ha éppen van munka, fejenként kb. havi 1000 zlotyit visznek haza.

A CCC követelései

A kutatást követően a CCC az alábbi követeléseket fogalmazta meg.

  • A nemzetközi cégeknek el kell érniük, hogy a munkások legalább 401 eurónak megfelelő, nettó fizetést kapjanak. Ez legyen az alapfizetés összege, túlórák és a bónuszok nélkül (!) – a lengyel átlagbér 60%-a. Ezt követően törekedni kell a minimálbér szintjének elérésére a ruhaiparban is.
  • A divatcégeknek módosítaniuk kell az árstruktúrájukat, hogy a beszállítóik biztosítani tudják a megfelelő fizetést az alkalmazottaiknak.
  • A gyártóknak figyelembe kell venniük a nemzetközileg elismert emberi jogokat, amelyek szerves részei a munkavállalói jogok és a minimálbérhez való jog.
  • A CCC felszólítja a lengyel kormányt és az EU érintett intézményeit, hogy emeljék fel a ruhaiparban dolgozók minimális fizetését legalább 401 euróra, hogy elérje a lengyel átlagbér 60%-át. Továbbá a minimálbér szintjét folyamatosan növeljék a nemzeti minimálbér összegéhez.

Reméljük, hogy a CCC kampánya célt ér, és hamarosan beszámolhatunk majd a pozitív fejleményekről.

Forrás: CCC Fotók: CCCRedrabbit

Készült a Clean Clothes Campaign kampány keretében; a projekt az Európai Unió finanszírozásában valósul meg. “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” “FILLING THE GAP” HUM/2018//404-124

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás