fbpx

| Tudatos Vásárló

Az áldozatok arcába röhög a Benetton

A bangladesi Rana Plaza katasztrófa második évfordulóján az érintett ruhaipari cégek még mindig alig akarnak hozzájárulni a  katasztrófa  áldozatainak kártérítéséhez. A Benetton a követelt  5 millió helyett 1,1 millió dollárral próbálja tisztára mosni magát. 

Két éve, 2013 április 24-én volt a ruhaipar eddigi legnagyobb katasztrófája, amely során a bangladesi Rana Plaza épülete összeomlott. A katasztrófa 1134 emberéletet követelt. Becslések szerint az épületben 3890 ember tartózkodott a baleset idején.

Az évforduló előtt a Clean Clothes Campaign (CCC) nevű szervezet partnereivel globális akcióba kezdett. Követelték a Rana Plaza túlélők és áldozatok családjainak azonnali és teljes körű kártalanítását, továbbá hogy minden Bangladesben tevékenykedő ruhaipari cég és kereskedő írja alá a Bangladesi Tűzvédelmi és Épületbiztonsági Egyezményt.

A cégek vagy késve fizetnek, vagy befizetéseik jóval alulmúlják a szükséges mértéket. A pénzügyi alapból egy héttel az évforduló előtt még 6 millió dollár hiányzott (a kampány hatására ez az összeg 2,7 millióra csökkent), az érintettek eddig csak a kártérítésük 70 %-át kapták meg. A napokban a Benetton bejelentette, hogy 1,1 millió dollárral járul hozzá a pénzügyi alaphoz, annak ellenére, hogy a CCC széleskörű kampánya 5 millió dolláros hozzájárulásra szólította fel a céget.

A nemzetközi akcióban számos ország részt vett

Mindössze két cég fizette be a megfelelő összeget

2014 januárjában az ILO (Nemzetközi Munkaügyi Szervezet) létrehozott egy pénzügyi alapot a Rana Plaza a katasztrófa áldozatainak megsegítésére. Az alapot kezelő bizottság 2013 októberében kezdte meg a működését, feladata a kártérítési folyamat kidolgozása és felügyelete.

A bizottságot a Bangladesi kormány, a bangladesi ipar, nemzetközi márkák és kereskedők, bangladesi és nemzetközi szakszervezetek és civil szervezetek képviselői alkotják, elnökségét pedig az ILO látja el. A megállapodás kidolgozásakor a ruhaipari márkák képviselői visszautasították, hogy a pénzügyi hozzájárulások mértéke cégenként kerüljön meghatározásra.

A kártérítési alap létrehozása óta CCC és partnerei szeretnék elérni, hogy a pénzügyi hozzájárulások mértéke a cégek fizetőképessége, bangladesi tevékenységük nagysága és a Rana Plazához való kapcsolatuk mértéke alapján kerüljön megállapításra. Ezt figyelembe véve a CCC követeli, hogy a Benetton legalább 5 millió dollárt fizessen be a pénzügyi alapba.

A Rana Palaza katasztrófájával összefüggésbe hozható cégek egyike sem járult hozzá megfelelően a kártérítéshez, ezzel kibújtak az áldozatok iránti felelősségvállalás alól. Néhány cég, mint a Mango, Matalan vagy az Inditex (a cégcsoporthoz tartozik többek között a nálunk is ismert Zara) nem hozta nyilvánosságra, hogy mennyivel járul hozzá az alaphoz. Mások, mint a Walmart vagy a The Children’s Place felfedte a kártérítés mértékét, de eddig csak az összeg töredékét fizette be. Nagy családást okozott a Benetton napokban tett bejelentése, miszerint 1,1 millió dollárt fizet be az alapba.

Hiányzik a transzparencia

Februárban a Benetton bejelentette, hogy néhány héten belül hozzájárul a pénzügyi alaphoz, és a hozzájárulásuk mértékének megállapítására szerződtettek egy független és hiteles harmadik felet. A napokban bejelentették, hogy ez a fél nem más, mint a globális könyvvizsgáló cég, a Pricewaterhouse Coopers (PwC). PwC-t a tanulmány elkészítésében a WRAP (World Wide Responsible Apparel Program) segítette. A WRAP az iparág által támogatott legrosszabb hírnevű minősítő szervezet. A 2010-ben leégett, számos ember halálát okozó dahkai gyár is WRAP minősített volt.

“Benetton újra időt és pénzt pocsékolt arra, hogy legitimálja elégtelen pénzügyi hozzájárulását. Komoly aggodalomra ad okot, hogy olyan céget bízott meg a feladatta, amelynek nincs tapasztalata ember jogi kérdésekben. Tovább rontja a helyzetet, hogy a legrosszabb hírű minősítő cég segítette a tanulmány elkészítését. Csak, hogy egyértelmű legyen: a Benetton vizsgálata nem volt átlátható, kizárta a bangladesi munkajogi szervezeteket és szakszervezeteket, amelyek leginkább érintettek a kártalanítási folyamatban.” – nyilatkozta Ineke Zeldenrust a CCC kampány munkatársa.

“A Benettonnak és a többi cégnek szembesülni kell a felelősséggel, hogy az ő hibájukból vesztettük el szeretteinket. Az 1,1 millió dolláros befizetésük tisztességtelen lépés a Rana Plaza áldozataival szemben” – nyilatkozta Latif Sheifh, aki feleségét vesztette el a szerencsétlenségben. Latif és az áldozatok családjai nem nyugszanak, amíg Benetton nem fizeti be a hiányt a pénzügyi alapba.

 „Hogy lehet az, hogy a Rana Plaza katasztrófájával összefüggésbe hozható cégek közül mindössze kettő – Primark és Loblow – vállalta valóban a felelősséget az áldozatokkal és hozzátartozóikkal szemben, az alapba történő megfelelő pénzügyi befizetéssel. Ha minden érintett cég hasonlóan tett volna, most nem állt volna elő a jelenlegi finanszírozási válság, vagyis hogy még mindig 6 millió dollár hiányzik a kártérítési alapból” – tette hozzá Ineke Zeldenrust a CCC kampány munkatársa.

Fordította: Mayer Barbara

Forrás, képek: Clean Clothes Campaign

 

Tetszett a cikk? Nyomd meg a lenti gombot és támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

 

   

 

Legyél Te is a Tudatos Vásárlók Egyesülete büszke támogatója!

A TVE éves támogatói díja 2500 forint. És ezért kapsz egy Tudatos Vásárló Kedvezménykártyát is.

Kattints ide, ha szeretnél 5-15% kedvezménnyel vásárolni a TVE által minősített helyeken.

 

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Válassz hírleveleink közül:*

      Iratkozz fel híreinkre!

      Tippek, tesztek, programok

      Megszakítás