fbpx

| Tudatos Vásárló

Ez a cikk már legalább 1 éve készült. A benne lévő információk azóta lehet, hogy elavultak, nézd meg, hátha van frissebb cikkünk a témában.

9 tipp a tudatos utazáshoz

2017 a fenntartható turizmus éve. Összeszedtünk 9 egyszerű tippet, hogy ebben a nyári szezonban tudatosabban utazhass.

1. Melyik elefántra üljek?

Bármennyire egyszerűnek tűnik, tényleg nagyon fontos, hogy jól válasszuk meg az úticélt, a szálláshelyünket és persze a programokat, különösen akkor, ha távoli országba irányuló szervezett utazásról van szó. Sok olyan szolgáltató kínál “zöld, etikus, fenntartható, eco” címszavakkal utakat és szálláshelyeket, amelyek mögött nincsenek valós környezeti és társadalmi hozzáadott értékek.

Turisztikai Világszervezet meghatározása szerint a felelős turizmus célja, hogy lehetőség szerint minimalizálja az utazással járó negatív hatásokat, és hozzájáruljon a helyi közösségek, a környezet és az élővilág jólétéhez és sokféleségének megőrzéséhez.

Különösen akkor legyünk óvatosak, ha közvetlen találkozást ígérnek egzotikus állatokkal. Ilyenek például a turisták körében igen népszerű elefántos túrák (elephant trekking). Sajnos az elefánttúráknak nincs olyan verziója, ami valóban felelős lenne. Ugyanis ahhoz, hogy egy elefántra (ami alapvetően vadállat) fel lehessen ülni, az elefántot be kell törni, ami gyakorlatilag az elefánt kínzásával, illetve a kis elefántoknak az anyjuktól való elszakításával jár. Így ezek a fajta programok – függetlenül attól, hogy kik és hogyan szervezik – nem tekinthető felelősnek (illetve az ezeken valórészvétel tudatosnak).

Érdemes szétnézni a felelossegteljesutazas.hu oldalon is, ahol kifejezetten zöld és etikus utakat kínálnak akár távoli, egzotikus helyekre is.

Ne feledjük: a pénzünkkel mindenképp az adott programot támogatjuk, ha etikus, akkor is, ha rossz akkor is.

iStock/goodze

2. Zöld repülőjegy

Az ENSZ 2017-et a “fenntartható turizmus a fejlődésért” évének nyilvánította. Miért? Mert 2009 óta a turista érkezések száma 4%-al nőtt, és a turizmus adja a világgazdaság GDP-nek a 10%-át. Hatalmas bizniszről van szó, amelyből a közeljövőben a fejlődő országok is részesülni szeretnének. 2030-ra a turista érkezések 57%-a fejlődő gazdaságban fog történni.

Ha csak tehetjük, válasszunk valóban zöld utazást: vonatozás, bringázás, telekocsi, gyaloglás.

Ma már nehezen tudjuk elkerülni, hogy távoli helyekre ne repülővel utazzunk, de akkor is van lehetőség tudatosabban válsztani. Több olyan légitársaság is csatlakozott un. carbon offset programokhoz, ahol “karbon felár” hozzájárulással semlegesíthetjük a ránk eső széndioxid-kibocsátást. Sajnos nincs olyan gyűjtőoldal, ahol összeszedve megtalálhatnánk ezeket a légitársaságokat. Az ilyen programhoz csatlakozott légitársaságok ezt a lehetőséget jegyvásárlásnál kínálják fel az oldalukon.

Ha erre nincs lehetőség, akkor még mindig kiszámolhatjuk, hogy az utazás mennyi kibocsátással fog járni és ennek fényében eldönthetjük, hogy hogyan szeretnénk utazni.

Tetszett a cikk? Szívesen olvasnál még a témában?

Támogasd a www.tudatosvasarlo.hu fenntartását egyszeri felajánlással.  Köszönjük!

3. Kedvezményes vonatjeggyel Európába

Ha európai úticélt választunk, érdemes szétnézni a világhálón, mert rengeteg kedvezményes, nyári utazást segítő vonatjegy közül választhatunk. Itt összeszedtük néhány lehetőséget

4. Keresd a logót, ne hagyd hogy beetessenek az álzöld dumával!

Ha a nyaralásod alatt is fontos a környezetvédelem, válassz olyan minősített szálláshelyet, amelyek elkötelezik magukat az energia- és víztakarékosság, a hulladékcsökkentés valamint a megújuló energiahasználat mellett. Összeszedtük a legismertebb szálláshelyeket minősítő öko címkéket.

5. Ne dobd be a törülközőt!

Ha szállodai szolgáltatást veszünk igénybe, akkor mindig akasszuk fel a törülközőt a fogasra, így elkerülhetjük azt, hogy naponta kicseréljék.

6. Kérem, ne zavarjanak!

Hagyjuk kint a szobánk ajtaján a kérem ne zavarjanak táblát, amivel sok takarítást és az ehhez használt vegyi anyagokat és energiát megspórolhatunk.

7. Térképgyűjtők kíméljenek!

Adjuk vissza a használt térképeket és információs anyagokat a szálláshelyünk, hogy más is hasznát vegye. Hacsak nem vagyunk szenvedélyes gyűjtők, valószínűleg, soha nem fogjuk elővenni otthon, még akkor sem ha legközelebb ugyanoda megyünk nyaralni.

8. Helyben két keréken

Ha már megérkeztél a nyaralás helyszínére, ha teheted, pattanj bringára, vagy a helyi tömegközlekedést válaszd az autó helyett. Összeszedtük néhány kedvelt európai nagyváros közbringarendszerének tudnivalóit.

9. Az elmaradhatatlan szuvenír

Ha emléktárgyat vásárolsz, keresd a helyi munkaerő bevonásával készülő, méltányos kereskedelemből származó termékeket.

Köszönjük a közreműködést Tuba Dorottyának!

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium – a fogyasztók érdekében. A cikk a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium FV-I-16-2016-00023 jelű pályázat keretében valósult meg.

Mi nem csak a „szuperzöldekhez” szólunk! Célunk, hogy az ökotudatos életmód és az ehhez vezető vásárlási szempontok bárki számára elérhetők legyenek, éljen bárhol, bármilyen végzettséggel, bármilyen szemlélettel is ebben az országban.

Tevékenységünk a gyártók támogatásától és reklámoktól mentes, nem fogadunk el termékmintákat tesztelésre, nincsenek céges támogatóink, sem reklámbevételeink. És ezt továbbra is fenn akarjuk tartani.

Ahhoz, hogy olyan ügyekkel foglalkozzunk, amikre nincsen hazai vagy más pályázati forrás nagy szükségünk van olyan magánemberek támogatására, mint amilyen Te is vagy! Lehetőségeidhez mérten emiatt kérünk, támogasd munkánkat rendszeres vagy egyszeri adományoddal.

Ne feledd, a pénzed szavazat!

Támogass minket!

Képezd magad a webináriumainkon!