fbpx

| Szvetelszky Zsuzsanna

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

A baba: ürügy a fogyasztásra

Megadni mindent, amire csak szüksége van a kicsinek – ezt a szülői vágyat használják ki a bébitermékek iparágai. Babatestre, de felnőtt tudatra komponált fogyasztói igényeket generálnak.

Föltett szándékom volt, hogy elbóklászok a legnagyobb babaáruházban, több forrásból gyűjteni élményt a cikkhez, de az árudömping látványától hamar megfájdult a fejem, vissza kellett fordulnom.

A baba nem tud hátat fordítani. Tiltakozni se, hogy nem kell neki nyugtató cumi, nem szereti a megfázás elleni habfürdő szagát, és esze ágában sincs zenélni a bébikompjában. Megszokja szegény persze, ha nagyon erőltetik, aztán megszereti, majd követeli – amit éppen ő is lát majd a reklámban.

Itt nem térhetünk ki egyesével, melyik termék mennyire káros, szerencsére egyre több szakember tiltakozik a marhaságok ellen. Sok ártalmatlan babatermék is van – de a legtöbbre semmi szükség. Kedvenc angol szakkönyvem világhírű szerzője például nyomatékosan felkéri a szülőket, hogy az első hónapokban a kicsi kiegyensúlyozott és korának megfelelő fejlődése érdekében távolítsanak el mindent a baba közeléből, ami csörög, zörög, csipog, sípol, kattog, villog, rikít. A babaszakboltokban éppen ellenkezőleg, drága pénzért lehet beszerezni az efféle funkciókra kifejlesztett csúf, tipikusan műanyag, könnyen piszkolódó eszközöket. S persze az a szülő, aki nem veszi meg a legkorszerűbb csúcstermékeket, rossz lelkiismerettel tér haza.

Nemcsak a szülők, de rokonaik, barátaik és ismerőseik is ürügyként használhatják fel a babát, hogy megvegyék azt, amit ők maguk szeretnének megvenni, mert a reklám már megkedveltette velük az édes kis cuccot, csak éppen nem volt kinek. Ha végignézzük a polcokat, szembetűnik, hogy a felnőtt fogyasztói struktúrákat „lefordítják babára”: a gyártók kitalálják, hogy a felnőttek mit szeretnének venni a kicsiknek. Felebarátodnak vedd, amit magadnak is megvásárolnál – mintha ez lenne az alapparancs. Így az egyik leggazdagabb választék a kozmetikumoké: babaolaj, babasampon, babafürdőolaj, bébifürdősó, babatestápoló tej, folyékony babapúder, babahabfürdő, szélkrém, krémfürdő, szél- és időjárásbalzsam mind a kicsik üdvéért készül. Komoly kérdéseket vet fel a kínálat: szélkrém vagy szélbalzsam?

Félre a tréfával: nekünk, felnőtteknek is problémát jelent allergizálódó világunkban kiküszöbölni azokat az anyagokat, amelyek beleszólhatnak a test reakcióiba. Az újszülött, a csecsemő szervezete sokkal érzékenyebb, és a gyógyszertárban receptre felírt készítmények – fürdetőkenőcs, napraforgóolaj, köldökseb-hintőpor stb. – tökéletesen megfelelnek a célra, jóval olcsóbbak, mint a kereskedelmi termékek, és ami a leglényegesebb: nem tartalmaznak fölösleges kemikáliákat. Nyugodt szívvel írom le, hogy a magyar gyermekorvosok és védőnők is ezt ajánlják…

Elszomorító a „babaápoló tej” kifejezés vakmerő használata egy ipari terméken. Ugyanis rengeteg kiütésre, bőrpírra az egyik legjobb szer az anyatej, a legautentikusabb babaápoló tej – szívem szerint levédetném, ha tudnám, hogyan kell az ilyesmit.

Testközelben maradva: csörgő és zenélő bilik, babaköröm-ápolókészlet és nyugtatóeszközök – illatosított rágóka és társai – gondolkoztatják el a vevőket, mi az, ami feltétlen szükséges a boldog gyermekkorhoz az első perctől fogva. A muzsikáló illemhelyekről egyébként rég megírta a szakirodalom, hogy a felnőtt személyiségre is rányomhatja a bélyegét a használata – nem szabad ilyesmivel kísérletezni! Pfuj.

Nekem bejött – mondják sokan az olyan kényelmi extrákkal ellátott termékekről, mint az önsterilező cumisüveg, a pelenkázótáska (egyszerű hátizsákkal is helyettesíthető), az orrszívó, a mellszívó, a bébiőr. De nélküle se történt volna semmi baj, csak ha már tudjuk, hogy van ilyen termék, akkor kényelmetlenül érezzük magunkat birtoklásuk nélkül.

Kilépve a világba a gyerekkel, babakocsi kiegészítőkre és autósülés kiegészítőkre vágyunk: a nyakpárna, a fejszűkítő, a huzatvédő (cabrio típushoz külön, ó!) mind-mind olyasmi, ami egy-egy alkalmat esetleg megkönnyít, ám a beszerzés, a tárolás, a viszonylag rövid ideig tartó használat csak időnket, életterünket és pénztárcánkat apasztja.

Létezni annyi, mint korlátokkal bírni, mondja a filozófia – nos, a bébiipar ezt az axiómát is végigzongorázza. Gyerekhám, zenélő és telefonos bébikomp, védőrács, fürdetőháló, fürdető-ülőke, sőt fürdőfotel türemkedik a kicsi teste és a szülő érintése közé. Lehet, hogy átmenetileg egyszerűbb, de a közvetlen testkontaktus egy-egy vetületétől fosztanak meg bennünket.

Végére hagytam a kedvencemet, az agyonragozott csúcsterméket – a fogyasztói szempontból farkába harapó kígyó a babaétkészlet-tisztító kefekészletet (rosszallom is, hogy nem önsterilizáló).

Pedig a babának nincs szüksége se drága étkészletre, se a hozzávaló kefekészletre. De nem is róla van szó! A szülők etetnek. A szülők játszanak. A szülők illatosítanak, habosítanak, aromásítanak, sterilizálnak. A szülők fogyasztanak.

Szükségem lesz majd annak idején „vissza a munkába”-szettre? Már kapható.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás