fbpx

| Bán Dávid

Amerikai „Organic-láz”

Kedves amerikai ismerőseim nemrégiben – az újra fellángoló madárinfluenza félelem előestéjén – „vidám” csirkével kínáltak egy kaliforniai vacsora alkalmával. Hosszasan magyarázták, hogy ez bizony házias körülmények között nevelkedett, sokat volt a friss levegőn, semmi mesterséges tápanyagot nem kapott, és higgyem el, ez megérződik a húsán. És valóban megérződött.

Az USA – akárcsak Európa – bizonyos területein egyre érezhetőbb mértékben megnőtt a biomezőgazdaság termékei iránti igény. Ennek talán az utolsó pillanatban jött el az ideje, hiszen a korábbi háztáji gazdálkodás háttérbe szorulása a fejlett nyugati világ számos aspektusát, így a környezetvédelmet, egészségügyet, gazdaságot egyre komolyabb mértékben kezdte fenyegetni. És még mindig messze vagyunk a remélt boldogságtól.

Az Egyesült Államok legnagyobb húzóágazata az élelmiszeripar, hiszen évente mintegy 550 milliárd dollárt ölnek bele a vásárlók. Több mint 200 millió éhes szájat próbálnak nap mint nap betömni a lehető legbőségesebben, minél nagyobb profittal, de a nagy átlag számára megfizethető fogyasztói áron (és meglepő módon még így is több millió az éhező amerikaiak száma). Amerikában jól ismert az élelmiszer dömping: a gigantikus mennyiségű, laktató, de többnyire egészségtelen adagok és következményük: a vészes elhízás. Az élelmiszeripar egyre hatalmasabb gyárakkal próbálja kiszolgálni a fogyasztókat, ehhez pedig egyre kevesebb természetes alapanyagot használnak fel. A mélypont nagyjából az 1950-es évektől datálható, amikor milliószámra tűntek el a családi gazdaságok: az állattartás a hatalmas csarnokok katasztrofális, zsúfolt, egészségtelen körülményei közé szorult, a növénytermesztés pedig a kémiai kutatólaborok kedvenc kísérleti területe lett.

Az 1980-as években sokan egyre tarthatatlanabbnak kezdték látni ezt az állapotot. Leginkább a – gazdaság mellett gondolatilag is innovatívabb – keleti és nyugati parton, de főként Kaliforniában kezdték újra előnyben részesíteni a családi gazdálkodások biotermékeit. Ezekben visszaköszönnek a több évszázados mezőgazdasági kultúra tudatos és kevésbé tudatos elemei, amelyek minimalizálják a mesterséges, kémiai összetevők használatát, ügyelnek a környezet megóvására (a biogazdaságok feleannyi energiát is használnak, mint a nagyüzemek), kerülnek minden, az emberre és a környezetre veszélyes anyagot.

Egyre több vásárló és gazdaság jött rá a lényegesen egészségesebb, környezetet kímélő és a családi ipart fellendítő termelés fontosságára. 1988-ban Organic Valley névvel létrejött az első olyan, farmerokat tömörítő szövetség, amely akkor még ugyan ködösebb, saját szempontrendszer szerinti, de biogazdálodást folytatott. Azóta kormányzati szinten is megszületett ennek a gazdálkodási formának a kódexe, amely a biotermékeknek szigorú osztályozás alapján ad védjegyet (USDA), illetve a termelőket kötelezi, hogy a fogyasztóknak teljes körű ismereteket adjanak a termék eredetéről, összetevőiről. A vásárlók pedig tudatosabban, termelési hely, akár a termelő személye szerint keresik a termékeket az egyre népszerűbb biopiacokon, szaküzletekben, specializálódott szupermarketekben, legújabban pedig a gyorséttermekben is.

A biogazdálkodás kezd némi üzleti sikert is elkönyvelni. Az elmúlt évben elért, mintegy 15 milliárd dolláros forgalom ugyan még mindig csak a 2%-át teszi ki az amerikai élelmiszeripar össztermelésének, de a mutatók jelenleg dinamikus fejlődést mutatnak. 2005-ben közel 20%-kal növekedett a bioélelmiszerek iránti kereslet, így egyre több családi gazdálkodás vág bele a már-már kihaltnak ítélt farmok újraélesztésébe. Az említett úttörő Organic Valley mára 750 olyan családi gazdaságot tömörít, ami rendelkezik a szigorú USDA tanúsítvánnyal.

A biotermékek vásárlása természetesen egyfajta szemléletváltást is igényel. Hiszen nem minden szupermarketben megtalálhatók a biotermékek. Áraiban sem tud versenyre kelni a rossz minőségű, kemikáliákkal teletömött tömegélelmiszerekkel. Mivel azonban leginkább Amerikában, de egyre erőteljesebben Európában is megkondították a vészharangot, hogy bizony a táplálkozás óriási felelősséggel bír egészségügyi állapotunkra, így lassan ugyan, de egyre többen próbálnak ügyelni az általuk fogyasztott élelmiszerek jó minőségére. A valódi bioboltok egyre szélesedő kínálatukkal próbálják bizonyítani, hogy az egészséges, természetes termékek is lehetek olyan változatosak, ízletesek, mint a cukrokkal, adalékokkal és ízfokozókkal felturbózott nagyipari élelmiszerek. Erre jó példa az Amerikában oly népszerű gyorsétterem-kultúra biotermékekre való kiterjesztése. Kaliforniában sorra nyitnak az ilyen jellegű éttermek, bár e két műfaj párosítása kétségtelenül furcsán hat.

A legautentikusabb beszerzési hely változatlanul a piac. Abszurd, de kellemes meglepetésként hat a Baywatch-ból ismert Santa Monica (mint kiderült, Amerika úttörő öko-városa) bevásárló utcáján hetente többször megrendezésre kerülő biopiac. Itt a vásárlók közvetlenül találkozhatnak a termelőkkel, akik számos kóstolóval próbálnak minket meggyőzni, hogy bár látszatra nem minden biotermék oly vonzó, mint nagyüzemi társaik, de ízben méltó ellenfélnek bizonyulnak. Az itt vásárlók határozottan a helyi termelést részesítik előnyben, az akár személyesen is megismert gazdákat, a nagy, jóval erőteljesebben profitorientált multi-cégekkel szemben, akik átlagban jó 1500 mérföldet is utaztatják „friss” termékeiket a gyár és a vásárló között.

Az amerikai Meatrix című animációs kisfilm szórakoztatóan tárja elénk, illetve a „piros tablettát” választó Leo nevű háztáji malacka elé a sötét valóságot, majd szólít fel a vásárlói összetartásra, arra, hogy a biogazdálkodás fellendítése jórészt rajtunk, a vásárlókon áll. És az sem mindegy, hogy az a bizonyos „vidám” csirke valóban sokkal ízesebb volt nagyüzemi társainál.

 

Képek [cc] ElliotBack, DanMaudsley  

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás