| Tudatos Vásárló
Automata kerékpárkölcsönző rendszer létesül Budapesten is?
Egy Combino villamos árából az egész budapesti belvárosban ki lehetne építeni az önkiszolgáló közösségi kerékpárkölcsönző rendszert – és állítólag már folynak is tárgyalások erről.
Egyre több világváros központjában lehet rövid időre,
legfeljebb néhány órára kedvezményesen kerékpárhoz jutni: Rómában például a
múlt hét péntekjén vezették be a szolgáltatást a 2007-ben indult párizsi Vélib
mintájára. Bécsben, Barcelonában, Stockholmban vagy éppen Koppenhágában már
évek óta lehet pedálozva csökkenteni a szmogot és a zsúfoltságot a szinte
mindenütt felvehető és leadható bérbiciklikkel.
Washingtonban június végén vezetik be a közösségi
kerékpárkölcsönzés intézményét, és a magyar szakértők szerint Budapesten sem
kell már sokáig várni a környezetbarát és praktikus közlekedési forma
meghonosodására. „Egy Combino villamos egymilliárd forintba kerül. A becslések
alapján nagyjából ekkora összegből a budapesti belvárosban is ki lehet építeni
a rendszert” – nyilatkozta Bodor Ádám, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi
Miniszter kerékpáros ügyekért felelős megbízottja. A miniszteri biztos szerint
az ügyben már jó ideje zajlanak az egyeztetések. Ha meglesz az egyetértés az
érintettek – elsősorban a főváros és a kerületek – között és lesz politikai
akarat, akkor a döntéstől számított egy éven belül uniós támogatásból
megvalósítható a beruházás.
A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy az automata
kölcsönzőket a helyiek használják – mondta az MTI-nek László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke, aki
szerint a jellemzően munkaidőben, reggeltől estig igénybe vehető szolgáltatás
remekül kiegészíti a közösségi közlekedés különböző formáit. „A tipikus
használó metróval, buszon, villamoson vagy vonattal érkezik a dugóktól sújtott
belvárosba, aztán nyeregbe pattan és időben megérkezik. Az első félóra a
legtöbb helyen ingyenes, utána pedig exponenciálisan növekszik a bérleti díj.
Ez arra ösztönzi az embereket, hogy ne városnézésre vagy sportolásra használják
a kerékpárt, hanem kizárólag közlekedésre és csak addig, ameddig feltétlenül
szükséges.”
A Kerékpárosklub több céggel tárgyal a budapesti hálózat
kiépítéséről. A lehetséges befektetők egyelőre várnak, részben a közterületi
reklámokra vonatkozó szabályozás miatt. „Budapesten a házfaltól az utcalámpán
át a villamosok oldaláig szinte mindenhol lehet hirdetni. Túlkínálat van
reklámfelületből, amely ezért olcsó, a rendszer üzemeltetőjének viszont a
bicikliken és a kölcsönző állomásokon elhelyezett reklámok hozzák a bevételt” –
mondta László János. A lehetséges befektetők másik fő problémája a biztonság.
Attól tartanak, hogy a nyugat-európaihoz képest alacsonyabb életszínvonal miatt
Budapesten még a speciális felszerelésű és festésű bérbicikliket is megérné
ellopni.
Felhasználói oldalról a legnagyobb gondot a városi
kerékpározással kapcsolatos félelmek jelentik. „A gyakorlott bringás tudja,
hogy a Körúton a sáv közepén nem fogják elütni, aki viszont nem ismeri a
viszonyokat, annak már a körúti sáv közepén kerekező bringás látványától is
halálfélelme van. A szubjektív félelmeknek jelenleg nincs sok köze az objektív
veszélyekhez, ezért felvilágosításra, szemléletváltásra van szükség, különben
nem fogják használni a bérbicikliket” – figyelmeztet a legnagyobb magyar
kerékpáros civil szervezet vezetője. Egyébként a klub legújabb vállalkozása is
a szemléletváltást szolgálja: azt tervezik, hogy vásárolnak 25 kerékpárt,
amelyeket hét napig ingyen használhat mindenki, aki a jogosítványát egy hétre
letétbe helyezi a szervezetnél.
Forrás: MTI